Deska Engravings vybízí k podzimnímu brouzdání
Hudba umocněná pochmurnou realitou podzimních dní a zároveň hudba, která tuto pochmurnou realitu ještě výrazně přiživuje. To je nové album anglických Forest Swords s názvem Engravings.
Přestože název interpreta může napovídat, že se bude jednat o další z řady folk/pagan/heavy metalových souborů oslavujících udatné hrdiny s kusem ušlechtilé oceli v rukou, tak již pohled na obal této desky, který je dalek kýčovitým výjevům z desek oněch neohrožených kovových válečníků, naznačuje, že v případě Engravings půjde o něco odlišného. Při bližším ohledání obalu této nahrávky a nalezení loga skromného brooklynského vydavatelství Tri Angle Records pak již nelze pochybovat, jelikož právě tento label se stává synonymem kvalitní elektronické hudby. V nedávné době se na těchto stránkách jméno zmíněného hudebního vydavatelství skloňovalo v souvislosti se zdařilou emisí poslední řadové nahrávky temného projektu The Haxan Cloak (11.11. jej můžete vidět v prostorách Lucerna Music Baru v Praze) a v pozitivním duchu budeme hovořit i o další nahrávce z katalogu tohoto vydavatelství, dlouhohrajícím debutu projektu Forest Swords.
Projekt Forest Swords bylo v minulosti možné registrovat především na základě edice vydařeného EP Dagger Paths, které mělo velice kladnou odezvu u posluchačů i hudební kritiky a debutovou desku Engravings tak provázela velká očekávání (pochopitelně v rámci alternativní komunity). Nakonec je tato nahrávka víceméně plní a to jak z hlediska charakteru předpokládaného obsahu, tak i jeho kvalit. Nechybělo však mnoho a toto dílo vůbec nemuselo vzniknout, jelikož se Matthew Barnes, který je ztělesněním tohoto projektu, potýkal se šelestem v uších a uvažoval dokonce i o ukončení činnosti Forest Swords. Novinka nakonec pokračuje v podobném duchu jako EP Dagger Paths, tedy ve funkčním spojování elektroniky se živými nástroji a vytváření všeobjímající melancholické atmosféry, ovšem výsledek je přeci jenom lehce odlišný a tvorba Forest Swords prochází zřetelným vývojem, když se oproti tři roky staré nahrávce posouvá od striktního minimalismu k vrstevnatější hudbě. Z aktuální nahrávky je ovšem stále patrné, že Barnes si s každým jednotlivým detailem dává hodně záležet.
Celému kompletu dominuje melancholická nálada, která je vytvářena jednak pomocí elektronických ploch, tak i díky chytlavým emotivním melodiím. Ty však nejsou servírovány v podobě prvoplánových a na první signální útočících kompozic, ale spíše ve formě melodických útržků a menších fragmentů. Stejným způsobem se pak na Engravings vynořují z atmosférického mlžného oparu i vokální samply a podobný charakter má také vokální příspěvek hostující zpěvačky Anneky. Celkový dojem z tvorby Forest Swords nakonec vede k vcelku nepříliš zavádějícímu srovnání s nekorunovaným králem alternativního (vlastně celého) dubstepu Burialem (jehož úspěch je jedním z oněch šťastných případů, kdy je fenomenální hudba také patřičně ohodnocena kritikou a náležitou přízní posluchačů). Burial ovšem není jediným interpretem, kterého si lze během poslechu projektu Matthew Barnese vybavit a během seznamování se s jeho tvorbou se občas může dostavit pocit již jednou slyšeného, ovšem po čase rysy Forest Swords z onoho oblaku zaměnitelnosti naštěstí zřetelně vystupují a dostávají konkrétní podobu. Z reminiscencí, které po dobu strávenou ve společnosti Engravings v myslích posluchačů vyvstanou, je nezanedbatelná i ta, která upomíná na alternativní elektronickou scénu devadesátých let a tím ve starších posluchačích jistě rozechvívá jemně nostalgickou strunu.
Celkový obraz Engravings desku přímo předurčuje k tomu, aby během jejího poslechu posluchač brouzdal podzimní krajinou a vnímal pouze jí a ozvěny vlastního nitra. Melancholie, která celou deskou prostupuje, je totiž skutečně přitažlivá a evokuje (navzdory obálce vyvedené v temných odstínech) pronikání prvních slunečních paprsků neprostupnou ranní mlhou. Engravings je tak prozatím tím nejlepším společníkem k letošnímu podzimu, ačkoli současné vydání nového alba pozoruhodného Tima Heckera může znamenat, že o tento pomyslný a absolutně bezpředmětný titul se mezi jeho nahrávkou Virgins a deskou Engravings ještě strhne tuhý boj, o jehož výsledku se (doufám!) dozvíte i z našeho válečného zpravodaje.
Hodnocení:
Dlouhohrající debut liverpoolského projektu Forest Swords je dostatečnou odpovědí na očekávání, která tuto desku provázela. Matthew Barnes nahrál album, které sice nepřekvapí převratným zvukem nebo něčím dosud neslyšeným, ale přesto je opravdu svébytným a nabízí natolik pozoruhodný zážitek, že ho nelze ignorovat.
Rok vydání:
2013
Vydavatelství:
Tri Angle Records
Seznam skladeb:
Ljoss
Thor’s Stones
Irby Tremor
Onward
The Weight Of Gold
An Hour
Anneka’s Battle
The Gathering
Plumes
Friend, You Will Never Learn
83%
-jt-
Jen po poslechu nespáchat sebevraždu…
Forest Swords jsem si zamiloval stejně jako podzim.