Petr Kvíčala
21. 4. 2011 – 20. 6. 2011
Sight-Specific
V pražské galerii DOX jsou v těchto dnech k vidění abstraktní barevné práce brněnského výtvarníka Petra Kvíčaly. Projít se budete moci i netradičním červeným koridorem.
První část právě probíhající výstavy je nainstalovaná ve třech patrech galerijní věže a představuje autorovu práci z posledních tří let. Kromě obrazů se zde budete moci setkat i s velkým množstvím kreseb, které Kvíčalovy sloužily jako studie k jednotlivým cyklům. Základními prvky těchto prací jsou barevné ornamenty a linie. Tato díla jsou realizována za použití krycích pásek, které autor vyřezává lámacím nožem. Barevné dělení pásů přitom není náhodné. Do obrazu je totiž vždy zakomponován určitý geometrický řád, který ovšem není zpravidla na první pohled zcela viditelný, lze ho však přinejmenším vytušit.
Obrazy tak v divákovi vyvolávají optické iluze, vypadají napohled digitalizované a zdánlivě evokují počítačovou grafiku, což je vizuálně velmi efektivní. Nejde však o nijak inovativní přístup. Kořeny op-artu, jak se tomu druhu umění říká, totiž sahají až do 50. let minulého století. Za jednoho z nejvýznamnějších představitelů tohoto směru je považován maďarský výtvarník Victor Vasarely. Právě ona neoriginálnost a opakování již osvědčených postupů je často výtvarnými kritiky Kvíčalovy nejvíce vytýkána.
K vytvoření cyklu s názvem Cities Kvíčalu pro změnu inspirovaly hliněné stavby v Mali, s nimiž se setkal během své cesty po Africe. Konkrétně se jednalo o ortogonální hliněnou architekturu kmene Dogon, kterou představují dvou až třípatrové stavby s pravoúhlými či kruhovými půdorysy. Posléze, při autorově návštěvě San Franciska, daly tyto dogonské konstrukce podnět k jejich bližšímu výtvarnému rozpracování.
Součástí expozice jsou také neméně zajímavé oválné artefakty, tzv. remains. Jde o koule poskládané ze zbytků lepicích pásek, které vždy úzce souvisí s některým z vystavovaných obrazů. Posledním takovýmto artefaktem je červená koule ze zbytků lepicích pásek náležející k práci, jež zároveň otvírá druhou část výstavy. Kvíčalovo monumentální dílo s názvem Zig Zag Corridor je 22 metrů dlouhá červenobílá výmalba, speciálně vytvořena pro tuto expozici. Na její vytvoření bylo přitom spotřebováno zhruba 10 litrů primalexu. Jedná se o dvě protilehlé stěny s deseticentimetrovými červenými liniemi zalomenými do pravých úhlů, které vytvářejí zvláštní vizuální efekty. Zepředu připomínají řecký ornament, zboku pak klikaté linie, jenž autor nazývá silnicemi. Před dvěma lety Kvíčala realizoval obdobný projekt na chodníku před Moravskou galerií v Brně. Díla Petra Kvíčaly si návštěvníci budou moci prohlédnout v Centru současného umění DOX do 20. června tohoto roku.
Hodnocení:
Výstava děl Petra Kvíčaly jistě potěší milovníky současného abstraktního umění. Konceptuální umělci jsou v dnešní době vnímáni dosti ambivalentně, přesto si myslím, že tyto práce stojí za vidění, nejen kvůli jejich zajímavé barevnosti a vizuální efektivnosti, ale především díky určitému nevyřčenému sdělení, které jednotlivá díla evokují. Rozdělení expozice do malých prostor v několika patrech dává návštěvníkům čas jednotlivá díla náležitě vstřebat.
Výstava potrvá od 21. 4. 2011 – 20. 6. 2011
Kde:
Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, Praha 7
Otevřeno:
Út zavřeno
St–Pá 11.00 – 19.00
So–Po 10.00 – 18.00
Vstupné:
Plné: 180,- Kč
Zlevněné: 90,- Kč
91%
Šárka Lebedová
Mě tahle výstava osobně moc nepřesvědčila. Přijde mi, že nejde o příliš původní věci. Většina z vystavovaných exponátů se už před časem v té či oné variantě objevila u nějakého jiného umělce…
Musím naprosto souhlasit. Je to podle mě jen vykrádání již existujících věcí.
Mě se naopak tahle výstava moc líbila. Myslím, že byla zajímavá a netradičně pojatá.