Švandovo divadlo chystá novinku Natálie Kocábové
Zajímá vás, jak to vypadá u Kocábových doma? Exkurz do zázemí známé rodiny brzy nabídne Švandovo divadlo. To se totiž na konci května chystá na svých prknech uvést hru spisovatelky a zpěvačky Natálie Kocábové. A zřejmě nezůstane jen u ní. Brzy by se na oblíbené smíchovské scéně mohla objevit další komedie z pera mladé autorky.
Švandovo divadlo letos slaví 135. výročí od svého vzniku. Už od loňského podzimu při té příležitosti nabízí bohatý kulturní program. Ten odstartoval 1. října vernisáží takzvané výtvarné zdi foyer divadla. Autorem nového díla, které nahradilo stávající malbu Mein Kampf od Klause Voormana, je slovenský scénograf Josef Hugo Čačko. Pro letošní sezónu přichystalo vedení smíchovské scény celkem sedm premiér. Tou první se stala tragikomedie Dodo Gombára Závislosti navzdory, pojednávající o boji s nejrůznějšími druhy závislostí. Největší pozornost ale v médiích vzbudila inscenace hamelnské legendy o potulném krysařovi. Do hlavní role totiž režisér Gombár netradičně obsadil ženu. V tomto případě Kláru Cibulkovou, což se ukázalo, jako velmi dobrý tah. Od úvodu sezóny se na prknech divadla objevuje také několik nových tváří. Do zdejšího angažmá nastoupil herec Luboš Veselý, kterého bylo dosud možné vidět ve Vinohradském divadle. Dalšími posilami týmu jsou Tomáš Petřík z Městského divadla v Kladně a čerstvá absolventka DAMU Marta Dancingerová, kterou již bylo možné jako hostující herečku zhlédnout v loňské premiéře Zabít Johnnyho Glendenninga.
Velkou premiéru si v divadle brzy odbude také Natálie Kocábová. Nikoli ovšem jako herečka, ale jako dramatička. Před dvěma lety ji totiž ke spolupráci vyzval režisér a zároveň i ředitel smíchovské scény Daniel Hrbek, který ji postupně přivedl až k napsání hry. Vesměs autobiografická komedie, kterou budou zájemci moci poprvé zhlédnout 27. května, dostala pracovní název Než usneme. „Hra vypráví o tom, že prapodivnou rodinu máme v podstatě všichni, a o tom, co se stane, když tuto interní prapodivnost napadne zvenčí politické dění,“ řekl před časem Hrbek. Na prkna Švandova divadla ovšem dílo nakonec vpluje s trochu jiným názvem. Ve Velkém sále se představí pod jménem Pohřeb až zítra. Podle Hrbka, který osobně hru režíruje, se autorčin smysl pro humor a konverzační tón nese v podobném duchu, jaký známe z těch nejlepších komedií Woodyho Allena. „Na Natáliině psaní se mi líbí energie, napětí a přímost, s jakou směřuje k vyhroceným dramatickým situacím. A také ostrý, autentický jazyk jejích postav,“ prohlásil pětačtyřicetiletý divadelník.
Spisovatelka, hudebnice, textařka a zpěvačka, která dramaturgii a scenáristiku vystudovala na pražské FAMU, hodně čerpala i ze svého vlastního příběhu a rodinného zázemí. „Napsala jsem hru o něčem, co mě skutečně a na denní bázi stresovalo – o ztrátě pocitu domova. A také o rozvodu, který je v ní všudypřítomný, a přesto jakoby nepodstatný. Mně ale připadá, že právě rozvody udělaly ve společnosti větší binec než obě světové války dohromady. Nešlo mi ale o sondu do této problematiky, napsala jsem prostě hru o jedné večeři rodiny, která ztratila svůj původní charakter,“ vysvětlila Natálie Kocábová co, že ji k vytvoření hry inspirovalo. V hořké komedii vyprávějící o jedné rodinné večeři, která se promění v divoký rej názorů, charakterů a životních karambolů, se v hlavní roli objeví Robert Jašków jako Otec a Bohdana Pavlíková jako Matka. V rolích sourozenců se představí Natálie Řehořová (Andy), Beáta Kaňoková (Tess) a Cyril Dobrý. Matčina cizokrajného přítele a užaslého návštěvníka svérázné sešlosti, kterou Matka uspořádá v předvečer babiččina pohřbu, ztělesní Luboš Veselý.
„Každá z postav má nějakou rezonanci ve skutečných členech mé rodiny. Moje rodina se šíleně těší na premiéru a cítí se potěšená, že je o ní napsána divadelní hra, jenomže na mě z toho jdou trochu mrákoty. Šlo totiž hlavně o výchozí impuls, dál jsem si už jednotlivé figury utvářela, jak se mi zlíbilo a jak jsem potřebovala… ale vysvětlete jim to, že?“, říká autorka, jejíž hra vtipně líčí situaci známou snad v každé rodině: totiž to, jak těžké je v klidu si s nejbližšími příbuznými promluvit. Ačkoli zatím není jasné, jak hra u diváků a kritiků uspěje, umělecké vedení ansámblu již vážně koketuje s myšlenkou, že by nastudovalo další hru Natálie Kocábové. Ta vznikla během úprav Pohřbu až zítra. Jmenuje se Bílé víno a pojednává o ženách a jejich každodenních problémech. „Máme zájem ji ve Švandově divadle uvést,“ avizoval už před časem Daniel Hrbek.
To zas bude pěkná ptákovina. Zpívat to neumí a teď se to dere do divadla. Achich ouvej.
Předem bych neodsuzovala. Třeba paní Kocábová překvapí a bude to dobré.
Z toho, co bylo napsáno, to vypadá na celkem zajímavý kus, který podle mě bude stát za to vidět. Kvalitních komedií je dneska strašlivě málo.