Solefald
Norrøn Livskunst
Jestliže má norská a světová literatura v podobě Johana Nilsena Nagela, hlavního hrdiny díla Mystérie od Knuta Hamsuna, postavu, která dokáže čtenáře hluboce dojmout a stejně intenzivně ho znepokojovat svým iracionálním chováním, pak hudební obdobou nemůže být nikdo jiný než dvojice Solefald.
Rok 1997 se zapsal do dějin extrémně metalových žánrů zlatým písmem a to zejména díky nahrávkám z norských hor a fjordů. Ve zmiňovaném roce totiž vyšel například manifest atmosférického black metalu Anthems to the Welkin at Dusk od Emperor, fenomenální vichřice Nattens Madrigal – Aatte Hymne til Ulven i Manden od Ulver, pohanský skvost The Olden Domain od Borknagar, či avantgardně metalové milníky In this Room od The 3rd and the mortal a La Masquerade Infernale od Arcturus. Do této vybrané společnosti zcela jistě patřila a stále patří i debutová nahrávka Solefald, jenž nese název The Linear Scaffold a jejíž obsah lze charakterizovat jako avantgardní black metal první jakosti. Následující trojice alb pokračovala, při zachování oné první jakosti a nádechu geniality, ještě dále ve zkoumání avantgardních končin, které se zastavilo až v roce 2005, kdy tato svérázná dvojice vydala první část dvojdílné Islandské odysey Red for fire. Jak Red for fire, tak jeho mladší bratříček Black for death představili Solefald na rozcestí mezi prvky původní tvorby a tradičním pohanským metalem, a přestože se jedná o kvalitní nahrávky, tak ne všichni posluchači dokázali strávit přerod postmoderních satirických intelektuálů do podoby chladných Vikingů.
Nové album se stejně jako Islandská odysea zabývá historií, tentokrát však ne tak vzdálenou, jelikož Norrøn Livskunst se tematicky otáčí za obdobím norského národního obrození. Vzhledem k této skutečnosti je celkem pochopitelné, že se Cornelius a Lazare rozhodli napsat většinu skladeb v norském jazyce právě z období přelomu devatenáctého a dvacátého století, což je ovšem pro většinu posluchačů ze zbytku světa lačnících po smyslu textů této dvojice trochu minus. Přeci jenom texty této skupiny, v nichž se spolu v postmoderním guláši potkávala taková jména jako Coco Chanel, Charles Darwin, Kurt Cobain, tajný agent Dale Cooper, Adolf Hitler, Kate Moss nebo Sigmund Freud, patřily k tomu nejlepšímu, co nabízela extrémně metalová scéna.
Z hlediska hudebního je aktuální nahrávka průsečíkem mezi svérázným pohanským metalem z dvou předchozích alb a extravagantním avantgardním metalem z prvních čtyř nahrávek, které spíše než dřívější spojování zdánlivě neslučitelných hudebních stylů (punk, art rock, elektronika, hip hop, black metal, pop, hard rock,…) připomíná všudypřítomný satirický úšklebek a koordinované šílenství. Zároveň současná tvář Solefald nepostrádá ty nejcharakterističtější rysy, které dělají tento soubor tak výlučným na současné kovové scéně. Charakteristická vokální složka, mistrovské klávesové plochy a aranže, čich na extrémně chytlavé motivy nebo důraz na rozmanitost materiálu, to jsou styčné body, táhnoucí se celou tvorbou tohoto dua. Poměrně pravidelnou součástí hudby Solefald se již také stává zvuk saxofonu, jenž má na svědomí krajan kapely Kjetil Selvik, druhým významným hostem na nové nahrávce je pak zpěvačka Agnete Kjølsrud, jejíž schizofrenický projev jen potvrzuje pravdivost tvrzení o tom, že ,,vrána k vráně sedá“.
Ještě u jedné konstanty spojené se jménem Solefald bych se chtěl pozastavit a tou je úroveň obalů jejich desek. Ať již Solefald využijí pro obal své desky reprodukci některého z významných děl (debut, nebo deska In Harmonia Universali na níž se skvěl obraz našeho malíře Jana Kristoforiho), či použijí dílo vytvořené speciálně pro samotné album, jako je tomu v případě aktuální desky s artworkem od tradičně výborných Trine og Kim, vždy jde o věc oku lahodící.
Hodnocení:
Album Norrøn Livskunst je, ač se to na první pohled nemusí zdát, kolekcí velice chytlavých a rozmanitých skladeb. Jedinými minusy tohoto alba jsou pouze zmiňovaná nesrozumitelnost textové složky a nedostižnost prvních čtyř téměř dokonalých alb.
Rok vydání:
2010
Vydavatelství:
Indie Recordings
Seznam skladeb:
Song til stormen
Norrøn livskunst
Tittentattenteksti
Stridsljod / Blackabilly
Eukalypstustreet
Raudedauden
Vitets vidd i verdi
Hugferdi
Waves over Valhalla (An Icelandic Odyssey Part 3)
Til heimen yver havet
78%
-jt-
Jedním slovem – BOMBA!