O Zlatou palmu se v Cannes utkají Almodóvar i Sean Penn
Sály nejslavnějšího filmového festivalu světa opět plní diváci. O uplynulé středě totiž byl ve francouzském Cannes oficiálně zahájen 69. ročník zdejší filmové přehlídky. Festival odstartovala novinka Woody Allena, která se však klání o Zlatou palmu nezúčastní. O hlavní ocenění se budou ucházet snímky jiné, půjde například o filmy od Pedra Almodóvara, nebo Seana Penna.
Festival v Cannes se rozběhl ve velmi podobném duchu, v jakém letos na jaře začalo Berlinale. Stejně jako v německé metropoli, také ve francouzském letovisku si návštěvníci mohli na úvod prohlédnout premiéru amerického velkofilmu. Zatímco Berlinale odstartovalo promítáním hollywoodského snímku Ave Caesar!, který přivedla k životu autorská dvojice bratrů Ethana a Joela Coenových, v Cannes připadla tato pocta Woody Allenovy. Osmdesátiletý americký režisér se tu představil se svou novinkou Café Society, v hlavní roli s Jessem Eisenbergem a Kristen Stewartovou, známou především z působení v Twilight sáze. Snímek se podobně jako Ave Caesar vrací do jedné z důležitých ér v dějinách Hollywoodu. Oproti Coenům ovšem Allen zacílil na epochu ještě o něco starší. Film Café Society je situován do 30. let a přibližuje dění v jednom z velkých filmových studií. Na rozdíl od Ave Caesar navíc snímek spíše zlehka hladí, než že by znepokojoval. Dá se říci, že je vyvrcholením delší režisérovy cesty od umělecky obtížnějších snímků k poněkud středoproudému projevu, který si alespoň zachovává jakýs takýs intelektuální šmrnc. Film natočil Allen pro společnost Amazon, pro niž právě dokončuje také svůj první seriál. Pakliže snímek přeci jen něčím vybočuje z průměru, pak působivou kamerou. Za ní stál velezkušený a cenami ověnčený Vittorio Storaro, který v minulosti spolupracoval s Bertoluccim, nebo s Coppolou.
Stejně jako v předešlých letech, také letos se v hlavní soutěži neobjeví žádný tuzemský snímek. Naposledy se v Cannes o Zlatou palmu ucházel český film v roce 1990. Šlo o trezorové dílo Karla Kachyni Ucho. Snímek však na nejvyšší ocenění nedosáhl, to získala Lynchova Zběsilost v srdci. Na festivalu přesto bude možné na českou stopu narazit. V hlavní soutěži se totiž představí mimo jiné i snímek Personal Shopper Oliviera Assaya, na němž se koprodukčně spolupodílela Česká republika. Také druhá oficiální soutěž Un Certain Regard nebude úplně bez české účasti. Jedním ze spolufavoritů je snímek Tanečnice debutující režisérky Stephanie Di Giusto, který vznikl ve francouzsko-belgicko-české koprodukci. Poprvé bude mít letos česká kinematografie svého zástupce v sekci Classics, kde bude promítán digitálně zrestaurovaný sci-fi snímek Ikarie XB1 režiséra Jindřicha Poláka. „Pro Ikarii se v Cannes rozhodli nejen pro to, že je to žánrově výjimečný film, který je považován za jednu z mnoha inspirací pro Kubrickův film 2001: Vesmírná Odyssea, ale také pro vysokou kvalitu digitálního restaurování,“ uvedl generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant. V rámci festivalu se návštěvníci budou moci podívat také na zrestaurovanou verzi Formanova Valmonta. Český film bude zastoupen i v nezávislé sekci La Quinzaine des Réalisateurs, kde bude promítán animovaný snímek Jana Sasky Happy End.
O Zlatou palmu si to v Cannes letos rozdá celkem 21 snímků. Hned dvojí zastoupení zde bude mít rumunská kinematografie. O hlavní cenu festivalu totiž bude usilovat jak Sieranevade režiséra Cristi Puiho, tak snímek nazvaný Bacalaureat Cristiana Mungia, který vypráví o životě lékaře v rumunském maloměstě. V hlavní soutěži se představí také několik známějších jmen. Svou první Zlatou palmu se pokusí na přehlídce získat slavný španělský režisér Pedro Almodovar se svým snímkem Julieta. O to samé se bude pokoušet také Sean Penn dosud známější jako herec. Ten na festival přivezl svůj film The Last Face. Z matadorů stříbrného plátna nebude v Cannes chybět Ken Loach, který se zde představí již potřinácté, nebo Jim Jarmusch, jehož dílo si našlo cestu do hlavní soutěže již posedmé. Nemalá očekávání vzbuzuje také film La Fille inconnue belgických bratrů Jeana-Pierra a Luca Dardenneových, kteří také již patří k neodmyslitelnému inventáři festivalu. O tom, kdo nakonec Zlatou palmu získá, bude letos rozhodovat devítičlenná porota v čele s režisérem Georgem Millerem. V porotě kromě něj bude zasedat Vanessa Paradisová, Kirsten Dunstová, Donald Sutherland, nebo Mads Mikkelsen. Nakolik tito lidé skýtají záruku, že vyhraje ten umělecky nejkvalitnější snímek, je však velkou otázkou. Především jméno předsedy poroty George Millera nevzbuzuje zrovna velkou důvěru. 71letý australský filmař je totiž známý jako autor druhořadých snímků nevalné umělecké úrovně. Proč byl takový člověk vybrán do čela poroty, mně osobně není moc jasné.
Myslím, že poroty jsou na všech festivalech podobné, tedy plné hvězd a hvězdiček, tak aby se o nich mohlo psát v novinách a časopisech. Jestli je to dobře, nebo špatně, toť otázka.
Kvalitní snímky tam jsou a o to podle mě jde především. Samozřejmě se v Cannes promítají také komerčnější věci, které se pak prodají, ale to také s festivaly souvisí.
Nějaký tip na vítěze?
Za hlavního favorita je považován snímek Toni Erdmann od režisérky Maren Adeové. Porota v Cannes nicméně často překvapí, takže zvítězit může leckdo, třeba Jim Jarmusch se svým filmem Paterson.