Lvi, Medvědi a Oscaři rozdáni. Kam směřuje současný film?
Uplynulý měsíc nabídl milovníkům filmu hned několik příležitostí k zamyšlení nad směrem, kterým se ubírá současná kinematografie – nejprve na Berlinale, a brzy nato na Oscarech a Českých lvech. Z udělených ocenění je patrný kontrast mezi tradičním vnímáním filmu jako úniku a zábavy, a příklonem k naléhavějším a závažnějším tématům. Film ovšem i nadále zůstává především příběhem. A v budoucnu se tak akademici i diváci budou muset vyrovnat s otázkou, zda jej hodnotit spíše po stránce umělecké nebo společensky-publicistické.
Nominace na všechna uvedená ocenění vycházejí z názoru odborníků. Berlinale je ovšem v tomto směru poněkud výjimkou, protože jde o festival, na kterém ceny udílí malá mezinárodní porota, odborně nesourodá a sestavená ad hoc. Navíc je přehlídka známá svou politickou angažovaností, která je zřejmá i na výběru soutěžních filmů a vítězů. Ani tak ale nezůstává stranou odborná stránka. „Medvědi“ mohou přitáhnout pozornost k opomíjené provenienci zahraniční kinematografie a pomoci mladým talentům získat cenné kontakty. Ústupkem ve jménu vyššího dobra je pak skutečnost, že v posledních letech je Berlinale stále více spjato s kulturou světových celebrit a hvězdných článků ve společenských časopisech. Hlavní účel festivalu ovšem, s německou věcností, podtrhuje příjemně krátké a neokázalé předávání cen. V ostrém protikladu stojí ceny americké Akademie filmového umění a věd. Od historicky prvního předávání cen, které trvalo pouhých patnáct minut, se Oscaři přerodili v komerčně nejvýznamnější mezinárodní filmové ocenění. A to znamená žeň pro sponzory i média a hollywoodský cirkus, v dobrém a i ve zlém. V posledních letech se ale i tyto ceny stávají stále „uvědomělejšími“ a přecházejí ke korektnějšímu výběru moderátorů i doprovodných aktivit. Zajímavá je v tomto světle kategorie zahraničních filmů, ve které se prolíná zájem ocenit kvalitní snímky se snahou podpořit politicky významná témata a utlačované tvůrce. S ohledem na překvapivé vítězství snímku Spotlight v hlavní kategorii a avizovaná opatření proti rasové diskriminaci, lze do budoucna očekávat, že Akademie začne klást ještě daleko větší důraz na téma a názor filmu. To je ale z pohledu kinematografie hranice velice jemná a také sporná.
Čeští lvi jakoby poletovali ve větrném tunelu mezi okázalostí a smyslem. Dlouhý televizní přenos doprovázel křečovitý flash mob operních pěvců, červený koberec a odkazy na Hollywood. Zároveň ale některé momenty připomněly začátky přenosů z období „nadvěcnosti“, kdy jakoby záleželo jen na rozhodnutí o udělení cen, nikoliv jejich předání, cenu za mimořádný počin v oblasti audiovize získal seriál Kancelář Blaník a zaznamenat šlo i pár sdělení nad rámec filmu. Letos oceněná tvorba ukázala, že Češi umí vytvořit zajímavou tvůrčí koprodukci (Schmidtke) i řemeslo na světové úrovni (Sedmero krkavců). Chce se říci, že letos chyběla ženská kategorie v poloněmé roli, kde by ocenění za svůj výkon plný komiky, něhy i ženské síly, zasloužila Martha Issová. Nikoho nepřekvapila cena pro Alenu Mihulovou, která po dvaceti letech restartovala hereckou kariéru filmem Domácí péče. Navzdory úspěchu na zahraničních festivalech však film žádnou z dalších nominací neproměnil.
Komedie Ztraceni v Mnichově, velmi pozitivně hodnocená kritiky, získala Českého lva za nejlepší scénář. Dlouho očekávaný projekt Petra Zelenky přináší, na cukrové kostce oblíbeného humoru, nahořklou medicínu hlubšího zamyšlení nad osudem Čech a povahou Čechů. Z hrané tvorby ale Lvy zcela ovládly Kobry a užovky. Ocenění získali Kryštof a Matěj Hádkovi, Lucie Žáčková ve vedlejší roli, i režie Jana Prušinovského. Skvělý scénář je celovečerní prvotinou Jaroslava Žváčka, talentovaného scénáristy a autora, který za svůj literární debut Lístek na cestu do pekla získal v roce 2012 cenu Magnesia Litera. Pochvaly se dočkala i syrová kamera filmu, který se stal také nejlepším hraným filmem. Plakát k němu od Michala Tilsche pak už 20. ledna dostal cenu Akademie za nejlepší filmový plakát.
Mezi dokumenty uspěl film Opři žebřík o nebe, který si už v minulosti získal pozornost pro citlivé zpracování tématu, které sice není tak divácky přitažlivé, ale přesto mimořádně silné a přínosné. Velmi důležitá je pak studentská cena pro krátký film Ondřeje Hudečka Furiant. Mladá tvorba totiž nemá do povědomí nefestivalových a „neartových“ diváků nijak lehkou cestu. Podstatnou novinkou letos byly ceny pro televizní tvorbu. Dokumentární Filmová lázeň, historické Americké dopisy (ČT) a publicistické drama Mamon (HBO) nastavují vysokou laťku pro televizní tvorbu. Všechny tři jsou příkladem toho, jak hlubší reálná témata pronikají i do televize. Otázkou ovšem zůstává, nakolik jsou tato ocenění odrazem skutečného vkusu českého diváka, který se do kina podle tvrdých čísel vydá spíše na Mimoně.
Odpověď na otázku, kam že směřuje film je jednoduchá – k naprosté komerci. Hollywood sice vždycky filmy chrlil jak na běžícím páse, ale byl schopen každoročně vyprodukovat alespoň pár kvalitních snímků. Dnes už tomu tak není. Cen se rozdává strašně moc, takže si skoro každé větší studio na nějakou nakonec přijde. Navíc z toho nejsou žádné zisky. Ty máte z diváků. Proto se dělají snímky pro masy.
Nejvíc mě zklamalo předávání Lvů. Kobry a užovky jsou podle mě navíc průměrným filmem a loni u nás vznikly lepší.
České filmy sice už v zahraničí nesbírají velká ocenění jako v minulosti, tady to ale evidentně nikomu nevadí. Film je jen o penězích, jak dokazují i nejnovější kroky vlády. Ta sem bude dávat finance ne proto, aby se dělalo kvalitní umění, ale protože to vydělává. Hrůza.
Ale no tak, zas tak špatné to u nás s těmi filmy podle mě není. Ono se to teprve protřídí a zjistí se, co kvalitu mělo a co ne. Chvilku to bude ale trvat. Že by ale u nás po revoluci nevznikaly unikátní snímky, to si úplně nemyslím. Nejsou jich sice desítky a ani nemůžou být, ale pár jich je…
Jen aby se to neprotřídilo a nezjistilo, že u nás po revoluci nevzniknul ani jeden skutečně výjimečný umělecký film… Pokud píšete, že jich pár je, tak by mě zajímalo, které máte na mysli?