Impresionismus
20. 2. 2012 – 13. 5. 2012
Pastely, akvarely, kresby
Promrzlá rakouská metropole ožila hřejivými barvami impresionismu. Slavná výstavní síň Albertina zde totiž pořádá velkolepě pojatou expozici věnovanou tomuto přelomovému uměleckému směru.
Není to přitom zdaleka poprvé, co se zde podobně laděná výstava koná. Již před dvěma lety měli návštěvníci možnost seznámit se v Albertině s díly těch nejznámějších impresionistů všech dob. Od 11. září roku 2009 až do 14. února následujícího roku se v ní totiž konala expozice s podtitulem „Jak se světlo ocitlo na plátně?“, která se zaměřovala především na impresionistické obrazy. Současná výstava se oproti tomu snaží divákům nabídnout méně známé kresby, akvarely a pastely.
„Práce na papíru mají v tvorbě impresionistů významné postavení, na což jsme chtěli upozornit. Právě mezi umělci z éry impresionismu a postimpresionismu dosáhla kresba důstojného a rovnoprávného postavení, které se stalo směrodatným pro celou modernu,“ dozvídáme se z oficiální zprávy. Přestože impresionisté, tak jako předešlé generace malířů, používali kresbu především jako podklad pro následnou malbu, postupně se jí začali věnovat také samostatně. To platí zejména pro Edgara Degase, který v 80. a 90. letech 19. století vytvořil velké množství kreseb a pastelů. Návštěvníci si tak v Albertině mohou prohlédnout například jeho Ženu ve vaně (1883), Harlekýna a kolombínu (1886), nebo Ženu sušící si nohy po koupání (1893).
Celkem je ve výstavních prostorách k vidění přes 200 prací na papíře. Nechybí mezi nimi kresby a akvarely od takových mistrů jakými byli Edouard Manet, Paul Gauguin, Pierre Auguste-Renoire, Claude Monet, či Paul Cézanne. Rukopis každého z nich se přitom výrazně liší. Zatímco Degas zůstává takřka klasický, Monet již volí rozmáchlé tahy křídou, v Cézannových krajinách je pak možné rozeznat pozvolný příklon ke kubismu, Gauguin pro změnu udivuje barevností svých pastelů. Také námětově se jednotliví autoři značně liší. Pissaro se věnuje především krajinomalbě, Renoire nahým ženským aktům, Monet velmi často architektuře a Gauguin svým Tahiťankám.
„Jaká to volná a bezstarostná práce štětcem! I tapety v surovém stavu jsou vypracovány dokonaleji než tento obraz moře!“nechal se v roce 1874 slyšet novinář Louis Leroy, když hodnotil Monetův obraz Imprese – východ slunce. Na závěr své recenze pak neopomněl přirovnat vystavované práce k odporným mazanicím. Jak hluboce se tento muž, který dal celému směru jméno, mýlil, netřeba již dnes příliš rozpitvávat. Byl to ostatně právě impresionismus, který odstartoval revoluci ve výtvarném umění a stál tak u zrodu toho, čemu se dnes obvykle říká moderna. Výstava bude ve Vídni k vidění až do 13. května.
Hodnocení:
Albertina jako obvykle nezklamala. Na přelom letošní zimy a jara přichystala velkolepou a objevnou expozici, která má potenciál stát se jednou z nejnavštěvovanějších v Evropě. A nutno dodat, že zcela oprávněně.
Výstava potrvá od 20. 2. 2012 do 13. 5. 2012
Kde:
Albertina
Albertinaplatz 1
1010 Wien
Otevřeno:
pondělí až neděle 10.00 – 18.00
středa 10.00 – 21.00
Vstupné:
Plné: 11,- Euro
93%
Jan Perniš
Úchvatná výstava. Snad lepší jsem ještě neviděl. Měl jsem možnost zde začátkem roku 2010 vidět podobně laděnou výstavu zaměřenou na obrazy, ale tato současná je snad ještě lepší.
Škoda, že podobná výstava zřejmě nikdy Českou republiku nenavštíví…