Pohled z okna
15. 7. 2011 – 14. 8. 2011
Intimní svědectví o plynutí času
Prostor velké dvorany pražského Veletržního paláce se v těchto dnech proměnil v panorama několika desítek fotografií zachycených netradičně z jediného okna domu a zobrazujících svět zvířat a rostlin v nejčistší jeho podobě.
Autorem těchto několika desítek velkoformátových barevných fotografií je jihokorejský podnikatel, enviromentalista, vynálezce a umělec jménem Ahae. Sedmdesátiletý Ahae během posledních dvou let vytvořil více než dva miliony obdivuhodných snímků, pořízených z okna svého vlastního domu, který leží na okraji jihokorejské přírody. Výběr těchto fotografií navazuje na výstavu ve Venderbitt Hall newyorského Grand Central Terminal z dubna a května 2011.
Záměr tohoto z našeho pohledu renesančního člověka není primárně umělecký, snímky vznikly z autorova filozofického postoje, který byl veden především úctou člověka k přírodě. Velkou část výstavy tak tvoří intimní momentky zvířat, převážně ptáků a srnců, zachycené v těch nejpřirozenějších situacích: v letu, při pronásledování, při vypouštění výkalů, na lesní cestě, u rybníka… Další významnou část tvoří série pohledů na krajinu, les či oblohu během dne či v proměnách jednotlivých ročních období. Tyto scenérie v mnoha ohledech evokují českou krajinu, dokonce i korejský srnec se nezdá být příliš exotický a spíše se podobá tomu českému.
Dokonalé technické vybavení společně s časosběrnou metodou jsou hlavními pilíři Ahaeova fotografického díla. Je třeba zmínit, že snímky, které zachycují hejna volavek, oblohu či proměnu lesa neprošly téměř žádnou úpravou, autor využívá především světelných efektů a efektů roční doby. Jeho přístup je čistě asijský, Ahaeovy snímky odkazují k tradiční východoasijské krajinomalbě, pro kterou byly charakteristické právě motivy oblohy, volavek a stromů.
Přestože se jedná o pohled z okna, takovýto tradiční vrstvený výhled tu chybí a je k nerozeznání od jakékoli jiné fotografie. V podstatě se jedná o docela všední, dalo by se říci až nudný výhled z okna, jehož odkaz a hloubku lze rozeznat až při bližším či opakovaném pozorování. Ahae je pro nás tajemnou postavou, jeho pseudonym znamená v překladu Dítě, což lze chápat jako jeho dětský, ne však naivní, ale spíše původní pohled na svět, bez předsudků. Narodil se roku 1941 v japonském Kjótu a odmala se věnoval výtvarnému umění – malbě, sochařství i fotografii, ale i psaní poezie. Dodnes se angažuje v hnutích na ochranu životního prostředí a je zároveň schopný obchodník, který podniká v organickém zemědělství a investuje do produktů zdravé výživy, přírodních léčiv a kosmetiky. Je i autorem tisíce patentů a obchodních značek. Vynalezl například bezpečnostní člun, mýdlo na bázi papíru nebo samospouštěcí ventilátor. Expozice s působivými snímky korejské krajiny potrvá ve Veletržním paláci až do 14. srpna.
Hodnocení:
Na první pohled by snad mohl být návštěvník z výstavy trochu zklamaný. Velké formáty fotografií dávají návštěvníkovi pocit, že děl je v prostoru příliš málo. Navíc se fotografie nezdají ničím zajímavé, naopak, návštěvník je již zvyklý na perfektní snímky přírody z National Geographic a je v očekávání ještě větší dokonalosti. Ovšem důkladnější pohled vás doslova vtáhne do atmosféry korejské krajiny, jež je čistá, krásná a melancholická… V nabídce je kromě reprodukované korejské hudby i ochutnávka vynikajícího korejského čaje vypěstovaného přímo na umělcových čajových plantážích.
Výstava potrvá od 15. 7. 2011 do 14. 8. 2011
Kde:
Národní galerie v Praze
Veletržní palác
Praha 7, Dukelských hrdinů 47
Otevřeno:
úterý až neděle 10:00 – 18:00
Vstupné:
Plné: 120,-Kč
Zlevněné: 60,-Kč
90%
Šárka Lebedová
Velmi zajímavá výstava plná intimních fotografií.
Naprosto souhlasím s recenzí. Jde o velmi podařenou komorní expozici, která odhaluje krásu obyčejný věcí.
Přestože jsem od této výstavy takřka nic neočekával, jelikož dotyčného umělce vůbec neznám, tak musím říci, že mě expozice a jednotlivé vystavované práce příjemně překvapily svou upřímností a vysokou estetickou hodnotou.