La Película
Sedmý ročník festivalu La Película v letošním roce představí vedle aktuální španělské filmové produkce také kolekci u nás zatím nepříliš známých venezuelských snímků natočených v posledních několika málo letech.
Přehlídka, kterou mohou filmoví fanoušci navštívit od 14. do 19. února v pražském Kině Světozor nebo později od 20. do 26. února v brněnském Kině Art, tak poprvé rozšiřuje svůj záběr o další španělsky mluvící země. „Pro festival La Película byly vybrány čtyři snímky z let 2007 – 2010, které ilustrují různé podoby venezuelského filmu a nabízejí pohled na historii i současnost této latinskoamerické země. Odhalují skutečné události i palčivá sociální témata,“ vysvětluje dramaturg přehlídky David Čeněk.
Venezuelská kinematografie patří mezi nejstarší v Latinské Americe a v posledních letech je na vzestupu. Jen v loňském roce zde bylo natočeno 15 celovečerních snímků a venezuelské filmy se zúčastnily 117 mezinárodních festivalů, na nichž získaly 42 různých ocenění. Přesto jsou v České republice venezuelské filmy prakticky neznámé. Díky nové legislativě se však zlepšila možnost distribuce filmů přímo ve Venezuele, kde většina kinosálů patřila dlouho americkým společnostem, které neměly zájem na podpoře národních kinematografií. To je ostatně problém všech latinskoamerických zemí. Již od devadesátých let minulého století stoupala produkce a s příchodem nové generace na počátku 21. století se objevila řada zajímavých tvůrců – některé z nich představí i únorová La Película.
Národní produkce vděčí za dobrou situaci zákonu o kinematografii, který začal platit v roce 2005. Zvýšily se dotace řízené fondem FONPROCINE a Národní filmový institut CNAC se cílevědomě stará o propagaci filmů v zahraničí. „Na kinematografii zemí Latinské Ameriky se budeme soustředit i v příštích letech a postupně představíme filmovou tvorbu dalších španělsky mluvících zemí,“ dodává David Čeněk. Všechny filmy v této sekci budou uvedeny s českými a anglickými titulky.
Čtveřice vybraných snímků představuje velké režisérské osobnosti současné venezuelské kinematografie. Patří mezi ně bezesporu Román Chalbaud, který je považován za zakladatele moderní venezuelské kinematografie. Jeho poslední kvazidokumentární film Dny moci líčí tamní politické události na přelomu 50. a 60. let. Po pozadí politických vražd ve Venezuele pátrá snímek Smrt ve vysokém rozlišení režiséra Césara Bolívara. Film je ukázkou oblíbeného žánru tzv. tropického thrilleru, který odráží politické problémy minulosti. Ve filmu Macuro zase režisér Hernán Jabes vykresluje způsob boje za lidská i občanská práva na pozadí skutečného příběhu z osmdesátých let, který se odehrál v malém rybářském městečku. Jeho obyvatelé v nouzi požádají o pomoc ředitele velké cementárny, ten však odmítne řešit problémy lidí, jejichž bídu využívá.
Návštěvníci 7. ročníku festivalu La Película se mohou tradičně těšit na výběr nejaktuálnějších a nejzajímavějších španělských filmů natočených v posledních dvou letech. Ve výběru snímků, které budou u nás k vidění vesměs poprvé, nechybí žánrová pestrost ani velká režisérská a herecká jména. Po loňském úspěšném cyklu tzv. býčích filmů La Película opět nahlédne do filmových archivů a přinese kolekci španělského neorealismu s opusy, které vznikly mezi léty 1951 až 1961. Zásadní období španělské kinematografie bude prezentováno snímky od světově proslulých režisérů jako Carlos Saura, Luis Buñuel, Marco Ferreri, Fernando Fernán Gómez, Juan Antonio Bardem či José Antonio Nieves Conde.
Více informací naleznete na www.lapelicula.cz
Jan Perniš