Rjú Murakami pojednává v Piercingu o zvrácenostech
Bizarní dílo japonského autora rozkrývá hru plnou zneužívání, násilí a zvráceného sexu. Na český knižní trh tak přichází další dílo Rjú Murakamiho, jehož knihy ukazují současné Japonsko v dost nelichotivém světle.
Autor rozehrává hru dvou lidí, kteří se navzájem překvapují svou zvráceností a šílenstvím. Hlavní hrdina Masajuki Kawašima, úspěšný grafik v jedné firmě, trpí nutkavou touhou bodnout svou malou dcerku v kolébce sekáčkem na led. Ve snaze zbavit se této obsese potřebuje svou posedlost obrátit na někoho jiného. Jinak spořádaný, milující a nenápadný manžel si bere nečekaně týden dovolenou, aby si objednal na hotelový pokoj prostitutku provázející sadomasochistické techniky. V jeho plánu má mladičká děva být podobána sekáčkem na led a má ji být přeříznuta achillovka.
To byl ale nebyl cynický Murakami, aby objednaná dívka Čiaki Sanadová netrpěla také duševní poruchou projevující se sklony k sebepoškozování. Do toho se přimíchává její touha po souznění a lásce a křivda z dětství, kdy ji zneužíval její otec. A hra na kočku a myš může začít. Je trochu škoda, že tento vynikající nápad autor více nerozehrál. Sice se v příběhu objeví dost šokující scény, ale na samou dřeň autor nešel. Nechává stranou okolí, které do příběhu těchto dvou vyšinutých lidí vstupuje zcela ojediněle a zdá se, že není nikterak překvapeno. Lékař ošetřující naši hrdinku, která se pořezala na stehně a na jejím těle je vidět, že sebepoškozování je její zálibou, nehne ani brvou. Dost možná, že tato absence údivu tzv. normálních lidí nad těmi více šílenými je záměrem. Jakoby autor chtěl poukázat na tichou nevědomost jejich blízkých.
Postupná absence normálního světa je evidentní. Zpočátku knihy se objeví manželka hrdiny, mluví s ním, snídá s ním. Časem se ale začne ztrácet, a i když jí Masajuki chce několikrát volat, nestane se tak. Navíc se o podivných touhách svého manžela nikdy nedozví. Tyto dva odlišné světy žijí vedle sebe v tichém soužití. Masajuki si pečlivě dělá poznámky o tom, jak svou oběť zabije a prostitutka si udržuje svůj byt až v přemrštěném pořádku. Na druhou stranu je to možná jen únik hrdinů, jejichž trápení by jinak bylo neúnosné.
Tento únik se hlavní hrdinka snaží najít v bolesti, kterou si způsobuje propíchnutím bradavky a nasazením piercingu. Ten je totiž hmatatelným důkazem opravdového utrpení, které může pochopit. Snad aby zapomněla na nepochopitelnou bolest, kterou jí způsoboval její otec. Také Masajuki si v dětství prožije své, na vině je pro změnu jeho matka. Oba příběhy vyprávěné v jakési retrospektivě nás tak přivádějí k vysvětlení jejich zvrácenosti. Tato shoda náhod může na čtenáře působit trošku křečovitě a nereálně, pokud ovšem čtenář nevezme hlavní aktéry jako jen zástupné prvky japonské společnosti.
Hodnocení:
Chytlavý příběh, kde bolest v různých podobách hraje hlavní roli, spolu se se dvěma šílenými postavami demonstrujícími pokřivenou společnost plnou zoufalství, beznaděje, násilí a surového sexu.
Vydavatelství:
Argo
Rok:
2012
Překlad:
Jan Levora
Ujeté. Nemám rád Japonce a jejich pseudoliteraturu!
Nevím, co máte proti Japoncům, ale kniha je podle velmi dobrá.
Průmerná věcička
Silně nadprůměrná, dle mého skomného úsudku. Je v ní totiž obsaženo mnoho věcí, které trápí současnou společnost a nejen tu japonskou…
Jako třeba?