Třenice v Městském divadle Kladno neberou konce
Už bezmála dva měsíce panuje v Městském divadle Kladno mimořádně napjatá situace. Tu by měl vyřešit nově jmenovaný umělecký šéf Jaroslav Slánský. Část hereckého souboru však chce, aby tuto funkci vykonával jen dočasně. Mimoto někteří herci i nadále požadují odvolání dosavadní ředitelky Blanky Bendlové.
Rozepře uvnitř divadla, které si letos shodou okolností připomíná sto let od chvíle, kdy ho začalo provozovat město Kladno, odstartovala na sklonku letošního léta překvapivá informace o plánovaném odchodu uměleckého šéfa souboru Daniela Přibyla. Ten do divadla nastoupil v roce 2013 a za pouhé dvě sezóny ho umělecky pozvedl minimálně o třídu výš. Soubor si pod jeho vedením vysloužil čtyři nominace na cenu Thálie a ucházel se i o prestižní titul divadlo roku 2014. V letošním roce byl ansámbl navíc ověnčen cenou Josefa Balvína za nejlepší inscenaci původního německy psaného textu na území České republiky. Na regionální divadlo, které navíc leží blízko hlavního města a musí se tak vyrovnávat s konkurencí pražských scén, jde o výsledky zasluhující si mimořádné uznání. Jak už tomu tak ale v českých luzích a hájích bývá, umělecký šéf za svou práci nebyl odměněn, ale po zásluze potrestán. Ačkoli se několikrát nechal slyšet, že divadlo opouští z vlastní vůle a po dohodě, záhy vyšlo najevo, že to není až tak úplně pravda.
Radním se totiž podle všeho nepozdávala relativně nízká návštěvnost představení. Jak se bohužel zdá, právě počet prodaných lístků je podle všeho hlavním kritériem, které vedení města při hodnocení práce Daniela Přibyla zvolilo. Pokud by šlo o soukromé divadlo, dal by se takový postup obhájit. V případě městského souboru placeného z veřejných prostředků, který má plnit vyšší společenské funkce, je ale něco takového velmi problematické. Nižší návštěvnost navíc nemusela být nutně způsobena volbou náročnějšího repertoáru. Divadlo totiž již řadu let prochází rekonstrukcí. Ta měla původně začít již v roce 2010. Reálně se ale rozběhla až na přelomu let 2012 a 2013. Soubor proto již třetím rokem hraje svá představení na prknech Divadla Lampion. Jak navíc upozorňují herci ze zdejšího souboru, vedení divadla zrušilo po přestěhování do provizorních prostor předplatné a také zredukovalo propagaci na minimum. Těžko proto vedení města mohlo očekávat, že bude ansámbl trhat kasovní rekordy. Spíše se zdá, že některým lidem z radnice se prostě a jednoduše nelíbilo, co se v místním divadle hraje a zatlačili proto na jeho ředitelku, aby zjednala nápravu.
Buď jak buď, na začátku měsíce listopadu opustil Daniel Přibyl post uměleckého šéfa souboru. Proti tomu ovšem vystoupila polovina ansámblu, která se za svého někdejšího nadřízeného postavila. „Soubor se pod vedením Daniela Přibyla stal suverénním, kompaktním, pracovitým a získal jasnou tvář,“ stojí v prohlášení, které v rámci Noci divadel přednesl v Plzni herec Petr Konáš. Podle něj ředitelka divadla Blanka Bendlová svou politickou servilností zapříčinila destabilizaci souboru. Proto část z něj dnes požaduje její odchod. „Soubor nemá záruku, že město nebude do dramaturgie zasahovat,“ upozorňují někteří z herců. Sestavením dramaturgického plánu divadla byl totiž přednedávnem pověřen Ladislav Pavlík z magistrátu. Ten de facto přiznal, že pro radní je důležité, aby si soubor vedl dobře především po finanční stránce. „Je pravda, že je požadavek, aby do divadla chodili lidé. Nelze dělat divadlo pro divadlo a kulturu pro kulturu,“ uvedl Pavlík.
Před pár dny odtajnila ředitelka divadla jméno budoucího uměleckého šéfa. Tím by se od prvního ledna měl stát Jan Slánský, který se již nyní v podstatě chopil své funkce. Na post přitom Bendlová původně vypsala výběrové řízení, později ho ale zrušila a dosadila na tuto pozici Slánského. Tím ovšem jen přilila olej do ohně, neboť takovýto postup se části souboru z celkem pochopitelných důvodů nelíbí a žádá, aby byl Slánský uměleckém šéfem jen dočasně a na funkci bylo vypsáno nové výběrové řízení. Nic takového ale Bendlová neplánuje. „Mým úkolem je zjistit, kdo chce v divadle dále spolupracovat, nechci ale dělat okamžité změny a dávat výpovědi,“ prohlásil Slánský, který by rád diváky do Městského divadla Kladno nalákal na kvalitní a nepodbízivý repertoár. Rozhodně to nebude mít snadné. Mimo jiné i proto, že rekonstrukce objektu se i nadále protahuje a neskončí dříve než na jaře příštího roku. Někdejší umělecký šéf přitom předpokládal, že nově zkoušené hry se již odehrají na opravených prknech domovské scény. Jsou tomu i uzpůsobené, takže premiéry se odkládají, díky čemuž se divadlu úplně rozsypal dramaturgický plán. Je to škoda, neboť sliboval opět zajímavou podívanou…
Jistým způsobem je tato kauza podobná tomu, co se nedávno dělo v Ústí.
Pokud jde o divadla, tak situace je skutečně v poslední době tristní. Ústí už tu zmíněné bylo, v dohledné době se navíc zřejmě rozloučíme s divadlem v Rytířské, možná s Fidlovačkou a z Komedie asi odejde divadelní společnost Company.cz. A na Kladně se budou hrát populární kusy, aby sem chodili lidé.