The Haxan Cloak a struny strachu
Hudba inspirovaná poslední cestou živého organismu a doprovod k dlouhé pouti po boku okřídleného mladíka s pohasínající pochodní, kostlivce s kosou či plavbě s převozníkem dbalým běžného účetnictví.
Bobb Krlic, který vydává své pochmurné hudební vize pod etiketou The Haxan Cloak, na sebe výrazně upozornil již svým eponymním debutem, který vyvolal mezi věčnými hledači nonkonformní hudby poměrně slušnou odezvu. Počet těchto undergroundových nadšenců sice nebyl nikterak veliký, přesto byla kvalita první dlouhohrající desky tohoto Brita pro nejednoho posluchače dostatečnou pozvánkou k poslechu dalších děl tohoto autora. První deska The Haxan Cloak je totiž temnou sondou do těch nejtemnějších zákoutí posluchačovy fantazie, kde rozeznívá struny strachu, tísně a nepohodlí, které pak rezonují s každým dalším zvukem a ruchem více a více. Nová kolekce Excavation pak na debut navazuje jak svým charakterem a atmosférou, tak i ideovou koncepcí. Zatímco předchozí nahrávka však byla děsuplným pohledem do tváře samotné smrti, pak aktuální nahrávka zobrazuje autorovu představu o tom, co přijde po ní. Tohoto tématu se pokoušelo zhostit již nesčetné množství umělců včetně projektů, které se věnují podobnému druhu hudby, jakou prezentuje projekt The Haxan Cloak, ovšem právě v jeho případě se podařilo nalézt ideální rovnováhu mezi zvoleným konceptem a kvalitní hudební stránkou.
Z žánrového hlediska je Excavation zajímavým konglomerátem hned několika stylů a žánrů, který lze s klidným svědomím označit jako experimentální hudbu, z níž jako kouř ze spalovacích pecí vystupují dark ambientní, industrialní či noiseové prvky. Zmínka o dark ambientu, jehož zastoupení je v hudbě The Haxan Cloak zřejmě nejsilnější, může u mnohých posluchačů vyvolat pochybnosti nebo dokonce opovržení, jelikož právě v tomto žánru je nutné opravdu pečlivě vybírat. Vyskytuje se v něm totiž více plytkých projektů či epigonů, než zesnulých na ploše Arlingtonského národního hřbitova a dokonce i v katalogu uznávaného labelu Cold Meat Industry se občas najdou pouhé kopie legendárních projektů Lustmord a Raison d´être. Prvně zmíněný projekt Briana Williamse, který mimochodem právě v nedávné době vydal novou desku The Word As Power, se zrcadlí i v tvorbě The Haxan Cloak, ale Krlic není pouhou lacinou kopií tohoto Brita a sám nabízí zajímavý pohled na tento žánr. Vedle paralely s tvorbou Lustmord lze v hudebním výrazu The Haxan Cloak nalézt i styčné plochy (ať již hudební nebo konceptuální) s tvorbou Demdike Stare, Emptyset, Andyho Stotta, Nurse With Wound nebo dokonce některými kompozicemi geniálního a dnes již bohužel nežijícího skladatele Bryna Jonese, který byl hybatelem projektu Muslimagauze. Stejně jako zmínění hudebníci i Krlicova tvorba disponuje silnou obrazotvorností a díky ní a interpretační schopnosti samotného autora dokáže sugestivně a suverénně zprostředkovat atmosféru, emoce i myšlenky, které touží prostřednictvím své hudby předat posluchačům. Velice dobře se také podařilo zakomponování a interakce klasických nástrojů s elektronikou a vše má na aktuální nahrávce své pečlivě zvolené místo.
Od prvního ruchu na nahrávce Excavation je posluchač obklopen mocnou atmosférickou hudbou, která má, jak je u podobných nahrávek zvykem, nejsilnější dopad, pokud je dávkována ve správný čas a na správném místě. V samotném závěru nahrávky se pak nakonec posluchač sice dočká katarze, ale nikoli zodpovězení vyvstalých otázek. Právě naopak. Na konci celé desky i zmiňované pouti číhá mnoho otázek, k nimž se jen velice těžko hledají odpovědi.
Hodnocení:
Krlicovi se prostřednictvím projektu The Haxan Cloak a aktuální desky Excavation povedlo vytvořit ponurou a působivou sondu do míst, která nikdo nenavštívil, ale nepříjemné mrazení vyvolávají v každém z nás. Pro příznivce podobného druhu hudby i pro ty, kteří nad těmito hudebními vodami již zlomili hůl, je možno bez nejmenších pochyb Excavation doporučit, jelikož představuje výrazný žánrový nadprůměr a zajímavý pohled na dané žánry.
Rok vydání:
2013
Vydavatelství:
Tri Angle
Seznam skladeb:
Consumed
Excavation (Part 1)
Excavation (Part 2)
Mara
Miste
The Mirror Reflecting (Part 1)
The Mirror Reflecting (Part 2)
Dieu
The Drop
84%
-jt-