Národní divadlo marionet uvede unikátní baladu z Korey
Naše hlavní město by se za pár dní mělo stát svědkem jedinečného představení. V Národním divadle marionet bude totiž 15. ledna od 17 hodin k vidění mistrná korejská loutková inscenace využívající tradičního stylu Pansori, které je od roku 2003 zapsané mezi Mistrovská díla ústního a nehmotného dědictví lidstva UNESCO.
Po zkušenosti z minulých let, kdy u nás Divadlo Puzzle úspěšně uvedlo představení „Zamrzlá řeka“, přichází Národní divadlo marionet sídlící v Žatecké ulici na Praze 1 na začátku roku 2015 s novinkou, která jistě potěší všechny příznivce alternativního divadla a zároveň všechny, koho zajímají původní divadelní formy cizích krajů. Na svém jevišti totiž uvede korejskou baladu Sugung-Ga v podání jihokorejské zpěvačky Eunsil Noh. „Autorka představení a zároveň hlavní protagonistka vystoupení používá k vytvoření působivé atmosféry nejen zajímavé loutky předního korejského inscenátora, režiséra, scénografa a loutkaře Suho Moona, ale především výjimečný hudební projev, tradiční korejský zpěv Pansori, zapsaný od roku 2003 mezi Mistrovská díla ústního a nehmotného dědictví lidstva UNESCO,“ nechala se slyšet mluvčí divadla Zuzana Klasová. Představení bude navíc podbarveno hrou na svérázný hudební nástroj, takzvaný shruti box, dřevěnou skříňku doplněnou o měchy, která vydává táhlý mečivý zvuk.
Pansori je zvláštní druh jevištního umění, při němž herec až přímo na místě a v závislost na divadelním prostoru a počtu diváků vytváří s použitím specifického zpěvu atmosféru, která velmi unikátním způsobem diváky oslovuje, vtahuje je do děje a zároveň jim umožňuje, aby se sami stali jeho aktéry – aby do něj vstupovali skrze zvuky, které k nim doléhají. Vjemy sluchové jsou díky pěveckému ztvárnění transformovány ve vjemy vizuální. „Pansori se stává dopravním prostředkem, který diváky přenese na okamžik do jiného světa,“ vysvětluje Zuzana Klasová, co je jeho cílem a smyslem. Netradiční divadelní forma se v Koreji rozvinula v 17. století. Výraz pansori vznikl složením slov phan – místo, kde se shromažďují lidé a sori – neboli zvuk. Během představení zpravidla na jevišti vystupuje jeden pěvec, kterého doprovází bubeník hrající na tradiční korejský buben buk.
Pětadvacetiletá Eunsil Noh se v České republice nepředstaví divákům poprvé. Loni v květnu už debutovala v Národní divadle marionet se svojí hrou Zamrzlá řeka. To loutkař Suho Moon dokonce v Praze vystudoval scénografii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU a Čechy tak zná jako své boty. Jejich společná letošní inscenace nazvaná Sugung-Ga zpracovává v jinotajích téma, které by se v českých podmínkách dalo pojmenovat jako „věř a víra tvá tě uzdraví“, vypravuje příběh krále, který ke svému uzdravení potřebuje králičí játra, ale neví, jak králík vypadá. Prostředníkem pro jejich získání je oblíbené baladické zvíře – želva. Jak to nakonec s králem dopadne, už máte spolu s diváky možnost zjistit v exkluzivním uvedení tohoto představení, které poctí Prahu pouze jednou!
Zní to zajímavě, že uvažuji o tom, že bych na představení zašel. No uvidíme…