Projekt Bohemia převlékl lidovky do moderního kabátu
Cílem nedávno vzniklého projektu Bohemia se stalo představení tuzemských lidových hodnot v moderním pojetí. V hudební rovině se úkolu převléci české lidovky do novodobějšího hávu chopila dvojice Jiří Burian a Lenka Kovaříková.
Svou snahou narážejí na principiální otázky okolo národní identity a tradice a proto má smysl se jim věnovat. V souvislosti s recenzovanou deskou se nabízí dvojí způsob chápání tradice a folkloru. První je ochranitelský a purifikační. Zastánce takového přístupu chce, to, co vnímá za tradiční, přesně pojmenovat, zabalit do krabičky, zkatalogizovat a zamrazit v čase. Taková tradice ale ve své neměnnosti ztrácí velmi rychle kontakt se současností a umírá. Padá na ni muzejní prach. Pro nové generace se stává nepřirozenou, až se nakonec zpravidla úplně vytratí. Opačný přístup vychází z touhy po tradici, která žije a katalogizaci příliš nepotřebuje. Tradiční je v tomto pojetí to, co má kořeny v minulosti, přirozeně se ale obnovuje s každou novou generací a neustále se organicky proměňuje a vyvíjí. Tradiční je žité každodenno, nad kterým ani nijak zvlášť nepřemýšlíme.
Hudební stránku ambiciózního projektu připravil Jiří Burian, hudebník a moderátor, který má za sebou nespočet projektů, jako je například Kapitán Demo nebo Southpaw. Společně s ním se na vzniku Bohemie podílela jako art direktorka Lenka Kovaříková. Přizvány byly i další známé osobnosti tuzemské hudební scény v čele s Monikou Načevou, Milanem Caisem nebo Zdeňkem Svěrákem. Snahou oživit folklórní žánr deskou jejich moderních verzí se bohužel tandem Burian, Kovaříková pasoval do role jakéhosi doktora Frankensteina. Pokoušejí se vdechnout současnost do národopiseckého pojetí tradice, které reagovalo na poptávku národně-obrozeneckého hnutí a komunistického establishmentu a je tedy značně ideologické. Popírá tím ale její živoucí existenci, která nepotřebuje opisovat zakonzervovanou minulost, protože kontinuálně pokračuje. Uměle přetvořit konstrukt ztracený v minulosti je z takovéto perspektivy oxymóron ne nepodobný snaze oživit mrtvého.
I přes sympatické úsilí a zaujetí, zřejmě nelze zpěvníkovou kulturu, která navíc přežívá dost úspěšně mimo elektronickou scénu, přenést do současného mainstreamu. Mainstream jednoduše žije úplně jinou tradicí. Bohemia reprezentuje to, co střední proud úspěšně dělá odedávna; inspiruje se formální podobou jakékoliv hudby jakéhokoliv žánru nebo kultury a použije ji v banalizované podobě a to bez velkého ohledu na původní kontext. Burian se tedy dostal mezi dva těžké mlýnské kameny. Nejdřív je tu ona rozkročenost mezi tradicí živoucí a mumifikovanou, k tomu navíc přibývá rozpor mezi snahou podpořit folklór nebo ho využít jen jako tematický motiv pro novou desku.
Pokud bychom měli desku hodnotit jako popový produkt, který je postavený na motivech lidové tvorby, je polemika ohledně folklóru a tradice bezpředmětná. V popu nemá něco podobného vůbec smysl řešit. V takovém případě lze Bohemii označit jako vcelku prosté album bez silnějších momentů, v němž převládá spíše monotónní nálada. Na starší Burianovy desky tak bohužel nemá. Vypíchnout ale lze hloubku zvuku a skvělé Černé oči nebo Louku Širokou. Bohemia je ale prezentována jako projekt „obnovující české tradice v nové moderní formě ve spolupráci s českými umělci.“ Proto je nutné ji hodnotit jako snahu o oživení lidové tradice a jako takovou ji vnímám jako poměrně zbytečnou. Lidová kultura žije a má současnou podobu. Nepotřebuje resuscitovat ideologizované duchy minulosti, nepotřebuje verzi 2.0. Všechny písně na desce dnešní děti dobře znají. Mainstream k jejich popularizaci není potřeba a stejně nepomůže.
Hodnocení:
To nejzajímavější na samotné existenci desky Bohemia je zřejmě ona neutuchající snaha oživit tradiční kulturu a obraz, který takováto snaha získává právě v kontextu toho, jak tradici chápeme. Že se zrovna státní firma Budvar ujímá financování podobných projektů, které „podporují českou kulturu,“ je stejně fascinující, jako když v reklamě na Plzeň, tedy pivo německých sládků, všechny výdobytky světa vymysleli Češi.
Rok vydání:
2013
Vydavatelství:
Supraphon
Seznam skladeb:
Bohemia intro
Chodil jsem mnoho let
Bejvávalo dobře
Horo, horo, vysoká jsi
Až mě bude sedum
Ó, hřebíčku zahradnický
Holka modrooká
Ach synku, synku
Černé oči jděte spát
Dobrú noc, má milá
Ej lásko, lásko
Louka široká
Vyletěla holubička ze skály
Osobně mě projekt i jeho hudební stránka celkem zaujala. Nevím, proč jste vůči němu tak kritičtí.