Jan Autengruber
8. 10. 2009 – 29. 11. 2009
Západočeská galerie v Plzni – Masné krámy
Když v roce 1920 Jan Autengruber zemřel, byl mnohem známější v Německu, než ve své domovině, kde byl ještě dlouho po smrti považován za umělce regionálního významu.
Výstava umístěná v nově zrekonstruovaných prostorách galerie Masné krámy má však návštěvníkům dokázat, že si dílo rodáka z Pacova svoji pozornost zaslouží. Stejně tak jako jiní významní čeští výtvarníci, i Jan Autengruber po maturitě zamířil nejprve na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, kde se potkal s Josefem Ladou či Josefem Čapek, kteří zde v té době také studovali. Teprve poté odešel studovat malbu do zahraničí.
První část expozice je zaměřena na období kolem roku 1907, kdy Jan Autengruber studoval v Mnichově na tamní Akademii, kam přinesl nový vítr Jugendstilu, moderního klasicismu a střízlivého postimpresionismu. Malířovy umělecké počátky spadají do období doznívající secese. Zde dospěl k monumentálním portrétům reprezentačního rázu. Z tohoto období jsou na výstavě zastoupena především rozměrná plátna s mužskými či ženskými portréty. Ty doplňují akty a scény z koupání. Vedle nich jsou zde vystaveny také drobné olej, na nichž Autengruber pracoval za studijního pobytu v Německu a ve Francii. Pozornost si zaslouží také obrazy ze Sázavy z roku 1904, které jsou dokladem dekorativně chápaného postimpresionismu, jemuž dal výraz například Antonín Slavíček.
Druhá část výstavních prostor je věnována obrazům, na nichž Autengruber zachytil italskou krajinu a přírodu. Tato plátna vznikala v době, kdy autor pobýval na Sicílii nedaleko městečka Taormina. Z autorova života je zřejmá láska k cestování. Zatímco v roce 1910 se malíř odhodlal k dobrodružné jízdě na kole do Francie, v roce 1913 již pobývá v Itálii, kde jím otřásl pohled na zemětřesením zdevastovanou Messinu. Stěžejní část expozice však tvoří práce s náboženskou tématikou, zejména máme na mysli expresivní obrazy ukřižování a vzkříšení, které představují vrchol krátké Autengruberovy tvorby.
Osud však nebyl k pacovskému rodákovi příliš přívětivý. Zatímco v Německu se účastnil řady přehlídek moderního umění a jeho díla byla kritikou vynášena takřka do nebes, v Čechách byly jeho práce odsunuty na samotný okraj uměleckého zájmu.
Během první světové války u autora převládaly biblické motivy – sv. Kryštof, vztyčení kříže, sv. Šebestián, smyslný tanec Salome aj. Rok před jejím skončením Autengruber narukoval na frontu, odkud byl ale byl uvolněn, aby restauroval kostelní malby v Jindřichově Hradci. Po skončení války se usadil v Praze a přihlásil se ke studiu dějin umění. V roce 1919 se oženil s malířkou Hanou Jedličkovou a v březnu 1920 se jim narodila dcera Jana. Brzy na to dostal po španělské chřipce těžký zápal plic, jemuž 15. července 1920 podlehl. Bylo mu pouhých 33 let.
Hodnocení:
Retrospektivní výstava, která v těchto dnech probíhá v Masných krámech, se pokouší české veřejnosti představit takřka neznámé Autengruberovo dílo a dokázat jeho kvalitu. Expozice se pokouší ukázat všechny polohy malířovy tvorby.
Výstava potrvá od 8. 10. 2009 – 29. 11. 2009
Kde:
Západočeská galerie – Masné krámy
Pražská 18 Plzeň
Otevřeno:
denně kromě pondělí od 10.00 do 18.00 hodin
Vstupné:
Plné: 50,- Kč
Zlevněné: 25,- Kč
59%
Marek Velebný
Divím se, že jste dali tak nízké hodnocení. Obrazy Jana Autengrubera se mi – přesto, že jsem je neznal – docela líbily. 70 %
zase tak spatné jak píšete to není. škoda jen, že se autor nedožil vyššího věku. mohl z něho být velikán výtvarného umění první poloviny 20. století