Paříž zachvátila Picassománie. Guernica ale nedorazila.
V hlavním městě Francie se na začátku měsíce října rozběhla velkoryse pojatá přehlídka obrazů nazvaná Picasso.Mania. Diváci si na ní mohou prohlédnout nejen desítky prací samotného Pabla Picassa ale i řadu pláten dalších významných výtvarníků, které španělský velikán svým dílem ovlivnil.
Andaluský rodák Pablo Picasso je mnohými kunsthistoriky považována za nejvlivnějšího umělce nedávno uplynulého století. Že nejde jen o prázdnou floskuli, se nyní rozhodli dokázat kurátoři spektakulární výstavy v pařížském Grand Palais. Ta zde bude k vidění až do konce února příštího roku a podle odborníků by se mohla stát jednou z nejnavštěvovanějších expozic všech dob, ne-li tou vůbec divácky nepřitažlivější. „Záměrem bylo přiblížit Picassův odkaz, ne pouze prostřednictvím výtvarného umění, ale také skrze film, hudbu a dokonce i reklamu, neboť Picasso je zdá se všude,“ nechal se slyšet kurátor pařížské přehlídky Didier Ottinger. Podle něj trvaly přípravy nadmíru okázalé přehlídky přes tři roky. „Chtěli jsme v rámci výstavy zdůraznit specifický rozměr Picassa, tedy že šlo nejen o malíře, ale o nesmírně inspirující veřejnou osobnost,“ dodal Ottinger. Jádro výstavy tak krom Picassových prací tvoří díla jeho současníků i dnešních umělců, v jejichž práci je zřetelný vliv rodáka z andaluské Malagy.
Expozice je zajímavá i z hlediska koncepčního. Na první pohled totiž vypadá velmi chaoticky. Díla jsou na ní doslova namačkána vedle sebe, takže si je nelze prohlédnout v klidu a samostatně, jak je obvyklé. Jde ale o rafinovaný kurátorský záměr. Cílem organizátorů bylo přehlídku pojmout tak, jak by ji zřejmě pojal sám autor. Aranžmá je inspirované jednak tím, jak Picasso rozvěšoval obrazy po svých ateliérech a domech, tak i dvěma výstavami, na jejichž podobě se sám kdysi podílel. (Bylo to v roce 1932 v Paříži v Galerii George Petita a v roce 1970 v avignonském Papežském paláci.) Výsledkem je neortodoxní podívaná, jaká zatím nemá de facto obdoby. Pokud jde o autorovy práce, začíná ranými kubistickými zátišími, pokračuje přes Picassovy obrazy ze 20. a 30. let a končí málo známými díly ze závěru jeho života. Mezi vystavovanými plátny bohužel chybí ta nejslavnější. Do Paříže nakonec nedorazily ani Avignonské slečny z newyorského Musea moderního umění, ani Guernica. Ta byla přitom v metropoli nad Seinou naposledy k vidění v roce 1955. Je zde ale velké množství variací obou známých pláten i děl jimi přímo ovlivněných. V jedné z místností si kupříkladu diváci mohou prohlédnout olejomalbu Afroameričanky Faith Ringgoldové, která na ní zachytila Picassův ateliér včetně Avignonských slečen.
Jedna z výstavních částí je v Grand Palais věnována tomu, jak se Picassovo dílo otisklo do prací hlavních představitelů pop-artu. Pro většinu z nich se rodák z Malagy stal vzorem a nepřekonatelnou ikonou. Roy Lichtenstein v roce 1963 kupříkladu svým jedinečným tečkovaným stylem imitujícím komiksy vytvořil obraz Ženy s květovaným kloboukem podle Picassovy předlohy, jenž je na výstavě k vidění. Také Andy Warhol byl španělským malířem ovlivněn. Dokazuje to mimo jiné dílo nazvané Hlava po Picassovi z roku 1985. Celkem si je možné na výstavě prohlédnout přes tři stovky prací od 78 různých umělců. Ne vždy jde přitom o obrazy. Nepřehlédnutelná je kupříkladu plastika kontroverzního Itala Maurizia Cattelana, který Picassa vypodobnil s obří hlavou a zdviženýma rukama. Nechybí samozřejmě instalace, o jednu z nich se postarala holandská fotografka Rineke Dijkstraová, ani video zastoupené úryvky z Godardova slavného filmu U konce s dechem.
Poslední sekce nese název „Mizerné obrazy“ a je tvořena Picassovými obrazy z úplného závěru jeho života. Tyto práce, často se sexuální tématikou, byly svého času velmi špatně přijaty a dlouho stály na okraji zájmu veřejnosti i kritiků. Zaujaly však mladé umělce jako byli Jean-Michel Basquit, Keith Haring, nebo George Condo, kteří se jimi inspirovali a díky nimž byla tato část Picassovy tvorby v posledních letech rehabilitována. „Myslím, že Picasso byl v posledních letech posedlý tématem sexu, tak jsem chtěl, aby mé dílo všechno to obsahovalo, tedy erotiku i šílenství; hlavně ale jeho mánii,“ prohlásil George Condo, který se s andaluským rodákem poprvé setkal, když mu bylo 13, a který je na výstavě zastoupen 17 obrazy. Součástí expozice jsou také kuriózní autoportréty německého malíře Martina Kippenbergera, na nichž se průkopník konceptuálního umění zachytil ve výrazném spodním prádle. Údajně ho k tomu přivedl snímek Davida Douglase Duncana, který vyfotografoval stárnoucího Picassa v trenýrkách. „Bylo to snad spodní prádlo, díky němuž byl Picasso geniální?“ uvažoval prý Kippenberger a následně vytvořil sérii autoportrétů, na nichž pózuje v trenýrkách.
Na můj vkus trochu moc bombastické. Na výstavě bych se asi v davech návštěvníků necítila dobře.
Osobně mi podobné blockbustery vůbec nevadí. Naopak mě mrzí, že do Čech stále tyto velké výstavy nemíří a nekonají se zde. Situace se sice v posledních letech trochu zlepšila, stále ale máme co dohánět.
Nevím, co kdo na těchto opulentních výstavách vidí. Jsou to povětšinou masové akce bez hlubšího uměleckého přínosu. Podle mě obecně při vystavování platí, že méně je většinou více.