Max Ernst
16. 2. 2008 – 27. 4. 2008
Une semaine de bonté
Jestli jste už delší dobu nezavítali do Vídně, bývalého Rakousko – Uherského hlavního města, do města kaváren a hudby, je právě ten správný čas to napravit.
Jedním z mnoha důvodů, proč tak učinit, může být i série výstav pořádaná v Albertině. Jednou z nich je i výstava děl slavného německého malíře, sochaře, grafika a básníka, mistra náznaku, předního představitele dadaismu a surrealismu Maxe Ernsta nazvaná dle jeho románu Une semaine de bonté.
Expozice, skládající se ze 184 grafických koláží, které Max Ernst vytvořil v roce 1933 během svého třítýdenního pobytu v Itálii a které o rok později vydal v Paříži jako surrealistický grafický román pod názvem Une semaine de bonté (Týden dobroty), představuje jedno ze základních děl tehdy se nově rodícího uměleckého směru – surrealismu.
Ernstovy grafické koláže mohla veřejnost naposledy obdivovat v roce 1936, kdy byly vystaveny v Museo Nacional de Arte Moderna ve španělském Madridu. Nyní, po více jak sedmdesáti letech, je můžete opět spatřit v celé své kráse i ve vídeňské Albertině, kam je zapůjčila nadace Isidora Ducasse z New Yorku. Výstava by se měla následně přesunout z Albertiny do Muzea Maxe Ernsta v Brühlu a do galerie v Hamburku.
Román Týden dobroty je volnou kolekcí obrazových výjevů bez doprovodného textu, které Max Ernst podle jednotlivých motivů zařadil vždy do příslušné kapitoly. Kapitol je sedm a tvoří je základní elementy, jimiž jsou bláto, voda, oheň, krev, temnota, zrak a cizinec. Jednotlivé dny Týdne dobroty autor navíc rozlišil i prostřednictvím barev.
Náměty ke svému románu čerpal tento rodák z německého Brühlu z tzv. šestákové literatury konce 19. století. Právě motivy, jimiž byla velmi často láska, žárlivost, či zatracení, se staly podnětem pro vytvoření velkého množství mnohdy dvojsmyslných koláží, spojených právě v díle Une semaine de bonté, které je mnohými dodnes považováno za jeden ze základních kamenů surrealismu.
Na Ernstových grafikách budete moci spatřit dámy v krinolínách, úctyhodné muže s cylidrem na hlavě, ale především lidské postavy přeměněné v nejrůznější „opeřence“. Člověk se tak v Ernstově pojetí stává opět zvířetem se svými pudy a instinkty. Na povrch tak vyplývají nejskrytější lidské touhy, především pak ty sexuální.
Svými grafikami se Max Ernst pokusil vyjádřit skryté lidské myšlenky, vášně, záměry, či úmysly…
Hodnocení:
Tři v jednom
, i tak by se dala charakterizovat série výstav ve vídeňské Albertině. Pokud nebudete „škudlit“ a vstupenku do Albertiny si zakoupíte, dostane se Vám pořádného uměleckého pohoštění. Kromě Maxe Ernsta si budete moci prohlédnout díla Oskara Kokoschky a do 13. 4. 2008 také expozici nazvanou od Moneta po Picassa, která jistě patří k tomu nejlepšímu, co můžete v Evropě právě spatřit. Sečteno a podtrženo, výstavu nelze než vřele doporučit.Výstava potrvá od 16. 2. 2008 – 27. 4. 2008
Kde:
Albertina
Albertinaplatz 1
1010 Wien
Otevřeno:
pondělí až neděle 10.00 – 18.00
středa 10.00 – 21.00
Vstupné:
Plné: 9,5,- Euro
Zlevněné: 7,- Euro
84%
Pavel Besta ml.