Pininfarina postaví leteckou věž ve tvaru tulipánu
Město Istanbul momentálně rozjíždí několik mamutích architektonických projektů. Kromě toho, že před pár dny zahájilo rekonstrukci jedné z největších tržnic světa, takzvaného Velkého bazaru, se chystá také do stavby zbrusu nového letiště. Jeho řídící věž navrhlo slavné italské studio Pininfarina, které mu vtisklo dosti neobvyklý vzhled.
Přestože Atatürkovo letiště na západním okraji Istanbulu patří k těm největším v regionu, přestává kapacitně stačit stále se zvyšujícímu počtu cestujících. Vedení města společně s tureckou vládou se proto již před třemi lety rozhodlo postavit na evropské straně Istanbulu nové letiště, které by se mělo zařadit mezi ty vůbec největší na světě. Architektonickou soutěž z roku 2013, do níž se přihlásily desítky věhlasných kanceláří, o rok později opanovalo londýnské studio Grimshaw, které má s podobnými stavbami bohaté zkušenosti. Loni kupříkladu na okraji Petrohradu dokončilo letiště strhávající na sebe pozornost mimo jiné výrazným zlatým stropem. Tentokrát ovšem vsadila kancelář na výrazně decentnější barvy, které více odpovídají duchu města. „Inspiraci jsme našli v tradiční architektuře reprezentované zde kupříkladu Sulejmanovou mešitou,“ prozradil šéf Grimshaw Tomas Stokke. S výstavbou letiště nacházejícího se 30 kilometrů za městem u pobřeží Černého moře, se začalo před několika málo měsíci. Jeho první část by měla být slavnostně otevřena již v roce 2018. Celkové náklady jsou vyčíslené na 7 miliard euro, tedy asi 190 miliard korun.
Samostatnou soutěž vypsala istanbulská radnice na stavbu věže pro řízení letového provozu. Do ní se například přihlásila se svým návrhem i slavná britská architektka iráckého původu Zaha Hadid. Za nejlepší však mezinárodní porota označila projekt, který společně vytvořila studia Pininfarina a AECOM. „Naším cílem, stejně jako u všech našich projektů, bylo přijít s ideou vystihující identitu našeho partnera a zároveň přinést novou estetickou perspektivu,“ vysvětlil šéf italské firmy Paolo Pininfarina. Práce jeho studia mohou být dobře známá i lidem v Čechách. Nejenže se společnost v minulosti podílela na designu řady aut, zejména těch z Apeninského poloostrova, tedy vozů Ferrari, Fiat, či Alfa Romeo, před časem ale její zaměstnanci vymysleli i tvar nové třetinkové lahev pro minerálku Mattoni. V minulém roce se navíc na italskou firmu založenou v roce 1930 obrátil moravský výrobce traktorů Zetor, který si od Pininfariny nechal navrhnout nový stroj. Ten byl oficiálně poprvé veřejnosti představen během veletrhu Agritechnica v Hannoveru. A rudý koncept nezklamal. Je v něm cosi z ladnosti Ferrari i síly zemědělských strojů.
Také řídící věž istanbulského letiště od Pinanfariny je velmi elegantní a výrazná zároveň. Hotová by měla být nejpozději do října následujícího roku. Její vzhled byl inspirovaný tvarem tulipánu, který je symbolem Istanbulu. Právě z Osmanské říše se v 16. století rozšířilo pěstování této liliovité rostliny do celé Evropy. Věž bude na poměry relativně velmi vysoká, aby na ni bylo dobře vidět ze všech stran nového letištního terminálu, který má být vůbec největším nacházejícím se pod jednou střechou. Budova zaujme také svým aerodynamickým tvarem. „Naše týmy vytvořily neobyčejně krásnou a vysoce funkční stavbu, která přináší nové kouzlo a vzrušení do moderní letecké dopravy na křižovatce mezi Evropou a Asií,“ nechala se slyšet Jennifer Dixonová ze studia AECOM. Na kolik budování řídící věže vyjde, o tom zdroje mlčí. Se stavbou by se přitom mělo začít velmi záhy. Do práce na ní se design studio již pustí v novým vlastníkem v zádech. Na sklonku minulého roku totiž Pininfarinu koupil indický kolos Mahindra & Mahindra.
Věž vypadá krásně. Z čeho by si Češi měli vzít příklad je napojení budoucího letiště na infrastrukturu města. Jak jsem se dočetl na zahraničních stránkách, tak z letiště povede do centra Istanbulu rychlodráha. U nás by stačilo, kdyby do Ruzyně vedlo metro…