Štreit zalidnil Piazzettu Národního divadla bezdomovci
Od dnešního večera až do posledního májového pátku se v centru Prahy koná unikátní výstava snímků známého tuzemského fotografa Jindřicha Štreita. Ten na Piazzettě Národního divadla představuje své velkoformátové práce, na nichž zachytil bezdomovce z nejrůznějších koutů naší vlasti.
Přehlídka nese název Domov (bez) domova a vznikla u příležitosti oslav 25. výročí od znovuobnovení činnosti Armády spásy v České republice. Ačkoli jsou na netradiční venkovní expozici k vidění snímky do značné míry dokumentární, nechybí jim ani umělecký rozměr. Fotit lidi na okraji společnosti, kteří jen těžko hledají své místo pod sluncem, v tomto případě spíše před deštěm a zimou, nebylo pro devětašedesátiletého autora ničím úplně novým. Po velkou část svého profesního života se totiž Jindřich Štreit věnoval snímání „spodních desetitisíc“, tedy chudého venkovského obyvatelstva, dělníků v továrnách, handicapovaných, drogově závislých nebo cizinců. Na rozdíl od předchozích sérií, které se dočkaly značného ohlasu u veřejnosti laické i odborné, před nás tentokrát Štreit jako obvykle nepředkládá černobílý svět lidských vyděděnců, ale ukazuje nám obdobné téma v barvě.
Co se naopak nemění, to je Štreitův humanistický přístup. Ačkoli jsou hrdiny jeho snímků lidé s těžkým životním údělem, nevyvěrá z fotografií jen bolest, utrpení a nihilismus, ale naopak v nich takřka vždy můžeme objevit alespoň špetku naděje, i když někdy jen velmi maličkou. Tak je tomu i u většiny snímků z nejnovějšího cyklu, jenž vsetínský rodák nafotil pro Armádu spásy v zimě roku 2014. Tehdy se postupně vydal do několika větších českých měst, v nichž organizace působí a v nichž vytvořil větší množství fotografického materiálu věnovaného zdejším bezdomovcům. Klíčová pro vznik děl byla podle jeho vlastních slov pomoc terénních pracovníků Armády spásy. „Bez nich bych ani nebyl schopen soubor fotografií nafotit. Terénní pracovníci znají místa, kde lidé bez domova přebývají, kde si postaví stany nebo si vybudují provizorní obydlí. Jsou s nimi v častém kontaktu a všemožně jim pomáhají,“ nechal se Štreit slyšet.
Ke slavnostnímu zahájení výstavy na Piazzettě Národního divadla došlo dnes v 17 hodin. Část Štreitova díla si přitom zájemci mohli prohlédnout relativně nedávno. V rámci doprovodného programu festivalu Jeden svět totiž proběhla v březnu letošního roku v olomouckém Uměleckém centru UP v Konviktu výstava nazvaná Hranice. Na té bylo možné vidět tři Štreitovy fotografické cykly věnované drogově závislým, handicapovaným a právě bezdomovcům. Nynější expozice je tedy námětově o něco užší a zaměřuje se jen na poslední zmíněné. „Chceme touto výstavou upozornit nejširší veřejnost na to, že v České republice chybí dostupné sociální bydlení právě pro tuto klientelu,“ vysvětlila záměr akce mluvčí Armády spásy Pavla Vopeláková. Fotografování probíhalo vždy na bázi dobrovolnosti a vzájemného pochopení mezi fotografovaným a autorem. „Nikdy nedošlo k sebemenšímu konfliktu. Naopak, díky fotografování jsem se setkal s velmi zajímavými lidmi a jejich osudy,“ dodal pedagog Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě Jindřich Štreit. Výstava bude na prostranství u Národního divadla k vidění až do 29. května.
Snímky Jindřicha Štreita moc velmi ráda, tak se na Piazzettu určitě v dohledné době zajdu podívat.
Osobně si myslím, že by se jinak dosti nepříjemně prázdná Piazzetta měla k podobným kulturním akcím používat častěji…