Madona z Veveří se do bítýšské kaple nevrátí
Dlouhý boj o středověkou deskovou malbu Madony z Veveří se zdá být u konce. Podle rozhodnutí soudu ji musí v nejbližší době vydat Národní galerie zpět do rukou farnosti Veverská Bítýška, které dílo patří. V pátek 19. února vše oficiálně potvrdila i tisková mluvčí Národní galerie Tereza Ježková. Galerie podle ní od farnosti obdržela ve čtvrtek večer požadovaná písemná stanoviska Národního památkového ústavu a Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Návrat bohorodičky zpět do farnosti je tak otázkou několika dní.
Obraz Matky Boží z Veveří pochází ze 14. století a je považován za dílo Mistra vyšebrodského oltáře, jenž ho zhotovil na přání markraběte Jana Jindřicha Lucemburského. Ikona zachycující Pannu Marii a Jezulátko na zlatém poli je protkáno hned několika křesťanskými symboly majícími znázorňovat pravdivost víry. Od zlatého kříže v pozadí, přes postavu Jezulátka třímající v ruce malého stehlíka, až po korunu, inspirovanou francouzskými motivy, která povyšuje Marii na Královnu nebes. Plátno o rozměrech 79,5 a 62,5 cm pochází z vybavení kaple Matky Boží na Veveří, kde byla umístěna do roku 1938. Státem je památkově chráněna, konkrétně od roku 2015, kdy byla prohlášena národní kulturní památkou, s účinností od ledna 2016. Jak už tomu tak bývá, malba visela po staletí bez většího povšimnutí na stěně kaple na Veveří. Do širokého povědomí vešla až v roce 1933, kdy o ní publikoval článek profesor Eugen Dostál. Poté byl obraz krátce zapůjčen do Moravského zemského muzea. Po druhé světové válce byla Madona pod vlivem tehdejších politických událostí převezena do Prahy, kde byla zrestaurována a v roce 1958 předána do rukou Národní galerie.
Ve vleklém sporu přiřkl Obvodní soud pro Prahu 1 v srpnu loňského roku vlastnictví obrazu farnosti Veverská Bítýška. Národní galerie proti rozsudku podala odvolání, avšak 8. prosince 2015 Městský soud v Praze verdikt potvrdil. Vedení Národní galerie tehdy přislíbilo, že obraz, který je součástí stálé expozice středověkého umění, církvi vydá nejpozději do 19. února letošního roku. Farnost v jihomoravské Bítýšce však už tehdy požadovala, aby nejzazším termínem byl 18. únor. Navíc pohrozila, že pokud Národní galerie bude s předáním díla otálet, podá návrh na exekuci. Do vyhrocené situace a vleklých sporů však podle všeho nakonec exekutorský úřad zasahovat nebude. Národní galerie v Praze po obdržení požadovaných písemných stanovisek pro transport obrazu hodlá dílo vydat do rukou farnosti. „Národní galerie má podle zákona o státní památkové péči povinnost, byť dle rozhodnutí soudu není vlastníkem obrazu, pečovat o zachování tohoto obrazu, udržovat tento obraz v dobrém stavu a chránit jej před ohrožením, poškozením a znehodnocením. V rámci plnění této povinnosti Národní galerie je nucena trvat na předložení vyjádření příslušných orgánů zabezpečujících dohled nad řádným plněním zákona o státní památkové péči při přemísťování národní kulturní památky.“ uvedla mluvčí NG Tereza Ježková.
Během těchto dní dolaďuje galerie s představiteli farnosti už jen podmínky bezpečného převozu středověkého díla. I když se ovšem překrásná desková malba opět vrátí do vlastnictví farnosti Veverská Bítýška, ve zdejším kostelíku si ji lidé bohužel nebudou moci prohlédnout. Z kaple Nanebevzetí Panny Marie byla v minulosti ukradena i kopie obrazu, kterou vytvořil v roce 1950 akademický malíř a restaurátor Mistr Vladimír Terš. Navrátit originál zpět do útrob malé kaple, by proto bylo velmi nebezpečné. Farnost tak hodlá obraz zapůjčit do rukou Diecézního muzea v Brně. „Vycházíme z toho, že v Praze byl obraz od roku 1938 a že bychom ho zas chtěli přiblížit jinému spektru návštěvníků. Zkrátka dát možnost i lidem, kteří se do Prahy nedostanou. Zároveň chceme, aby se obraz vrátil blíže místu, kde byl vytvořen,“ dodává bítýšský duchovní, Marek Hlávka.
Jako možnou alternativu navrhlo vedení Národní galerie ještě před tím, než se obrátilo na Nejvyšší soud, farnosti smír, v rámci nějž by vlastnictví přešlo na církev, ale obraz by se záhy vrátil do Anežského kláštera. „Ředitel Národní galerie si vyžádal schůzku a učinil nám nabídku, že se galerie nebude dovolávat k Nejvyššímu soudu, pokud jí obraz bezplatně na 20 let zapůjčíme. Když jsme řekli, že ho chceme do Brna, padla možnost, že si máme nechat obraz na rok v Brně a pak ho na 20 let bezplatně galerii zapůjčit. Odmítli jsme to,“ popsal průběh jednání farář Marek Hlávka. Přitom před třemi lety byla situace úplně odlišná. Tehdy naopak sama církev navrhovala Národní galerii, že by farnost za zisk vlastnictví mohla malbu instituci bezplatně zapůjčit na celých 50 let. Tuto možnost však galerie tehdy neprozřetelně odmítla, což ji musí nyní dost mrzet. Obraz totiž z jejích prostor zmizí. Po vleklém sporu bude zřejmě v průběhu tohoto týdne předán vlastníkovi. Jestli se dechberoucí unikát ještě někdy do prostor Národní galerie vrátí, je nyní ve hvězdách…
Hlavně, že o to farnost tak bojovala, když nemá obraz, kde vystavit. Buď měl putovat zpět na své původní místo, nebo zůstat v Praze.
Boji o obraz rozumím. Přeci se farnost jen tak nevzdá něčeho, co je její. A je podle mě jen a jen dobře, že bude Madona také nějakou dobu k vidění v Brně, když až dosud visela v Praze.
Jak to vlastně dopadlo? Byl už obraz předán, nebo ještě dlí ve sbírce Národní galerie?
Dobrý den..obraz Madony z Veveří ještě stále předán nebyl. Dle nejnovějších zpráv, by se tak mělo stát v pondělí 7.března.
Děkuji za odpověď.