Šímův vzestup ke světlu a pád z nebes
Neuplynul ani týden od skončení jedné pražské výstavy obrazů Josefa Šímy a už je tu druhá, tentokrát v Museu Kampa. Opět přitom jde o expozici spíše komorní a pídící se po tom, jak se jaroměřický rodák dobral svého jedinečného výtvarného projevu.
Za vznikem současné výstavy stojí tak trochu netradičně jeden jediný obraz, konkrétně plátno Země světlo, které Josef Šíma dokončil ve Francii pouhé čtyři roky před svou smrtí, v roce 1967. Rozměrné dílo uchvacující svou něžnou efemérností, na němž je možné vidět vznášející se krajinu, povlávající mraky i nezřetelné lámaní světla, bylo po dlouhé roky součástí sbírky francouzského psychoanalytika Jean-Bertranda Pontalise. Ten se ho však v prosinci loňského roku rozhodnul prodat. V dražbě aukční síně Adler ho následně za 220 000 eur, tedy asi 6 milionů korun získal český kunsthistorik a majitel Galerie Maldoror Milan Mikuš, jehož původním záměrem bylo vystavit obraz samostatně. Nakonec však společně s kurátorem Karlem Srpem došli k závěru, že by bylo škoda šance nevyužít a neuspořádat expozici výrazně rozsáhlejší.
Díky jejich usilovné práci tak v Museu Kampa vznikla nevelká, avšak relativně výjimečná retrospektivní výstava Šímových prací. Kromě ústředního plátna, jež dalo celé přehlídce název, si na ní návštěvníci mohou prohlédnout dalších 22 obrazů a 5 menších kreseb a grafik. Jedním z hlavních důvodů, proč na Kampu zavítat, je fakt, že jde o díla pocházející převážně ze soukromých sbírek, z nichž velká část nebyla dosud nikdy vystavována a zřejmě se na veřejnosti znovu jen tak neobjeví. „Všichni majitelé obrazů mě překvapili svojí vstřícností. Dost mi při přípravě této výstavy pomohli,“ nechal se slyšet Milan Mikuš pro server IHNED.cz.
Při instalaci děl nepostupovali kurátoři výstavy chronologicky, jak je běžné, ale podle barevnosti jednotlivých prací. V každé z místností se tak návštěvníci mohou pokochat trochu jiným odstínem Šímovy palety, od světle zelinkavé, přes blankytně modrou, až po matně okrovou. Také námětový rozptyl je celkem velký, od relativně realistických pohledů ovlivněných civilismem, přes surrealistické a poetistické práce, až po svébytně uvolněné krajiny vznášející se ke světlu a ovládané přírodními živly. Skrz ně k nám pak probleskuje Šímů vlastní život, který v roce 1916 málem ukončilo válečné zranění a který se už od 20. let odvíjel hlavně ve Francii, kam se jaroměřický rodák přestěhoval, a kde prožil největší část svého dlouhého a plodného života.
Za vrchol přehlídky lze považovat nejen bezmála dvoumetrové plátno Země světlo, ale také dvojici obrazů z cyklu Pád Ikarův. Jen těžko bychom ve výtvarném umění totiž nalezli tak briskní zachycení staré řecké pověsti. Šíma toho vlastně divákovi moc neukazuje, jen náznak perutí, svými tahy štětcem však dokázal dokonale vystihnout hrůzu a hlavně svist, s nímž se Ikaros nečekaně řítil z nebes k zemi. Škoda jen, že se kurátorům výstavy nepodařilo z tohoto období, kdy se Šíma věnoval nekonvenčnímu přepracovávání antických témat, získat na výstavu více prací, kupříkladu třeba obrazy jako Návrat Theseův, nebo Zoufalství Orfeovo.
Hodnocení:
Hloubavé práce Josefa Šímy se dostávají pod kurátorský drobnohled podruhé v krátkém čase. Celkem logicky se nám tak nabízí srovnání. Z něj vychází lépe předcházející výstava, která na přelomu ledna a února letošního roku proběhla v Galerii Moderna. Sympaticky se totiž soustředila jen na Šímovy obrazy z pozdního období. Ta současná, jež je právě k vidění v Museu Kampa, je mnohem více ilustrativní, i tak ale naplňuje ty nejvyšší cíle.
Výstava potrvá od 1. 3. 2014 do 29. 6. 2014
Kde:
Musem Kampa
U Sovových mlýnů 2
118 00 Praha 1 – Malá Strana
Otevřeno:
denně od 10:00 – 18:00
Vstupné:
Plné: 110,-Kč
Snížené: 60,-Kč
Zdařilá výstava. Tu v Galerii Moderna jsem neviděl, takže nemohu porovnávat. Musela být ale velmi působivá, jestliže byla lepší než ta v Museu Kampa.
Už jen pro titulní obraz stojí na výstavu zajít. A jak píšete, také obě verze Pádu Ikarova jsou vskutku skvostné. Navíc teď na Kampě probíhá také výstava prací ze sbírky Běly a Jiřího Kolářových. O důvod víc se jít podívat.