Na zábradlí se pokoušejí z Havla udělat Elvise
Jak uctít heroizovanou osobnost našich novodobých dějin, s patřičnou úctou a pokorou, nebo svérázně a s nadsázkou? V Divadle Na zábradlí se tvůrčí tým rozhodl pro druhou alternativu, jež vyžaduje především notnou dávku odvahy a také sebevědomí.
Představení Velvet Havel, jenž netradiční formou pojednává o životních peripetiích našeho prvního porevolučního prezidenta, mají zájemci možnost zhlédnout od 2. května. „Pracujeme s absurdními prvky, s parodií. Chtěli jsme ironicky komentovat jeho ikoničnost a mediální obraz,“ přiznává režisér Jan Frič. Tímto tvrzením je nejspíše myšleno prezentovat ikonu porevoluční demokracie jako neodolatelného svůdce, hloubavého filozofa a muže s vizáží Elvise Presleyho, který poskakuje po pódiu, hraje na kytaru a zpívá protestsongy, ale i country, či neohrabaně rapuje. Autoři inscenace hrdě prohlašují, že se jedná o kabaretní představení. Sám režisér k tomu podotýká: „Má se jednat o svéráznou poctu absurdnímu dramatikovi a politikovi. Dotýkáme se sice i kontroverzních detailů z jeho života, ale měl by to být pouze úsměvný komentář těchto skutečností, žádná polemika. Smysl pro ironii, smysl pro to udělat si ze sebe legraci byl Havlovi vlastní, a snažíme se s tímto pracovat.“
Otázkou ale zůstává, zda by se zesnulý Havel s touto hrou skutečně ztotožnil. Nejde tak ani o kontroverzní pojetí, jako spíše o nudnost a nijakost celé inscenace. Havel, který byl právem považován za vynikajícího dramatika, by zřejmě nad ztvárněním jeho vlastního a dlužno podotknout, že i velmi neobyčejného života plného osudových setkání a nečekaných zvratů, zaplakal. Dějová linie je totiž prakticky nulová – představení ve výsledku připomíná spíš jakýsi bezkrevný slepenec střípků a miniatur, než cokoli jiného. Inscenaci jednoznačně chybí logičnost a postupně se tak proměňuje v druhořadou hudební show s několika málo vtipnými dialogy.
V hlavě leckterého diváka může také vyvstat oprávněná otázka, proč je hra o Havlovi vlastně pojata jako muzikál? Podle slov autora projektu, Miloše Orsona Štědroně je tomu tak záměrně. „Živá hudba umožňuje velkou stylizaci a havlovské téma se podle mě ani jinak zpracovat nedá. Proto může Václav Havel zpívat protestsongy, country i rapovat,“ míní Štědroň. Bohužel je v dnešní době diváky více než klasická činohra žádanější muzikál. Proto se i malá divadla urputně snaží uvádět i tento žánr – samozřejmě pod hlavičkou takzvané hudební komedie. Takto můžeme brzy očekávat další a další hudební ztvárnění o životě zemřelých osobností, do kterých si můžeme rýpnout, když už jsou těmi nebožtíky. Upřímně se kupříkladu těším, až některé pražské divadlo uvede muzikál o Ivetě Bartošové a jejích životních peripetiích.
Moderním trendem je chodit do divadel za zábavou a celkovým vypnutím. Mnoho tuzemských návštěvníků bude určitě z této plejády trapnosti nadšeno. Budiž to autorům odpuštěno. Co už však odpustit nelze, jsou rozporuplné herecké výkony. Hned na začátku představení pronáší nad zesnulým Havlem několikaminutový a kupodivu i vtipný dialog strýček Miloš Havel, kterého představuje Petr Jeništa. Entréé je to působivé a člověka navnadí, že i zbytek představení by se mohl nést v podobném duchu. To se ještě umocní, když se na scéně objeví Marie Spurná, která nejen vtipnými dialogy, ale každým gestem a mimikou připomíná osobu zesnulé Olgy Havlové. Jeništa a Spurná si pak udržují glanc až do konce představení. S osobou samotného Václava Havla v podání Miroslava Königa, či jeho múzy, kterou představuje Anežka Kubátová je to již výrazně horší. Herecké výkony obou zmíněných jsou jedním slovem tristní a na divadelních prknech by se vůbec objevovat neměly. Neumí totiž intonovat, ani pracovat s gesty a mimikou.
Všechny postavy pak mají v inscenaci i několik songů (když už máme v divadle ten muzikál). Pokud ale mám zpívat – tak to musím alespoň trochu umět. V případě Miroslava Königa se však zpěv mění v žalostné vřískání, které diváky jen „tahá za uši“. Rozporuplně pak může působit i symbolické cinkání klíči a zpěv textu: „Pravda a láska, jen když se chlastá“.
Hodnocení:
Pomineme-li značně kontroverzní nastínění osobnosti Václava Havla, jeho přirovnání k Elvisovi, či k drsnému rapperovi a svůdníkovi, je hře nutné vyčíst nelogičnost a bezdějovost. V neposlední řadě pak musíme zmínit herecké a pěvecké (ne)výkony Miroslava Königa a Anežky Kubátové – kteří jako jedni z hlavních aktérů táhnou již tak dosti nepovedené představení ještě více do hlubin trapnosti. Co naopak zaslouží uznání, je divadelní scéna navržená Davidem Černým a také fakt, že hra trvá okolo 90 minut – naštěstí.
20%
Markéta Texlerová
Mě osobně se inscenace velmi líbila. Je sice pravda, že jde jen o jakési střípky. Podle mě ale velmi zdařilé a humorné. Určitě lepší, než kdyby režisér udělal z havlova příběhu nějaké drama.
Já jsem z ní měla rozporuplné pocity. Chvílemi to šlo, ale chvílemi to bylo trapné, až hanba. Rozhodně tomu chyběl nějaký pojící prvek, jak píšete.
Já jsem se dokonale bavil. Pokleslý formát je zde zvolen podle mě záměrně, aby více vynikla absurdnost celého představení.