Lars von Trier připravuje seriál plný filmových hvězd
Dánský režisér Lars von Trier virtuálně představil svůj nově připravovaný televizní seriál. Nedávno skončeného filmového festivalu v Benátkách, kde byla promítána i režijní verze jeho Nymfomanky, se sice Trier osobně nezúčastnil, prostřednictvím telefonické tiskové konference ale oznámil blížící se přípravy jeho nového televizního seriálu.
Festivalové uvedení Nymfomanky propagovala přímo v Benátkách producentka filmu Louise Vesthová. Ta se mimo jiné podílela na Trierově Melancholii a přislíbila spolupráci na novém seriálu, který bude vznikat pod hlavičkou produkční společnosti Zentropa Group patřící Trierovi. „Půjde o seriál, jaký v televizi neměl obdoby, něco, co jste ještě nikdy neuviděli a nikdy už neuvidíte,” nechal se podle nejnovější módy, tedy zcela neskromně, slyšet producent seriálu Peter Aalbaek Jensen. Nic bližšího však k připravovanému počinu neprozradil.
Lars von Trier o sobě dával vědět již během studií na dánské Národní filmové škole. Do světa stříbrného plátna se zapsal hned několika krátkometrážními studentskými snímky oceněnými na festivalu v Mnichově. O pár let později založil doposud fungující produkční společnost Zentropa Entertainment. Spoluzakladatelem byl tehdy dánský producent Peter Aalbak Jensen. Pro získání finančního kapitálu začal Trier natáčet seriál. Jeho první a do dnešního dne zatím stále ještě poslední televizní seriál vznikl roku 1994. Společně s Mortenem Arnfredem tehdy dali vzniknout hororově-komediálnímu dílku s názvem Království. Jeho příběh se odehrává v seriálově velmi oblíbeném nemocničním prostředí. Zde však zázemí lékařů a pacientů stojí na dost podivném místě s ještě podivnějšími příběhy. Nechybí mysteriózní zápletky a zombie v lékařském plášti. Seriál si získal velkou pozornost a dostalo se mu i pozitivní kritiky.
Trier se následně začal stále více režijně vymezovat (údajně k tomu přispěly závažné události v jeho rodině) a dávat přednost syrovějšímu stylu před stylizací. Z toho vyplynul filmařský manifest Dogme 95, který spoluzaložil s Thomasem Vinterbergem. Tento manifest dal život významnému postmodernímu hnutí dánského a evropského filmu. Vše vycházelo z koncentrace na příběh a herectví; tedy zbavení se všech efektů a iluzí filmu. Vše mělo vznikat „tady a teď“. Trierův další film Prolomit vlny, vznikl dle pravidel tohoto manifestu. Trier si za nejeden svůj snímek odnesl Zlatou palmu udělovanou každoročně v Cannes. Mezi jeho další úspěšné filmové počiny se řadí třeba Dogville, Melancholia a v poslední době stále diskutovaná a kontroverzní Nymfomanka.
Trier i jeho producenti zatím o tématu seriálu zarytě mlčí, slibují však něco nevídaného. „Lars má skvělý nápad, o němž vám však nemohu říci nic bližšího. Z toho, co jsem slyšela, půjde o něco, co jste zatím nikdy nikde neviděli a v budoucnu už určitě neuvidíte,“ pronesla ve stejném duchu jako Peter Aalbaek Jensen na benátském festivalu Louise Vesthová. Dánský enfant terrible přitom ještě nezačal ani s psaním scénáře. Aktuálně se tak ví o seriálu kromě jeho předpokládaného názvu, který by měl být The House That Jack Built, jen to, že by se v něm měly objevit samé světoznámé filmové hvězdy. Natáčení by mělo začít v roce 2016, do té doby bude Trier pracovat na scénáři a produkčním zázemí.
Tak to se budu těšit. Trier patří k mým oblíbeným režisérům. Jeho první seriál jsem sice neviděl, pokud bude mít ale podobnou kvalitu jako jeho filmy, tak se není čeho bát…
Je trochu skoupí na slovo. Škoda, že není alespoň zřejmé jací herci by měli v seriálu hrát.
Předchozí Trierovy filmy jsem měla ráda. Nymfomanka mi ale přišla velmi slabá. Snad se dánský režisér vrátí ke svým původním věcem a tvorbě.
Osobně si myslím, že filmová tvorba Larse von Triera je přeceňovaná. Kromě celkem obstojného Dogville nenatočil nic, co by stálo za řeč.
S tím naprosto nesouhlasím. Melancholia je podle mě kupříkladu nejlepší film 21. století, který jen těžko něco překoná.