Pod Picassovým obrazem objevili vědci záhadnou tvář
Známé plátno španělského malíře Pabla Picassa Modrý pokoj skrývá pod vrstvou barvy ještě jeden obraz. Právě k takovému závěru došli před pár dny experti jednoho washingtonského muzea. Má jít o portrét neznámého muže, po jehož totožnosti se vědci rozhodli začít pátrat.
Skrytou malbu pod jedním z nejranějších Picassových děl objevili experti v soukromé galerii Phillips Collection ve Washingtonu pomocí moderních zobrazovacích technologií. Ty pod svrchní vrstvou odhalily další, dosud neznámou, na níž je možné rozeznat čísi vousatou mužskou tvář. Následný rozbor přitom vyloučil, že by mohlo jít o autoportrét a vědci proto začali pátrat po totožnosti osoby. Vedení galerie se nyní snaží získat co nejvíce možných informací o lidech, kteří se na počátku 20. století, kdy obraz vznikl, pohybovali v Picassově okolí. Z analýzy barev a tahů štětcem je totiž zřejmé, že také spodní vrstvu namaloval slavný rodák z jihošpanělské Málagy, který byl známý tím, že svá plátna často a rád přemalovával.
Podle vědců dokonce obě vrstvy vznikly krátce po sobě, pravděpodobně během roku 1901, kdy Picasso Modrý pokoj dokončil. Ten se pak o šestadvacet let později dostal do sbírek washingtonské galerie. Spekulace o tom, že by se pod obrazem mohl skrývat ještě jeden další, se šířila mezi zasvěcenými lidmi už delší dobu. Experti dokonce malbu objevili už před pěti lety, své výsledky ale zveřejnili teprve nyní. „Je to skutečně jeden z těch momentů, které dělají naši práci mimořádnou,“ sdělila novinářům konzervátorka Patricia Faverová z Philips Collection, která se podílela na odhalování tajemství známého plátna. Muž na obraze si podpírá tvář, je oblečen do kabátu a na krku má motýlka. Na jedné ruce má tři prsteny. „Pracujeme již na tom, abychom zjistili, kdo na obraze je,“ dodala konzervátorka Faverová. Zatím přichází v úvahu především pařížský obchodník s uměním Ambroise Vollard. Pro toto tvrzení však zatím chybí přesvědčivé důkazy a pátrání tak pokračuje dál.
Skryté obrazy u Picassových děl byly objeveny už dříve. Temperamentní španělský malíř, který vytvořil 13 500 obrazů a skic, 100 000 rytin, 34 000 ilustrací a 300 sochařských a keramických děl, totiž často měnil styly. Jeho kresby ovlivňovalo právě to, co prožíval a s kým žil. Největší sbírka jeho děl, která dokládá rozmanitý vývoj jeho umění, je v Picassově muzeu v Barceloně. Najdeme zde jak malby mladistvého a veselého rázu, tak pochmurné a smutné obrazy. Mezi Picassovy oblíbené rané náměty patřili žebráci a prostitutky, ale i pozitivně naladění harlekýni. Ke vzniku kubismu ho pak inspirovalo africké umění. Kdo mu však stál modelem k přemalovanému portrétu pod Modrým pokojem, zatím není známé. Nechme se překvapit, k čemu dojdou odborníci.
Podle obrázků to skutečně vypadá na obchodníka s obrazy Ambroise Vollarda. Je to spíš taková zajímavost.
Kdo ví. Zajímavý je stejně především ten původní obraz. Perfekní příklad Picassova modrého období.