Slavný Plácido Domingo vzdá hold Mozartovi a Praze
Když se loni otvíral první operní dům na území Orientu, vynaložili dubajští šejkové enormní úsilí, aby jeho provoz zahájil Plácido Domingo. Španělský operní pěvec je totiž bez nadsázky největší žijící legendou klasické hudby. Ta nyní zavítala do našeho hlavního města. Domingo sem dorazil, aby dvěma provedeními Dona Giovanniho, uctil Mozartův odkaz.
„Pokud by existovalo něco jako perfektní opera, Don Giovanni je zcela jasným kandidátem. Má naprosto vše od dramatu, komedie, sexu, žárlivosti a frašky až po jedno z nejlepších libret i hudby, jaká kdy byla napsána. Je jednoduše geniální od začátku do konce,“ prohlásil Domingo před časem o jednom z nejslavnějších Mozartových děl. Opera vznikla přesně před 230 lety a skladatel ji v Praze i sám oddirigoval. Právě při příležitosti tohoto kulatého jubilea se ve Stavovském divadle zítra a v neděli dočká slavnostního provedení. Dirigovat bude Dona Giovanniho právě Plácido Domingo. V hlavních rolích se objeví úspěšní účastníci jím založené pěvecké soutěže Operalia. Slavného svůdníka bude zpívat italský basbarytonista Simone Alberghini, Zerlinin part svěřil Domingo jedné z nejvýznamnějších ruských sopranistek mladé generace Julii Novikovové. Hosté si během dvou večerů budou moci poslechnout také trojici českých pěvců, Kateřinu Kněžíkovou jako Donnu Elvíru, Jiřího Brucklera jako Masseta a především Jana Šťávu, který ztvární Komtura.
Do Prahy dorazil Domingo s denním předstihem. Na tiskové konferenci si díky Pražské konzervatoři mohl prohlédnout originál opery oper, jak se Don Giovannimu z roku 1787 často přezdívá. Slavný španělský zpěvák a dirigent, který strávil mládí a dospívání v Mexiku, nezapřel ani smysl pro humor. Poté, co se podepsal do pamětní knihy, předstíral, že s partiturou odchází. Počínal si přitom víc než přesvědčivě. Aby ne. V mládí totiž vystupoval nejen jako zpěvák, ale také jako klavírista, učitel, autor aranžmá i jako divadelní herec. „Byl to úžasný moment mít v rukou partituru, kterou držel v rukách Mozart,“ prohlásil Domingo. Originál opera, který má podle odborníků nevyčíslitelnou hodnotu mimo jiné i proto, že se na něm zachovaly skladatelovy rukopisné poznámky, bude až do neděle vystaven ve Stavovském divadle. Předehru k Donu Giovannimu údajně Mozart složil na Bertramce v noci před premiérou. Podle většiny dnešních muzikologů jde jen o legendu. „Mozart by totiž musel mít armádu opisovačů. Vždyť operu hrálo čtyřicet hudebníků,“ vysvětluje Šišková.
Organizátorem slavnostního koncertu je Národní divadlo a spolek Domingo Mozart Prague. „Spolupráce s panem Domingem má hlubokou historii. Zásadní se však stala organizace koncertu pana Dominga v Praze v roce 2012,“ připomíná ředitelka projektu Gabriela Boháčová. Slavný zpěvák totiž den po vystoupení požádal, zda by ho někdo neprovedl v Praze po stopách Alfonse Muchy, Franze Kafky a především Wolfganga Amadea Mozarta. Během následné vycházky zavítal také do prostor Stavovského divadla, kdy si vzpomněl, že právě tady proběhla premiéra jedné z největších oper všech dob. Když stanul na jevišti, údajně mu do očí vyhrkly slzy a šel se podívat na značku, připomínající, kde tehdy maestro stál a dirigoval. „Musíme zde ve vhodnou chvíli uspořádat poctu. Mozartovi, Donu Giovannimu a Praze, městu nad jiné kulturnímu,“ řekl Domingo nedlouho po návštěvě divadla. Volba slavnostního koncertu nakonec padla na konec letošního října. Od uvedení opery totiž v těchto dnech uplyne 230 let.
Scéna nynějšího provedení Dona Giovanniho se inspirovala legendárním provedení opery z roku 1969, které měl na svědomí geniální český scénograf Josef Svoboda. Autorem kostýmů je výtvarník Theodor Pištěk, který je mimo jiné držitelem Oscara za kostýmy k filmu Amadeus. „Nyní nastává ten dlouho očekávaný okamžik, kdy výsledek našeho mnohaletého úsilí konečně představíme veřejnosti, a budeme tak moci společně oslavit toto jedinečné operní výročí. Jsem velmi šťasten, že tomu tak bude právě v Praze, navíc na místě, kde premiéru dirigoval sám její autor,“ svěřil se Plácido Domingo. Dirigovat operu s Orchestrem a Sborem Opery Národního divadla bude právě on sám. Inscenaci bude přenášet Česká televize, která si pro její zaznamenání vybrala slovutného režiséra Briana Large. O pobytu Dominga u nás a celém projektu vzniká v těchto dnech dokument Martina Kubaly. V den prvního představení otevře Národní divadlo výstavu Marka Podwala, výtvarníka mozartovských plakátů z Metropolitní opery. Domingo také včera uvedl, že by se do Prahy v budoucnu rád vrátil také jako pěvec. „Už ale ne jako tenor, ale jako barytonista,“ doplnil.
Excelentní. Zážitek velký. Vše působivé. Snad jen italskému basbarytonistovi Simonu Alberghiniovi role úplně nesedla. Češi skvělí, zejména Jan Šťáva.
Koncert udělá určitě Praze velkou reklamu. Pokud jde o jeho uměleckou kvalitu, tak ta je sporná, respektive nebyla z těch nejvyšších. Domingo je na rozdíl od Cury spíše průměrný dirigent a ani pěvci nepodali nadstandardně kvalitní výkony. Platilo to nejen pro Alberghiniho, ale i pro Novikovovou a Kněžíkovou.