Krištof Kintera
29. 2. 2012 – 13. 5. 2012
Výsledky analýzy
Mluvící havran, otočná židle s křídly, nebo obrněný kočárek. Co že mají tyto věci společného? Přeci autora; je jím Krištof Kintera, který v těchto dnech své oživlé objekty vystavuje v Městské knihovně.
Rakouský císař Rudolf II. se do dějin zapsal jako podivín, který rád sbíral všechno možné. V jeho komnatách bylo možné najít obří číší vyrobenou z palmového ořechu, dýku, kterou byl zabit Caesar, nebo zub velryby, která údajně spolkla biblického Jonáše. Na Pražském hradě tak za jeho vlády vznikla prazvláštní sbírka známá jako kabinet kuriozit. Pokud by císař Rudolf žil dnes, zřejmě by do ní s chutí přikoupil i díla Krištofa Kintery. Stejně jako nádoba z rohu nosorožce, která se před panovníkem jedné noci údajně rozštěkala, tak i Kinterovy objekty co chvíli obživnou, aby poděsily návštěvníky galerie.
Už samotný vchod do výstavních prostor diváky upozorní, že nepůjde o akademicky pojatou expozici. Kintera ho totiž proměnil v malý vietnamský obchůdek, kterých je dnes po celé naší zemi bezpočet. Hned vedle pak na zemi návštěvníci spatří nákupní tašku napěchovanou jídlem, která se dá co chvíli do řeči. Některé výstavní zdi jsou navíc pobořené a navozují tak pocit jakéhosi staveniště. Pohříchu však Kintera toho nápadu příliš nevyužívá a prostor nechává prázdný či poloprázdný. Umělecky zřejmě nejzdařilejším dílem je obří socha složená z lamp a lampiček, které dohromady vytvářejí postavu světce se svatozáří nejen nad hlavou, ale i po celém těle.
Konceptuálnímu umění se Kintera věnuje takřka od počátku své tvorby. V letech 1992 až 1999 studoval na Akademii výtvarných umění v ateliéru Milana Knížáka. Poté dva roky působil na Rijksakademii v Amsterodamu. Již v době svých studií založil uskupení Skrytá tvůrčí jednotka, věnující se nejrozmanitějším aktivitám od performance až po divadlo. Následně byl hned třikrát nominován na cenu Jindřich Chalupeckého. Pro jeho objekty z posledních let je typická pohybová složka. Na výstavě v Městské knihovně tak návštěvníci uvidí rachotící vrtačku zakusující se do vysavače, otáčející se křeslo s obřími křídly, mluvícího havrana, nebo postavičku dítěte, která bije hlavou do zdi.
Umělecká kvalita jednotlivých děl je značně rozkolísaná. Zatímco některé působí nadčasově, jiné naopak velmi nepodařeně. To druhé platí zejména o dětském kočárku připomínajícím obrněný vůz, nebo o kaktusu složeném z plechovek od Heinekenu. Podobné dílko by člověk čekal od nepříliš nápaditého teenagera a ne od dnes již celkem renomovaného umělce. Mluvící havran pak balancuje někde na hranici pomyslného kýče. Celkový dojem z expozice tak bohužel není nijak valný. Spíše než, že by měl člověk pocit, že je na výstavě, se ho zmocňuje dojem, že je někde na Matějské v domu hrůzy…
Hodnocení: Přestože expozice prací Krištofa Kintery nabízí několik neotřelých uměleckých počinů, ve výsledku působí spíše průměrně. Snaha o konceptuální umění, i přes velký potenciál ne vždy přináší kýžené ovoce. Některé z instalací bohužel spíše než umělecké dílo připomínají pouhý vtip.
Výstava se uskuteční od 29. 2. 2012 do 13. 5. 2012
Kde:
Galerie hlavního města Prahy
Městská knihovna, 2. patro
Otevřeno:
úterý až neděle 10:00 – 18:00
Vstupné:
Plné: 120,-Kč
Zlevněné: 60,-Kč
64%
Jan Perniš
Celkem zajímavá a vtipná expozice. Všem zřele doporučuji.
Taky bych se přiklonil k názoru, že jde o celkem podařenou věcičku. Minimálně jsou některé exponáty vtipné. Jestli jde ale o umění, to se neodvažuju tvrdit.
Vtipné, ale nic víc.
Úžasná expozice, která nemá v současnosti v Praze konkurenci. Poopravila bych recenzenta v tom smyslu, že Kinterova díla nelze rozhodně považovat pouze za laciný vtip. Při hlubším zamyšlení nad jednotlivými pracemi je totiž zřejmé, že reagují na společenské problémy dneška. Snad jen ten kočárek byl skutečně na výstavě nadbytečný a lehce přihlouplý.