Robert Glasper Experimental
Black Radio
Americký jazzový pianista a producent Robert Glasper se rád pohybuje na hraně mnoha žánrů. Jeho nové album Black Radio je trochu jazzové a trochu experimentální. Hlavní tón mu udává R&B a Hip Hop.
Je vždy velmi zajímavé sledovat, či lépe řečeno poslechnout si, jakým způsobem se hudebník popasoval s postupy a žánry, které mu nejsou primárně vlastní. Zaprvé tím prokazuje míru univerzality, kterou je schopen projevit a ta se, troufám si tvrdit, dá chápat do značné míry jako ukazatel opravdového hudebního umu daného člověka. Co se týče producentů, je schopnost vnímat hudbu napříč žánry zásadní a potřebná. Robert Glasper nepochybně mezi takové žánrové cestovatele patří. Má ale smysl snažit se naroubovat jazz na žánry, se kterými má v dnešní době většinou pramálo společného?
R&B i Hip Hop stojí v zásadě na jednoduchém rytmu. V prvním případě je podstatný specifický zpěv, v druhém pak obsah textu a práce s rytmikou slov. Robert Glasper ve prospěch R&B využívá vokální projevy obou. Rytmické nástroje kombinují elektronické prvky a synkopované perkuse, které čas od času dostávají více prostoru, nebo plní roli feelingových dozvuků. Většinu času ale stojí v pozadí a dodávají pouze charakteristicky pravidelný tep kompozicím. Takový ústupek a volnost rytmu bychom mohli připsat právě vlivu jazzu, který je jinak patrný hlavě z Glasperových klavírních ploch.
Na celkovou podobu písní má největší vliv R&B, které si nárokuje výslednou podobu většiny písní. Album je jako celek poklidné, nekonfliktní a jemné. Podprahový souboj mezi experimentem a líbivým popem často vyznívá ve prospěch popu, který se vrátil krapet v čase. Bohužel tak jde často podobu písní označit za ucajdanou a přehnaně plyšovou. Hip Hop v zásadě jen dozvukuje, případně si urve malý kousek písně, ve které dominuje jen chvíli.
S každým dalším poslechem se dojem z proklamovaného experimentálního materiálu vytrácí a ustaluje se na poklidné desce s převelice příjemným klavírem a témbrovým portfoliem nástrojů, které ale z průměru vystupuje velice zlehka. Na závěr zařazený cover písně Smells Like Teen Spirit je pro mě něco nepochopitelného. Budeme radši dělat, že se na desce nevyskytuje.
Hodnocení:
Příjemný poslech bez větší přidané hodnoty. Klavírní plochy a píseň Always Shine sama o sobě za opakovaný poslech ale rozhodně stojí. Velkohubá Glasperova prohlášení o kontroverzi tak vnímejte s nadhledem.
Rok vydání:
2012
Žánr:
R&B / jazz / hip hop
Vydavatelství:
Blue Note Records
Seznam skladeb:
Lift OffMic Check (feat. Shafiq Husayn)
Afro Blue (feat. Erykah Badu)
Cherish The Day (feat. Lalah Hathaway)
Always Shine (feat. Lupe Fiasco and Bilal)
Gonna Be Alright (F.T.B.) (feat. Ledisi)
Move Love (feat. KING)
Ah Yeah (feat. Musiq Soulchild and Chrisette Michele)
Consequence Of Jealously (feat. Meshell Ndegeocello)
Why Do We Try (feat. Stokely)
Black Radio (feat. Mos Def)
Letter to Hermoine (feat. Bilal)
Smells Like Teen Spirit
69%
Jaromír Mára