Silent Stream Of Godless Elegy
Osamělí (EP)
,,Tichý proud bezbožného žalozpěvu“ je bezesporu jednou z nejvýraznějších tuzemských metalových skupin. Svůj debut ,,Iron“ kapela vydala již v roce 1996 a dá se říct, že se jednalo o klasickou doom metalovou desku mladé ambiciózní kapely, tudíž s jistými nedostatky.
Mnohem originálnější deska navazuje na prvotinu v roce 1998. Druhé album ,,Behind the shadows“ se totiž přiklonilo více k folklórním motivům a kapele se povedlo napsat zdařilé hitové kompozice. Proto se nelze divit, že mnozí lidé tuto desku označují za vrchol tvorby S.S.O.G.E. Následné album ,,Themes“ (2000) pokračuje ve stejném duchu jako jeho předchůdce. Kapela za tuto desku obdržela žánrové ocenění ,,Anděl“ za nejlepší hard´n´heavy nahrávku a poté se po ní na delší dobu slehla zem. Za tuto odmlku mohly i personální problémy, jejichž důsledkem nezůstal v kapele téměř kámen na kameni a odešel i Petr Staněk, pro někoho téměř erbovní znak kapely. Naštěstí se Radek Hajda a Michal Sýkora obklopili novou sestavou a v této nové sestavě pak v roce 2004 vychází album ,,Relic dances“. Toto album představuje návrat k doom metalovější formě kompozic na straně jedné, ale také zvětšení podílu folklórních motivů na straně druhé. Styl kapely by se dal definovat už jako čistý folk(chcete-li ethno) metal, postavený na doom metalovém základu. Svůj díl na tomto směřování kapely nese i producent Tomáš Kočko, jinak též osobnost moravského folklóru. Kapela díky této desce chytila druhý dech!
To bychom měli úvod k této recenzi za sebou a nyní k recenzovanému disku. První co musím pochválit je zdařilý obal. Na samotném disku se nachází osm zvukových stop a klip k písni ,,I would dance“. Jestliže vám řeknu, že pět kompozic je z minulé řadovky a dvě ze stop jsou remixy písně ,,Lonely“, taktéž z minulého alba, musíte si myslet, že ,,Osamělí“ je bezcenná nahrávka. Jenže zdání klame.
Největší změnou je to, že kapela se rozhodla použít českého a polského jazyka. A je to tah výborný. Jestliže se mi první pokus kapely poprat se z naším jazykem( konkrétně píseň ,,Hrob“ z alba ,,Themes“), zdál poněkud rozpačitý, nyní to již vidím o hodně pozitivněji. Myslím, že k nynější tváři kapely se slovanské jazyky hodí nejlépe. Představte si např. Hradišťan s anglickými texty. Podobně to vidím i s používáním angličtiny u této jihomoravské kapely. A když kapely jako Lumsk mohou používat k severským folklórním písním znělou norštinu, proč by naši S.S.O.G.E. měly zpívat právě anglicky? Co se týče samotného obsahu textů (tedy těch českých) musím opět uznale pokývat hlavou. Lidová slovesnost na úrovni (pokud máte zájem, můžete si texty přečíst na domovské stránce kapely http://www.ssoge.com/)! Takže pokud jste slyšeli minulou řadovku a představíte si místo angličtiny znělou češtinu a krásně jemnou polštinu, víte, jak asi skladby vypadají. Jedinou dosud neslyšenou skladbou je skladba ,,Pohanská“, z autorského pera producenta Tomáše Kočka. Tato skladba je téměř čistý folk, který jen v refrénu a v závěru podpoří zkreslené kytary, a je jedním z vrcholů této desky. Poslední dvě položky a střet S.S.O.G.E. s elektronikou? Kapelu musím pochválit za originalitu. Spojení elektroniky a moravského folklóru slyším opravdu poprvé a obě písně hodnotím kladně.
Abych pouze nechválil, jisté výhrady mám k videoklipu. Přijde mi až příliš inspirovaný Brabcovo zpracováním Kytice, konkrétně poslední částí filmu. Ale třeba to tak vidím jenom já.
Závěr:
S.S.O.G.E. jsou ve své nové podobě kapelou, která nemusí oslovit pouze metalisty, ale i fanoušky Čechomoru, Hradišťanu, Jablkoně, Tomáše Kočka nebo prostě jen otevřené posluchače jakéhokoliv hudebního stylu. Nejlepší česká metalová deska výše uvedeného roku!
Rok vydání:
2006
Vydavatelství:
Redblack
Sestava:
Hanka Nogolová – vokál
Pavel Hrnčíř – vokál
Michal Sýkora – violoncello
Petra Nováčková – housle
Radek Hajda – kytara
Dušan Fojtášek – basa
Michal Rak – bicí
Hosté: Tomáš Kočko – vokál, akustická kytara, trombita, darbouka
Cimbálová muzika Radošov
80%
-jt-