Mutující médium
10. 2. 2011 – 1. 5. 2011
„Jakým vývojem u nás v uplynulých dvaceti letech prošla fotografie?“ to je ústřední otázka, na níž se snaží najít odpověď kurátoři právě probíhající výstavy v prostorách Galerie Rudolfinum. Podařilo se jim ale to?
V uplynulých dvou desetiletích došlo v České republice k velkým společenským, sociálním a ekonomickým změnám. Pád železné opony v roce 1989 s sebou přinesl svobodu slova a vyjadřování, zároveň k nám však se vší silou vtrhla nákupní horečka jménem kapitalismus. „Jak se tyto a mnohé další faktory odrazily v pracích současných českých fotografů?“ ptá se na výstavě s názvem Mutující médium kurátor Pavel Vančát a představuje nám vlastní pohled na to, jak moc se fotografie v uplynulých dvaceti letech změnila.
Právě probíhající výstava je rozdělena do pěti na sebe navazujících sekcí – Piktoralisté, Stratégové, Manipulátoři, Nefotografové a Po fotografii. Každá z těchto částí je přitom uvozena krátkým vysvětlujícím textem, který návštěvníkům objasňuje, na základě jakého klíče Pavel Vančát postupoval při výběru autorů a jejich děl. Celkem je na expozici k vidění na 150 děl od dvaceti různých fotografů. Nechybí jak časem prověřená jména, tak autoři, kteří nejsou širší veřejnosti prozatím tak známí.
Podobně koncipované výstavy však zpravidla trpí jedním neduhem, a sice kvalitativní nevyvážeností vystavovaných děl. To je případ i expozice v Rudolfinu. Na jedné straně totiž může divák obdivovat práce Ivany Pinkavy, v nichž slavný český fotograf opět osvědčuje svůj neuvěřitelný cit pro hru světla a stínu, nebo obdobně zdařilé snímky Václava Jiráska. Na druhé straně pak musí překousnout pohled na kýčovité a nic nevypovídající snímky Veroniky Bromové, či Štěpánky Šimlové. Také zařazení některých umělců do více sekcí, není vždy zcela šťastné a vhodné.
„Autoři někdy používají pouhé přemýšlení o fotografii. Například o tom, jak funguje technické zobrazení, jak je definovaná moderní fotografie anebo jak se změnil pohled na fotografování s nástupem digitálních médií,“ řekl o náplni výstavy její kurátor Pavel Vančát. To platí zejména o její poslední části, která nese název Po fotografii a v níž jsou zastoupena díla překračující hranice „pouhé“ fotografie směrem ke konceptuálnímu umění. Těžko pochopitelné je pak zařazení do této kategorie jedné ve všech ohledech klasické práce Ivana Pinkavy.
Hodnocení:
Expozice s názvem Mutující médium nabízí velké množství fotografického materiálu. Nalezneme zde jak práce velmi zdařilé, tak snímky průměrné, i silně podprůměrné. Když už pro nic jiné, pak tedy alespoň kvůli pracím Ivana Pinkavy, se na výstavu vyplatí zajít.
Výstava potrvá od 10. 2. 2011 do 1. 5. 2011
Kde:
Galerie Rudolfinum
Alšovo nábřeží 12, 110 01 Praha 1
Otevřeno:
úterý – středa, pátek – neděle: od 10 do 18 hodin
čtvrtek: od 10 do 20 hodin
Vstupné:
Dospělí: 120,- Kč
Studenti, senioři: 70,- Kč
62%
Pavel Besta
Mě se naopak výstava velmi líbila. Přišla mi koncepčně vyvážená a zajímavá.
výstava ani nijak výrazně nezklamala, ale ani výrazně nenadchla. je určitě pravdou, že výběr umělců a jejich děl mohl respektive měl být poněkud jiný. I tak to ale není úplný propadák a za návštěvu to zřejmě stojí.
Neotřele uspořádaná a podle mého názoru velmi zdařilá výstava, která ukazuje, jak se za posledních dvacet let u nás změnila fotografie a pohled na ní.
zajímalo by mě, kde berete tu odvahu takovýmto způsobem kritizovat jednu z nejlepších výstav fotografií za posledních několik let. je vidět, že problematice ani za mák nerozumíte a přesto vynášíte dost kritické soudy. měli byste se nad sebou zamyslet!
Rozhodně dosti kontroverzní výstava. Je pravda, že co člověk to jiný názor. Osobně bych se spíše přiklonil k tomu, že expozice není příliš zdařilá, ať pokud jde o zařazení jednotlivých umělců do sekcí, tak ani samotným výběrem děl.