Husa na provázku je kriticky podfinancovaná, tvrdí vedení
Legendární brněnská scéna se potýká se závažnými problémy, které ohrožují její existenci. „Divadlo Husa na provázku a HaDivadlo trápí nedostatek úvazků, dochází ke kumulaci funkcí, zaměstnanci jsou přepracovaní a dochází k častým odchodům. Chybí peníze na mzdy a ohodnocení lidí,“ stěžuje si Miroslav Oščatka, nový ředitel Centra experimentálního divadla, pod nějž obě divadla patří.
Divadlo Husa na provázku prožívá jedno z nejturbulentnějších období ve své historii. Letos na jaře si ansámbl připomněl 50 let od prvního představení. Ačkoli to mohlo navenek vypadat, že vše je v nejlepším pořádku, není tomu tak. Už na konci loňského roku v divadle, které společně s HaDivadlem, Divadlem U stolu a Projektem CED spadá pod Centrum experimentálního divadla, po dvanácti letech pro neshody uvnitř souboru skončil renomovaný umělecký šéf Vladimír Morávek. Městu, které je jeho zřizovatelem, se navíc dlouho nedařilo najít nástupce za odcházejícího ředitele Petra Oslzlého. „Situace byla způsobena tím, že se první kolo výběrového řízení neodehrálo v lednu, ale až v březnu a nebyl z něho vybrán můj nástupce,“ vysvětlil Oslzlý v rozhovoru pro portál info.cz. Nového ředitele vybrala výběrová komise složená ze zástupců města a odborné veřejnosti až v polovině května. Od září jím je dramaturg a dočasný umělecký šéf Husy na provázku Miroslav Oščatka. Podle něj se organizace nachází ve velmi špatném stavu.
Problém není úplně nový. Už na jaře na něj upozorňovali všichni uchazeči o pozici ředitele a mluvila o něm také samotná výběrová komise. Současný rozpočet „centra“ se pohybuje okolo 56 milionů korun, z nichž se musí uživit čtyři tělesa. Na realizaci jedné inscenace tak má vedení instituce k dispozici jen něco málo přes čtvrt milionu korun. „To je strašlivé číslo,“ prohlásil Oščatka v nedávném rozhovoru s Vratislavem Dostálem. „Přitom z toho musíme zaplatit nejen režiséra, ale celý tvůrčí tým, který na inscenaci pracuje dva až tři měsíce! Zároveň z toho musíme vyrobit scénu, kostýmy, pořídit rekvizity a podobně. Přitom nemáme vlastní dílny, ani krejčovnu, takže musíme všechno nakupovat zvenčí,“ vysvětlil. Obdobně velká a významná divadla podle něj mají na realizaci inscenací zhruba dvojnásobně vyšší částku, než s jakou si musí vystačit Centrum experimentálního divadla.
Aby toho nebylo málo, turbulentní období rozhodně nekončí. Instituci v blízké době čeká náročná transformace. Na konci roku uzavře své brány Divadlo U stolu, které nahradí experimentální scéna. Od března 2019 ji jako umělecký šéf povede Matyáš Dlab. Po novém roce by se navíc Divadlo Husa na provázku mělo konečně dočkat nového uměleckého vedení. Šéfkou má být režisérka Anna Davidová, na místo dramaturga nastoupí dosavadní dramaturg pražského Švandova divadla Martin Sládeček. „Oba tvůrci intenzivně připravují nové umělecké směřování divadla, včetně kompletní nejbližší sezóny,“ doplnil Oščatka. Bez adekvátního navýšení rozpočtu přitom podle něj nebude možné transformaci uskutečnit. Aby proběhla hladce a plynule a z divadla navíc přestali odcházet kvalitní osobnosti, bude Centrum experimentálního divadla potřebovat o bezmála 12 milionů korun více než doposud.
Druhým stěžejním problémem, před nímž vedení instituce stojí, jsou špatné finanční podmínky zaměstnanců i herců. „Jsme nuceni vyplácet umělcům nižší honoráře, než ostatní divadla, což se samozřejmě začíná projevovat v tom, že je čím dál větší problém sem dostat kvalitní tvůrce,“ upozornil Oščatka pro info.cz. S platy zaměstnanců je to přitom ještě horší. Podle ředitele „centra“ vůbec odpovídají reálné ceně práce. „V jiných organizacích se to dorovnává různými příplatky nebo odměnami, my na ně ale prostě nemáme peníze,“ vysvětlil 44letý divadelník. Kvůli nedostatku finančních prostředků tak už některé pozice v Huse na provázku či HaDivadle úplně chybí. „Abychom ušetřili, kumulují lidé funkce, nabírají více práce, což zpětně znamená nejen to, že jsou špatně zaplacení, ale k tomu jsou ještě přepracovaní,“ dodal Oščatka. Podle svých slov byl ale zástupci magistrátu ujištěn, že podfinancovanou „centra“ pokládají za jednu z priorit města.