Monet – Warhol
13. 10. 2010 – 7. 1. 2010
Sbírka Batliner
Národní galerie v Praze hostí od 13. října letošního roku jednu z nejambicióznějších výstav za uplynulých dvacet let. Splnila ale expozice velká očekávání, která do ní byla vkládána?
Výstavní prostory Veletržního paláce v těchto dnech zaplnily obrazy nejslavnějších malířů uplynulých sto padesáti let. Národní galerie totiž hostí díla z kolekce Rity a Herberta Batlinerových. Sbírka, která v současnosti náleží vídeňské Albertině, zahrnuje to nejlepší, co si lze na poli moderního umění vůbec představit. Z ní duo českých kurátorů Tomáš Vlček a Olga Uhrová vybralo na 80 děl, které si budou moci návštěvníci pražské expozice prohlédnout. Mezi vystavovanými díly nechybí obrazy Clauda Moneta, Andy Warhola či Yves Kleina.
Jedním z prvních obrazů, který mohou návštěvníci obdivovat, je slavné plátno Clauda Moneta s názvem Jezero s lekníny. To hned na vedlejší stěně vhodně doplňuje obraz od Pierra Bonnarda. Celou expozici lze chápat především jako chronologickou přehlídku toho, jak se moderního umění postupně vyvíjelo od impresionismu až po současnost. To koneckonců dokládají i slova ředitele Národní galerie Milana Knížka. „Tato výstava je zúročením naší výstavní a zápůjční politiky. Představuje vrcholy moderního umění od Moneta až po současnost a vhodně a komplementárně spolupůsobí s našimi expozicemi moderního umění,“ dodává k tomu.
Na impresionisticky laděná plátna v zápětí navazuje ruská avantgarda v čele Kazimirem Malevičem či Vasilijem Kandinským. Fauvismus oproti tomu reprezentují obrazy Henri Matisse. Nechybí ani neméně slavné práce René Magritta a Maxe Ernsta. Jádrem výstavy jsou ale díla časově spadající do druhé poloviny dvacátého století a díla současná. „Národní galerie se soustředila na autory, kteří v českém prostředí nejsou zastoupeni nebo nejsou tak často vystavováni,“ vysvětlila způsob jejich výběru kurátorka Olga Uhrová.
Z dílny amerického pop-artového umělce Andy Warhola byla do Prahy zapůjčena série deseti různobarevně vyvedených elektrických křesel. Největší prostor je ale na výstavě věnován pracím německého expresionisty Georga Baselitze, na jehož plátnech se diváci mohou setkat s postavami namalovanými hlavou dolů. S obrazy tohoto dnes velmi ceněného autora se čeští milovníci umění mohli v nedávné době setkat také na výstavě v Galerii Rudolfinum. Ze žijících autorů jsou ve Veletržním paláci zastoupeni ještě Alex Katz či Anselm Kiefer.
Hodnocení:
Expozice s názvem Monet – Warhol bezesporu patří mezi nejzajímavější letošní výstavní počiny u nás. Přesto se možná řada návštěvníků neubrání pocitu, že z Batlinerovy sbírky šlo vybrat díla výrazně lepší. Možná oprávněně…
Výstava potrvá od 13. 10. 2010 do 7. 1. 2010
Kde:
Národní galerie v Praze – Veletržní palác
Dukelských hrdinů 47, 170 00, Praha 7
Otevřeno:
denně kromě pondělí od 10.00 – 18.00
Vstupné:
Plné: 200,- Kč
Snížené: 100,- Kč
89%
Pavel BestA
Nejlepší výstava, kterou jsem za několik posledních let u nás viděl! Naprosto úchvatné a jedinečné.
Osobně jsem byla expozicí celkem zklamána. Z názvu výstavy jsem se totiž mylně domnívala, že výstava bude věnována z velké části impresionismu. Jaké však bylo mé zklamání, když jsem zjistila, že jediný impresionistický obraz je ten od Moneta.
Zajímavá výstava. Vzhledem k tomu, že znám sbírku Batliner přímo z Vídně musém s Vámi naprosto souhlasit. Šlo z ní zřejmě vybrat díla trochu lepší. Ale i tak jde zřejmě o nejlepší letošní expozici u nás vůbec.
Výborná výstava. Osobně jsem velmi rád, že se její kurátoři zaměřili právě na umění druhé poloviny dvacátého století s přesahem dodneška. Impresionismus je mrtvý už déle jak sto let a je třeba se konečně zaměřit na nové umělecké styly. Proto bych dal výstavě snad i sto procent.
Zrada! Jak jinak to nazvat. Výstava se již podle názvu tváří jako kdyby se zaměřovala především na impresionisty a umělce první poloviny dvacátého století, ve skutečnosti se však zaměřuje na umělce z konce minulého století. Z impresionistů je na výstavě k vidění pouze Monet, jinak naprosto nikdo! Po shlédnutí výstavy jsem dokonce uvažoval, že bych žádal vrácení vstupného. Připadá mi to jako nehoráznost, takhle mást lidi!
Musím říci, že výstava mě velmi mile překvapila. Ne snad, že bych od ní očekával něco špatného, ale impresionisté mi už přijdou přeci jen hodně vzdálení. Proto jsem s velkým povděkem kvitoval snahu kurátorů výstavy zaplnit Veletržní palác i pracemi ze souasnosti. Zejména práce Georga Bazelitze myslím za to určitě stojí.
Jako zradu bych to nenazval. Nicméně samotný název výstavy bezesporu v divákovi evokuje představu, že na výstavě bude možné spatřit větší počet impresionistických děl. A to pravda není. Přesto se mi výstava velmi líbila.
Veliká jména, veliké ohlasy a veliké očekávání. Bohužel po výstavě tento pocit vystřídalo veliké zklamání. Kde je impresionismus? Jediný Monet?? Bezesporu nejnudnější výstava…
Nevím, proč si všichni stěžují, že výstava se namísto na impresionismus zaměřuje na umění druhé poloviny dvacátého století. Nikde se přeci nepíše, že by mělo jít o impresionistickou výstavu.
Všichni píší Monet, ale já osobně jsem se těšila na Warhola,,,a zklámání bylo obrovské 2 obrazy od Warhola!!!velký šok!! na druhou stranu pro mne bylo milé překvapení např. židle od Phillipa Starcka nebo třeba Roy Lichtenstein.Příště bych volila vhodnější název výstavy.