Roelandt Savery
6. 12. 2010 – 20. 3. 2011
Malíř císaře Rudolfa II.
Schwarzenberský palác na Pražském hradě připomíná na začátku roku roztodivnou uměleckou voliéru. Jeho prostory totiž k těchto dnech okupují obrazy exotických zvířat a fantaskních krajin Roelanda Saveryho.
Vlámský mistr je dalším z řady slavných malířů doby pozdního manýrismu, jenž pracoval ve službách uměnímilovného císaře Rudolfa II. Práce tohoto ojedinělého autora si můžeme prohlédnout v České republice vůbec poprvé a to v prostorách renesančního Schwarzenberského paláce, který malíř dobře znal a jež dokonce zachytil na jedné ze svých kreseb.
Jednou z důležitých částí jeho tvorby jsou díla, na nichž velmi autenticky zachytil Prahu a mnohá pražská zákoutí v době rudolfínské. Saveryho osobitý pohled na město je odborníky obzvláště oceňován, toto novátorské hledisko se velmi lišilo od tehdejších projevů, které se vyznačovaly architektonickou přesností a téměř žádnou atmosférou. Kromě jeho obrazů a kreseb lze na výstavě spatřit několik vycpanin exotických ptáků (ara z Jižní Ameriky, kakadu z Indonésie či kasuár z Nové Guiney), včetně proslulého blbouna nejapného, které byly pro Saveryho předlohou. Ty pak společně s dalšími exotickými či evropskými domácími zvířaty a ptáky zasazoval do fantaskních krajin inspirovaných řeckou mytologií. Takto vznikaly obrazy zachycující mnohdy velmi bizarní skupiny zástupců zvířecí říše v zalesněných romantických krajinách středoevropského charakteru.
Pro uměním posedlého císaře Rudolfa II. vytvářel Savery nejen obrazy zachycující lovecké scény, ale také díla ze života prostého lidu, ve kterých nezapře inspiraci Pieterem Bruegelem, císařovým oblíbeným autorem. Savery přitom dokázal styl holandského mistra velmi dobře napodobit. Některá jeho díla byla dokonce ještě donedávna pokládána za autentické výtvory Pietera Bruegela.
Roelandt Savery byl vynikající vlámský malíř a kreslíř, který se narodil roku 1578 v Kortrijku na území dnešní Belgie. V mládí společně se svou rodinou uprchnul před Španěly do Holandska. Zpočátku žil v Bruggách a poté v Haarlemu. Roku 1591 odjel do Amsterodamu, kde bydlel a spolupracoval se svým bratrem Jacobem až do roku 1603. Pro jeho osobitost a originalitu si ho kolem roku 1604 povolal do svých služeb císař Rudolf II. Jako krajinář a milovník exotických zvířat Savery využíval pro svou inspiraci Rudolfových pověstných zvěřinců (Lví dvůr) a voliér. Po smrti císaře Rudolfa II. pracoval ještě krátce pro Matyáše Habsburského, poté se však vrátil zpátky do Nizozemí, kde také roku 1639 zemřel. O Saverym se traduje, že to byl velmi podivínský člověk, který se nikdy se neoženil a o veškerý svůj majetek přišel.
Výstavu autorových děl uspořádala Národní galerie ve spolupráci s Broelmuseum v Kortrijku a za podpory vlámské vlády. Díla, která návštěvníci budou moci shlédnout ve Schwarzenberském paláci na pražských Hradčanech až do 20. března, pochází z pražské Národní galerie, z vídeňské Albertiny, z berlínských muzeí a galerií, z Muzea v Karlsruhe a několika muzeí v Holandsku a Belgii. Expozice se následně přesune do Broelmusea v Kortrijku, odkud Savery pocházel.
Hodnocení:
Výstavu lze bezesporu označit za velmi zajímavou. Vznešenost, originalita a bizarnost některých Saveryho obrazů společně s vycpaninami exotických ptáků velmi dobře dokresluje atmosféru, jež vládla na dvoře císaře Rudolfa II.
Výstava potrvá od 6. 12. 2010 do 20. 3. 2011
Kde:
Schwarzenberský palác
Hradčanské nám. 2
118 00 Praha 1
Otevřeno:
úterý až neděle 10.00 – 18.00
Vstupné:
Plné: 150,-Kč
Zlevněné: 80,-Kč
88%
Šárka Lebedová
Předtím, než jsem navštívil tuhle výstavu jsem vůbec nevěděl, kdo to Roeland Savery byl, ale musím říci, že se mi jeho věci velmi líbili. Škoda jen, že se nám toho víc nedochovalo z rudolfínských sbírek.
Mě tedy Savery ani trochu nepřesvědčil. Jeho jméno bylo podle mě oprávněně zapomenuto.
Přestože je evidentní, že se kurátoři snaží ze Saveryho udělat geniálního malíře Rudolfa II., tak tomu tak úplně nebylo a není. Podle mého názoru jde o velmi průměrného malíře.
Tak to já mám úplně odlišný názor. Podle mě jde o velmi zdařilé, někdy až mistrně provedené obrazy. Plátna přitom zaujmou jak způsobem zpracování, tak netradičními náměty.
zajímavá výstava, kterou bych každému vřele doporučil…
Musím souhlasit s Ignácem. Také si myslím, že práce Roelandta Saveryho nelze srovnány s díly mnohem kvalitnějších malířů, kteří v té době na Rudolfově dvoře tvořili, zejména pak s obrazy Arcimbolda. A už vůbec ne s díly, které se v té době nacházely v císařské sbírce. Mimo jiné zde údajně visel i obraz Leonarda da Vinci Dáma s hranostajem.