Tunelem Blanka se v srpnu rozezní vážná hudba
Zatímco motoristé si mohou o jízdě tunelovým komplexem Blanka stále jen nechat zdát, milovníci vážné hudby si zde o prázdninách přijdou na své. Na sklonku letních prázdnin se totiž má prostorem rozeznít vážná hudba v podání Pražské komorní filharmonie. Vzhledem k tomu, že stavba bude oficiálně otevřena 15. září, půjde zřejmě o poslední možnost prohlédnout si tunel jinak než z auta.
Nápad oživit prostory tunelového komplexu a znovu umožnit široké veřejnosti je navštívit, inicioval pražský kavárník Ondřej Kobza, známý mimo jiné jako průkopník tzv. pouličních pián v centru Prahy. Vedení města podle náměstka primátorky Petra Dolínka záměr i přes počáteční rozpaky nakonec přivítalo. Ačkoliv jde o nápad vskutku originální, nemá se prý jednat o recesi. „Akce rozhodně není myšlena jako recese. Je to poslední možnost, kdy mohou lidé Blanku vidět jinak než z auta. Navíc mám rád kontrasty – vysoké umění filharmonie a prostor tunelu,“ prohlásil Kobza. Koncert podle něj navazuje i na jiné, podobné hudební akce ve veřejných prostorách. Vystoupení komorního tělesa, které na počátku 90. let minulého století založil uznávaný dirigent Jiří Bělohlávek, je na plánu ve čtvrtek 20. srpna. Role moderátora se ve vjezdu do Blanky ujme sám Kobza, který má v plánu obléct se do reflexní vesty a s helmou na hlavě uvést Pražskou komorní filharmonii na vysokozdvižném vozíku. Vstupné na akci bude dobrovolné. Možná i proto se očekává téměř desetitisícová návštěva.
Budování hojně propírané součásti Městského okruhu vyšlo téměř na 37 miliard a mělo motoristům zkrátit cestu centrem Prahy již před čtyřmi lety. Stavbu ale od počátku provází řada problémů. Spory města s dodavateli řeší rozhodčí soud a otevření tunelu tak museli politici opakovaně odkládat. Před nedávnem se navíc na veřejnost dostala neoficiální zpráva, podle níž ani zářijový termín není úplně jistý. Primátorka Adriana Krnáčová i společnost Inženýring dopravních staveb (IDS), která je správcem stavby, ale v uplynulých dnech opakovaně ujišťovali, že stanovený harmonogram tentokrát už opravdu dodrží. Nezbývá tedy než věřit, že tomu tak skutečně bude. V minulosti se objevilo několik nápadů, jak slavnostní otevření komplexu ozvláštnit a více ho zmedializovat. Asi nejbizardnějším nápadem byl slavnostní průjezd vozů Formule 1. Od této myšlenky se ale záhy ustoupilo. Poprvé byl tunel pro širokou veřejnost otevřen letos na jaře, kdy se po téměř 7 kilometrové trase mohli projet cyklisté a mládež na skateboardech. Kauza pražského tunelu se stala mimo jiné i terčem posměchu. Na slevových portálech se jako aprílový žert 1. dubna objevil inzerát prodeje sklepních kójí k bezpečnému uskladnění brambor právě v tomto tunelu.
Ačkoli se původně Magistrát hlavního města Prahy stavěl k myšlence koncertu v tunelu Blanka spíše negativně, nyní je touto myšlenkou nadšen. Radní však upozorňují, že by mělo jít o první a zároveň i poslední umělecký počin v prostorách komplexu. Hlavním cílem je dle slov Petra Dolínka tunel co nejdříve otevřít motoristům, nikoli v něm pořádat podobné akce. Iniciativou Ondřeje Kobzy jsou ovšem nadšena i jiná komorní tělesa. Mluvčí České filharmonie Petra Zindulková kupříkladu v rozhovoru v rádiu Impuls sdělila, že o podobný koncert by měl zájem i Český symfonický orchestr. „Pořádáme open air koncerty a tunel Blanka by mohl být ideálním místem,“ nechal se slyšet. Ani Brněnská filharmonie nezůstává pozadu. Dle mluvčí Lenky Němcové by byl koncert v pražském tunelu skvělou formou propagace, která by opět přilákala lidi do koncertních sálů.
Pražská komorní filharmonie, nebo také Prague Philharmonia má renomé nejen v Čechách, ale i v zahraničí. Její stěžejní repertoárovou oblastí, z níž vychází a se kterou také exceluje, je především hudba vídeňského klasicismu – skladby Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta, či Ludwiga van Beethovena. Její repertoár dále stojí na skladbách z romantismu propojených speciální sérií koncertů s moderní a soudobou hudbou, jež je v nabídce českých orchestrů dosud ojedinělá. Do jaké míry je vystoupení Pražské komorní filharmonie, která je pravidelně zvána na mezinárodní hudební festivaly, vystupuje v předních světových sálech a je pravidelným partnerem světoznámých dirigentů a sólistů, v tunelovém komplexu pod její úroveň, je diskutabilní. Jedno je však jisté; do seznamu úspěchů si 20. srpna připíše koncert v nejdražším koncertním sále světa – jímž s lehkou nadsázkou můžeme tunel Blanka nazvat.
Aby to neskončilo tak, že z toho bude jen koncertní síň. K těmto účelům už komplex evidentně využívat evidentně jde, tak proč se obtěžovat s nějakou silnicí…
zní to zajímavě. nakonec proč ne, když tam zatím nemohou auta
Originální nápad. Podobné je třeba podporovat. Podle mě to může přilákat nové milovníky klasické hudby.