Kandinskij, Kupka a Schönberg
12. 5. 2011 – 30. 8. 2011
Abstrakce a atonalita: Dobrodružství chromatiky
Minulý týden byla v prostorách Sovových mlýnů na pražské Kampě zahájena mimořádná výstava tří uměleckých osobností s názvem Vasilij Kandinskij, František Kupka a Arnold Schönberg a s podtitulem Abstrakce a atonalita: Dobrodružství chromatiky.
Expozice má za cíl propojit díla těchto tří autorů na základě jejich vztahu k výtvarnému umění a hudbě, konkrétně se jedná o vztah mezi abstrakcí a atonalitou. Spojení takovýchto významných osobností není vskutku náhodné, Vasilij Kandinskij a skladatel Arnold Schönberg byli v úzkém přátelském kontaktu, o čemž svědčí i jejich dochovaná korespondence týkající se právě tématu souvislosti výtvarného umění a hudby. František Kupka jako jeden z propagátorů Orfismu pak tuto trojici doplňuje zcela právem. Základem jejich myšlenek je vzájemný vztah mezi hudbou a výtvarným uměním, tedy mezi barevnými a hudebními tóny a snaha o smazání hranic mezi těmito dvěma uměleckými projevy a sbližování principů, na kterých jsou založeny. Přestože každá z těchto osobností má na tuto koncepci svůj velmi osobitý názor, v jejich dílech nalézáme mnoho styčných bodů.
Vasilij Kandinskij
Ruský malíř, grafik a teoretik umění, jenž byl fascinován emotivní sílou hudby a tento emotivní výraz se snažil ztvárnit ve svých výtvarných dílech. Kandinskij vyrůstal obklopen hudbou a intenzita vlivu hudby na jeho práce je tedy velmi zřetelná. Posléze se také ve svém vědeckém bádání věnoval snaze nalézt zdůvodnění pro svou koncepci týkající se propojení mezi hudbou a barvami.
František Kupka
Český malíř a grafik, jeden ze zakladatelů moderního abstraktního malířství a průkopník tzv. Orfismu, uměleckého směru, který se pokoušel pomocí skladby lineárních prvků a barevných ploch vyvolat hudební dojmy. Usiloval o syntézu mezi výtvarným uměním a hudbou, ale tuto svou ideu nakonec odmítl. Mezi jeho nejznámější díla, která souvisí s tímto autorovým obdobím patří Dvoubarevná fuga, inspirovaná hudbou J. S. Bacha.
Arnold Schönberg
Rakouský skladatel, hudební teoretik, malíř, představitel tzv. Druhé vídeňské školy a tvůrce hudební techniky dodekafonie, jejíž principy měly vést k atonalitě – nemelodičnosti. Imperativ exprese vedl Schönberga kromě skladby k vytvoření asi 60ti olejomaleb a 200ti kreseb a akvarelů: patří k nim i krajiny, ale zcela převažují portréty. Mezi nimi nalezneme také velmi osobité ztvárnění skladatelova hudebního vzoru, Gustava Mahlera.
Není jistě náhodou, že tato mimořádná expozice probíhá paralelně s mezinárodním hudebním festivalem Pražské jaro. Některé koncerty v rámci festivalu totiž proběhnou právě v prostorách Musea Kampa. Díla těchto tří osobností si budou moci návštěvníci prohlédnout až do 30. srpna letošního roku.
Hodnocení:
Tato unikátní výstava stojí rozhodně za vidění, je opravdovým zážitkem vyvolávajícím širokou škálu pocitů a nálad. Samotná díla Kandinského a Schönberga jsou pro české milovníky abstraktního umění vzácností a co víc, vedle prací těchto dvou osobností získávají již dobře známé práce Františka Kupky zcela nový rozměr.
Výstava potrvá od 12. 5. 2011 do 30. 8. 2011
Kde:
Museum Kampa
U Sovových mlýnů 503/2,
118 00 Praha 1
Otevřeno:
denně 10.00 – 18.00
Vstupné:
Plné: 180,- Kč
Snížené: 90,- Kč
94%
Šárka Lebedová
V současné době zřejmě nejpovedenější výstava v Praze. Jen ty práce Arnolda Schönberga jsou na první pohled trochu slabší. Možná, že by bylo zajímavější doplnit expozici spíše o jeho o mnoho slavnější sklady, než o obrazy. Ale to je jen můj osobní názor.
Naprosto souhlasím. Překrásná výstava.
Trochu ale podvod na návštěvníky, nemyslíte? Víc jak polovinu výstavy totiž tvoří práce, které jsou normálně na Kampě k vidění, tím myslím díla Františka Kupky…
Souhlasím s Lukym. Od podobné výstavy bych čekal víc.
Přesně tak. Je to pěkný podvod. Samé litografie. Obrazů je tam pěkně po skrovnu a většinu z nich tvoří stejně práce Františka Kupky…
Já bych to za podvod určitě neoznačila. Mě se výstava velmi líbila a myslím, že je celkově dost podařená. Těžko byste v dnešních dnech u nás hledali lepší.
Zaplať pánbůh alespoň za tuhle výstavu, jinak by tu už nebylo vůbec nic. Bohužel!
Podle mě dost rozporuplná výstava. Je pravda, že má díky velmi slabé letošní výstavní sezóně hodně u návštěvníků zabodovat, na druhou stranu je pravda, co už to zaznělo, a sice, že velkou část expozice tvoří práce, kterou jsou na Kampě normálně k vidění, plus je doplňuje řada litografií. Originálů je podle mě na podobně ambiciózní výstavu na stěnách příliš málo. 70%
Teď, poté, co z výstavy zmizela další díla, je výstava již uboze okleštěná a nenabízí prakticky nic, než exponáty, které zde normálně uvidíte.
Souhlasím. Nyní už prakticky nemá smysl na výstavu chodit. Samozřejmě pokud jste už někdy Museum Kapma navštívili a prošli si jeho stálou expozici…
Škoda, že expozice právě skončila. Podle mě šlo o nejvýznamnější výstavní počit letošního roku. Tedy alespoň podle toho, co se chystá na podzim.