Resetting
21. 12. 2007 – 23. 3. 2008
Jiné cesty k věcnosti
Je tomu více jak sto dvacet let, co se v malé vesnici jménem Nyack poblíž New Yorku narodil slavný americký malíř a grafik Edward Hopper, který již od svých uměleckých počátků – navzdory tomu, že v Evropě právě začínal vládnout fauvismus – tíhnul k realistické předmětné malbě.
Možná, že se ptáte, cože má čtyřicet let mrtvý Edward Hopper společného s právě probíhající výstavou nazvanou Resetting. Při bližším pohledu zjistíme, že velmi mnoho. Anglický pojem resetting totiž v překladu znamená vynulování či nové nastavení, v podstatě tedy má evokovat myšlenku návratu k tvorbě před počátky moderního výtvarného umění, které začali psát impresionisté ve druhé polovině 19. století a které cestou abstrakce vedlo až k obrazům Jacksona Pollocka či prázdnému obrazu Kazimira Maleviče. Právě Edward Hopper a jeho předmětná malba se v tomto smyslu stává odrazovým můstkem pro mladou generaci českých výtvarníků, kteří ve dnech od 21. 12. 2007 do 23. 3. 2008 vystavují svá díla v prostorách Městské knihovny.
Expozice, kterou připravil společně s kurátorem Petrem Vaňousem malíř Petr Malina, představuje obrazy 26 autorů mladé a střední generace. První část výstavy tvoří umělci předcházejících generací, jmenovitě Jiří Petrbok, KW, Petr Pastrňák a Petr Písařík. Druhou, která je zároveň jakýmsi jádrem celé výstavy, pak autoři, kteří se až na výjimky, narodili v sedmdesátých letech minulého století.
Jakmile se Vám podaří vystoupat po schodech až do druhého patra a konečně vstoupit do výstavních prostor přivítají Vás nejdříve potemněle laděné obrazy Jakuba Špaňhela a objekty Petra Písaříka. Kromě nich si budete moci v rámci expozice prohlédnout oleje Petra Pastrňáka z cyklu lesy, paletu Miroslava Polácha, barevně jednolité obrazy Ladislavy Gažiové, nebo naopak křiklavá plátna Alice Nikitinové a samozřejmě práce celé řady dalších významných současných umělců.
Za zmínku jistě stojí i oválný obraz Roberta Šalandy nazvaný Hlava IV, na němž se autorovi pomocí černých linek, které jakoby z plátna vystupovaly, podařilo naznačit základní rysy lidského obličeje. Možná, že i Vy si při pohledu na tento obraz vybavíte vystřihované práce Henry Matisse z konce jeho života.
Hodnocení:
Pokud máte rádi současné umění a především pak předmětnou malbu, jistě se Vám i přes značně kolísavou úroveň vystavovaných děl, podaří najít si takové práce, které Vás osloví. Odhlédneme-li od samotných obrazů, pak významných důvodem proč výstavu oželet je její cena. Za stejné peníze raději navštivte nedalekou Galerii Rudolfinum, která ve dnech od 6. 12. 2007 do 24. 2. 2008 hostí výstavu nazvanou Uncertain States of America.
Výstava potrvá od 21. 12. 2007 – 23. 3. 2008
Kde:
Galerie hlavního města Prahy – Městská knihovna
Mariánské nám. 1, 110 00 Praha 1
Otevřeno:
denně mimo pondělí 10.00 – 18.00
Vstupné:
Plné: 120,- Kč
Zlevněné: 60,- Kč
55%
Pavel Besta ml.
S hodnocením výstavy nemohu souhlasit. Samozřejmě, že umělecká hodnota vystavovaných děl je různá, ale obecně bych řekla, že je poměrně vysoká. Expozice má totiž ukázat nové (současné) směry ve výtvarném umění, které se snaží reflektovat svět okolo nás. Jako obvykle se ale setkává s nepochopením…
85%
Osobně se nedomnívám, že by v tomoto případě šlo o nové směry ve výtvarném umění. Spíše bych se přiklonil k názoru, že jde o určitou formu eklekticismu. Rozumím a s povděkem kvituji snahu zachycovat v obrazech svět, ve kterém žijeme. Jenže umění se skládá vždy ze dvou složek, z obsahu a formy. A právě forma zde – dle mého osobního názoru – „pokulhává“.