Od Warholových brýlí až po sítotisky Mao Ce-tunga
Vnitřní prostory zámecké jízdárny v Hluboké nad Vltavou letos v létě pokryl stříbřitý staniol. Až do první říjnové neděle se zde totiž koná výstava prací Andy Warhola, jehož uměleckou laboratoř The Factory má síň připomínat.
Expozice s názvem Zlatá šedesátá, kterou si Alšova jihočeská galerie nadělila ke svým šedesátým narozeninám, nabízí přes dvě stě Warholových slavných i méně slavných děl. Už při jejím zahájení se však v mediích vyrojily spekulace ohledně pravosti některých sítotisků. „Všechna díla mají potvrzení od Warholovy nadace,“ nechal se tehdy slyšet kurátor hlubocké výstavy Miroslav Hlouška. „Nadace si hlídá, že jsou sítotisky vyráběné podle původních šablon,“ dodal. Jak ale sám přiznal, některé z vystavovaných tisků však vznikly až po Warholově smrti. Platí to zejména pro sérii snímků Marilyn Monroe. Nicméně i tak jde o díla autorizovaná.
Hlavním tahákem hlubocké expozice jsou bezesporu sítotisky známých osobností dvacátého století. Není se ani čemu divit, neboť žádnému jinému tématu nevěnoval Warhol v průběhu života tolik času jako právě podobiznám. Řadu z nich přitom vytvořil na zakázku. Cenu jednoho sítotisku tehdy stanovil jednotně na 25 000 dolarů. Při procházení rozlehlou novogotickou síní zámecké jízdárny si tak budete moci kromě Marilyn Monroe, jejíž portréty začal Warhol vytvářet až po její tragické smrti v roce 1962, prohlédnout tváře Mao Ce-tunga, Alberta Einsteina, Elizabeth Taylorové, bratrů Marxových, nebo pražského rodáka Franze Kafky. Mezi vystavovanými díly najdeme i sítotisk autorovy kočky Hester. Není jistě bez zajímavosti, že Warhol vyžívající se i v osobním životě v repetitivnosti pojmenovával všechny své kočičí mazlíčky Hester, popřípadě Sam, pokud šlo o samečka.
Velká pozornost je na výstavě věnována také gramofonovým deskám, jejichž obaly Warhol navrhoval. Z pěti desítek, které postupně během života vytvořil, jich je v zámecké jízdárně k vidění více jak polovina. Nechybí mezi nimi přebal LP Sticky Fingers z roku 1971 skupiny Rolling Stones, pro jejíž členy později navrhnul i hlavní vizuální motiv alba Love You Live. Návštěvníci se samozřejmě dočkají i legendárního banánu na obalu desky The Velvet Underground. O kousek dál je pak vystavený i neméně známý sítotisk Johna Lennona. Když už jsme se v článku dotkli Warholovy posedlosti opakováním, je možná dobré připomenout, že zamlklý blondýn, jak se autorovi říkalo, upravil svůj gramofon tak, aby stále dokola přehrával jeden a týž popový song. Inu proti gustu žádný dišputát.
Co by to bylo ovšem za správnou pop artovou výstavu, kdyby na ní chyběly umělcovy osobní věci, řekli si zřejmě organizátoři expozice a zařadili do ní proto i autentické Warholovo sako, umělcovy brýle a jeho fotoaparát. Ochuzeni nezůstanou návštěvníci ani o slavné Campbellovy plechovky, nebo reklamní tisky na prací prášek Brillo. Z významnějších děl tak chybí jen Srp a kladivo, které měla zapůjčit Galerie Sklenář, jejíž depozitář byl ale nedávno zničen při výbuchu plynu v Divadelní ulici v centru Prahy. Při pohledu na desítky sítotisků se však vkrádá otázka, zdali Warholova díla mají nějakou hlubší hodnotu. Čím více jeho výstav jsem měl možnost navštívit, od monumentální pařížské přehlídky, přes decentní vídeňskou expozici, až po pražské Motion Pictures, tím významněji ve mně roste přesvědčení, že nikoliv, že jde o pouhé popové pozlátko…
Hodnocení:
Přestože výstava prací Andy Warhola nepřináší nic nového ani objevného v pohledu na dílo předního tvůrce amerického pop artu, úplně zatratit ji nemůžeme. Tak jako všechny české výstavní síně i Alšova jihočeská galerie se v letních měsících snaží přilákat do svých prostor co nejvíce návštěvníků a získat tak finanční prostředky na svoji další existenci. Těžko jí to vyčítat, obzvlášť když expozice svoji kvalitu, i když nijak přehnanou, má.
Výstava potrvá od 13. 7. 2013 do 6. 10. 2013
Kde:
Alšova jihočeská galerie
Zámecká jízdárna, Hluboká nad Vltavou
Otevřeno:
denně od 9:00 – 18:00
Vstupné:
Plné: 120,-Kč
Snížené: 80,-Kč
73%
Pavel BestA
Jen houšť. Kdyby bylo takovýchhle výstav na Hluboké víc, tak se tam budou lidé vracet a to ne jen na zámek, ale i do galerie.
Bohužel si myslím, že na Hluboké jen tak podobně kvalitní výstavu neuvidíme.
Hodně rozporuplné. Podle mě zajímavá díla, ale špatně nainstalované, chaotické, příliš vlezlé…