Festival v Cannes zahájil film s Catherine Deneuveovou
Včera v podvečer odstartoval v oblíbeném jihofrancouzském letovisku Cannes 68. ročník nejprestižnějšího filmové festivalu světa. Otevřelo ho komorní drama Hlavu vzhůru režisérky Emmanuelle Bercotové s Catherine Deneuveovou v hlavní roli. Poprvé od roku 1987 tak přehlídku zahájila dvojice žen.
Po červeném koberci před Festivalovým palácem v Cannes po roce opět proudí hvězdy stříbrného plátna. Během včerejšího zahajovacího večera se po něm už kupříkladu stihli kromě Catherine Deneveouvé, která má být hlavní tváří letošního ročníku, projít Natalie Portmanová, Naomi Watts, nebo bratři Coenovi, kteří letos zasedají v porotě. A další budou samozřejmě následovat. Prvním promítaným filmem na festivalu se stal francouzský snímek La Tete haute, jehož název je do češtiny zpravidla překládaný jako Hlavu vzhůru, který je však uváděný mimo soutěž a nebude tak usilovat o hlavní cenu přehlídky, jíž je Zlatá palma. Komorní drama vypráví příběh chlapce na šikmé ploše, jehož se pokusí dostat na správnou cestu soudkyně v podání Catherine Deneuveové. Kromě ní ve filmu exceluje také Benoît Magimel. Režisérkou citlivě pojatého mikropříběhu je sedmačtyřicetiletá Emmanuelle Bercotová, která se na festivalu v Cannes poprvé představila již před čtrnácti lety se svým dramatem Clément, v němž si sama zahrála i jednu z ústředních postav.
Ani stále neuvěřitelně šarmantní Catherine Deneuveová se samozřejmě včera neprošla po canneském červeném koberci poprvé. Debut si zde odbyla v pouhých jedenadvaceti letech v roce 1964, když sem přijela coby titulní herečka muzikálově laděných Paraplíček ze Cherbourgu režiséra Jacquese Demyho. Od té doby na přehlídku zavítala víc než dvacetkrát. „Pořád je to pro herce výzva. Přijedete k tomu obrovskému červenému koberci, všude kamery a fotografové… Je to pořád něco, ale všechno to zmizí jako dým. Jste královnou jeden den v sedm večer a o půlnoci je konec,“ posteskla si jednasedmdesátiletá pařížská rodačka krátce před oficiálním startem festivalu pro francouzský list Journal du Dimanche. Podle Deneuveové, která byla v roce 1994 viceprezidentkou canneské přehlídky, nejsou momentálně ve Francii žádné skutečné filmové hvězdy. V rozhovoru se pak herečka, jež se proslavila rolemi ve filmech jako Kráska dne, nebo Poslední metro, mimo jiné dotkla i hojně propíraného „zákazu“ pořizovat na červeném koberci takzvané selfies.
Ředitel festivalu Theirry Frémaux totiž rozmáhající se módě pořizovat si před vstupem do Festivalové paláce na mobil autoportréty vyhlásil otevřenou válku. „Je směšné a groteskní fotit sebe sama,“ řekl doslova. „Nechceme to zakazovat, ale jde i o záležitost časového harmonogramu. Máme určité množství času na to, aby se lidé dostali přes červený koberec, a opravdu to dost zdržuje, když si někdo každé dva metry dělá fotky sebe sama,“ dodal šéf nejprestižnější filmové přehlídky světa. Podobně přitom o něco dříve mluvila také Catherine Deneuveová, podle níž je skutečnou hvězdou ten, kdo chce být málo vidět, zůstat odměřený a věnovat se naplno své práci. Nástup sociálních médií pak podle jejích slov s sebou přinesl narušení soukromí. „Myslím, že mobilní telefon je velmi užitečný, ale vypínám ho, když je potřeba. A neberu si ho s sebou na oběd,“ svěřila se držitelka dvou Césarů.
Mimořádný je letošní ročník také tím, že festivalovou porotu nevede jeden člověk, jak bývalo zvykem, ale rozhodci dva. O vítězi Zlaté plamy bude totiž rozhodovat takřka nerozlučné bratrské i režisérské duo Joel a Ethan Ceonovi. V porotě vedle nich zasedne také oblíbená francouzská herečka Sophie Marceauová, nebo americký herec Jake Gyllenhaal, známý především z filmu Zkrocená hora. Jeho zařazení mezi renomované osobnosti filmového světa, které budou snímky hodnotit, se ale ne všude setkalo s pochopením. O Zlatou palmu se bude v Cannes letos ucházet celkem 19 filmů. Velké šance se dávají Paolu Sorrentinovi a jeho titulu Mládí. Předloni totiž zdejší porota přehlédla jeho Velkou nádheru, která pak na ostatních významných festivalech i u kritiků nebývale zabodovala. Letošní rozhodci by se tak mohli čtyřiačtyřicetiletému Neapolitánci za své předchůdce revanšovat. Pravděpodobnější však je, že hlavní cenu festivalu nakonec získá jeden ze tří silných zástupců asijské kinematografie, která je v posledních letech na velkém vzestupu. Nejzajímavěji z nich vypadá dvouhodinové drama Hory mohou odejít čínského režiséra Jia Zhang-ke.
„Hodně se čeká také od nového thrilleru Jacquesa Audiarda s pracovním názvem Dheepan, vyprávějícího o příslušníkovi Tamilských tygrů, který chce za každou cenu získat azyl ve Francii,“ připomněl filmový kritik Šimon Šafránek pro Aktuálně.cz. V soutěžní sekci se o pozornost bude hlásit také Macbeth režiséra Justina Kurzela s Michaelem Fassbenderem v hlavní roli. Také v té nesoutěžní se ale bude bezesporu na co dívat. Mark Osborne totiž do jihofrancouzského letoviska s sebou přivezl filmovou verzi po celém světě mimořádně populárního Malého prince. Režisérskou premiéru si v Cannes odbude Natalie Portmanová se svojí ambiciózní adaptací románu Amose Oze Příběh o lásce a tmě. Na své si přijdou také fanoušci Woody Allena, jenž zde představí svou novinku Irrational Man. Tuzemská kinematografie bude na festivalu reprezentovaná jen tvorbou studentů pražské Filmové a televizní fakulty. Kdo si nakonec ze 68. ročníku canneské přehlídky odnese Zlatou palmu se veřejnost dozví 24. května během závěrečného ceremoniálu.
Je dobře, že Francouzi, kteří mají ještě v sobě špetku soudnosti, inteligence a vkusu, se snaží proti podobným nesmyslům jako selfies bojovat.
Mě osobně by spíš zajímalo, kolik z těch umělecky hodnotných filmů, bude později možné u nás zhlédnout. Hádal bych ale že asi žádný.
Kupříkladu francouzské snímky se k nám již vůbec nedostávají. Je to velká škoda, protože svého času šlo o jednu z nejlepších kinematografií světa a i dnes by zřejmě měla co nabídnout…
Co jsem zatím četla, tak většina recenzentů strhala nový film Woody Allena, tak jsem zvědavá. Jeho snímky mám celkem ráda a tenhle vypadal alespoň podle preview dobře, ale zřejmě tak dobrý není.
Iracionální muž Woody Allena skutečně není nic moc, za to Carol s Cate Blanchettovou v hlavní roli, to už je úplně jiná písnička. Filmu bych přála Zlatou palmu. Určitě by si ji zasloužil.
Také jsem se kdesi dočetla, že Carol je dobrý film. O čem vlastně je a proč je tak působivý, jak se píše?