František Drtikol
27. 3. 2012 – 15. 5. 2012
Nahá geometrie
Nově otevřená GATE Galerie sídlící v Husově ulici na Starém městě zahajuje svoji výstavní činnost ambiciózní expozicí věnovanou jednomu z našich nejvýznamnějších fotografů Františku Drtikolovi. Její součástí je i slavný snímek Vlna.
Je tomu právě rok a necelé dva měsíce, co se známá fotografie, na níž se na uměle vytvořené vodní hladině vznáší jako luk vypjaté ženské tělo, ztratila. 14. března loňského roku byl totiž snímek, respektive jeho pracovní verze, odcizen z Umělecko-průmyslového muzea v Praze, kde byl dlouhodobě vystavován. Jako zázrakem se však podařilo dílo i zloděje vypátrat a snímek se tak nakonec vrátil zpátky na své místo. V nadcházejících dnech si ho mohou prohlédnout i návštěvníci GATE Galerie, v jejíchž prostorách ještě před pár lety sídlilo České muzeum výtvarných umění.
Ne nadarmo je František Drtikol považován za jednoho z nejznámějších českých fotografů vůbec. Jeho avantgardní snímky kombinující v sobě krásu chladných geometrických tvarů s něžností ženského těla, obdivoval ve 20. a 30. letech takřka celá západní svět. V roce 1925 dokonce získal slavný příbramský rodák cenu Grand Prix na Mezinárodní výstavě moderního dekorativního a průmyslového umění v Paříži. O čtyři roky později mu v mecce moderního umění vyšla i první fotografická edice. Nedlouho poté, v roce 1935 však František Drtikol pověsil své řemeslo na hřebík, aby se mohl naplno věnovat své největší lásce – buddhismu.
Kurátor výstavy Rudolf Kicken se rozhodl zaměřit na zřejmě nejznámějších část Drtikolovy tvorby, a sice na jeho nahé akty, v nichž se mu podařilo dokonale propojit strohou geometrii s křivkami ženského těla. Aby ještě více zvýšil dynamiku svých děl, začal František Drtikol používat namísto malovaných pozadí dřevěné dekorace. Stejně důležitou roli pak v jeho snímcích hrají stíny, které vytvářejí další geometrické obrazce. Celkem si návštěvníci mohou v GATE Galerii prohlédnout víc než šedesát jeho černobílých snímků. Nechybí mezi nimi i několik ze závěrečného období, kdy Drtikol začal své modely nahrazovat neživými figurami. Dokonce zde najdeme i málo známý autorův obnažený autoportrét.
Odbornou i laickou veřejností jsou expozici vyčítány zejména dva zásadní nedostatky. Na prvním místě je to konzervativnost, tedy skutečnost, že se kurátor Rudolf Kicken nepokusil nalézt v Drtikolově díle nějaký nový rozměr, nebo ji jakkoli jinak ozvláštnit. Otázkou je, zdali je třeba o něco takového se vždy pokoušet a zdali není někdy lepší pojmout výstavu zcela klasicky, jako v tomto případě. Druhá výtka míří na cenu vstupného, která je skutečně vysoká. Za podobné peníze si totiž můžete kupříkladu v Paříži zajít do Louvru. Ale na nekřesťansky předražené ceny všeho včetně lístků na kulturní akce jsme si už zřejmě zvykli.
Hodnocení:
Ačkoli výstavní prostory umístěné nad luxusní kavárnou nejsou zřejmě tím nejlepším místem pro pořádání uměleckých expozic, ocenit je třeba snahu vrátit do centra Prahy galerii, kam by bylo možné chodit za kvalitními výstavami, jakou expozice Drtikolových snímků bezesporu je.
Výstava potrvá od 27. 3. 2012 do 15. 5. 2012
Kde:
GATE Galerie a informační centrum
Husova 21, Praha 1
Otevřeno:
pondělí – sobota: od 10 do 18 hodin
neděle: od 11 do 18 hodin
Vstupné:
Plné: 220,- Kč
Zlevněné: 100,- Kč
88%
Pavel BestA
Přesně jak píšete, jen kdyby nebyla tak drahá…
A umístěná přímo nad kavárnou