Bornovy fantaskní postavy v Chodovské tvrzi
Na poli knižní ilustrace zejména pak té pro děti bychom jen těžko hledali u nás někoho plodnějšího a známějšího, než je Adolf Born. Pel-mel jeho nejnovějších grafik, obrazů a kreseb je v těchto dnech k vidění v Chodovské tvrzi.
Třiaosmdesátiletý rodák z Českých Velenic si v poslední době nemůže rozhodně stěžovat na nedostatek výstavních příležitostí. Na přelomu roku totiž byly jeho práce k vidění v Galerii Moderna, kde probíhala komorní přehlídka jeho grafik a akvarelů ovlivněných pobytem v Řecku a Turecku, na níž se to doslova hemžilo zahnutými šavlemi a střapcem ukončenými fezy. Ani ne dva měsíce po jejím skončení, se v našem hlavním městě koná další expozice přibližující dílo tohoto doyena tuzemské výtvarné scény. Až do 31. května ji hostí Chodovská tvrz, v níž Born vystavoval naposledy před čtyřmi lety, kdy zde představil své zdařilé karikatury významných domácích osobností od Bedřicha Smetany zachyceného, kterak prodává svoji nevěstu, až po Karla Havlíčka Borovského přijíždějícího na lyžích do prosluněného Brixenu.
Tentokrát je výstava rozdělena tematicky v podstatě na dvě části. Tu první tvoří díla podobná těm, která byla k vidění v Galerii Moderna. Jde jednak o kresby ze zahraničních cest po Řecku, Turecku, Norsku či sousedním Rakousku a Německu, tak o akvarely a pastely přibližující karneval v benátských ulicích, či jiné zdejší radovánky. Práce jako by však ustrnuly v čase. Pokud by člověk nevěděl, že vznikly před pouhými pár lety, asi by hádal, že jsou ze začátku minulého století. Až na drobné výjimky totiž nezachycují současnou podobu těchto zemí, ale jejich dávný, dnes již nereálný obraz, v čemž se bohužel naplno projevuje Bornova slabost pro rakousko-uherské mocnářství a ono období.
„Je hezké, když o sobě člověk může říct, že je konzervativní. Moderní architektura mě neoslovuje, ale secese, to je doba rakouskouherské monarchie, kterou miluju,“ nechal se Born přednedávnem slyšet v České televizi. U člověka, kterého na výtvarné akademii učil ještě Max Švabinský a Vratislav Nechleba je to částečně pochopitelné. Nic to však nemění na tom, že jde o nepříjemný anachronismus. Bornovým preferencím odpovídá také jeho vzhled, bílé nakrátko střižené vlasy a výrazný knír stejné barvy, jakož i záliba ve sbírání starých klobouků, čepic a přileb. Sám sebe koneckonců Born s nadsázkou označuje za jednoho z posledních žijících monarchistů.
Zatímco jeho obrazy působí trochu rozpačitě, ilustrace k nejnovějším pohádkám z pera Jiřího Žáčka lze naopak označit za velmi zdařilé. Ty tvoří druhou a početně rozsáhlejší část expozice zabírající dvě za sebou jdoucí místnosti. Born v nich nezapře svůj poeticko-ironický pohled na svět a pro děti příjemně hravou paletu barev. „Když mi bylo osm deset let, miloval jsem ilustrované knížky a v podstatě dodnes skládám hold tehdejším ilustrátorům, mezi jiným i Zdeňkovi Burianovi,“ vysvětlit Adolf Born, co ho přivedlo ke grafické práci na knihách. V Chodovské tvrzi jsou k vidění ukázky ze čtyř nedávno vydaných hrůzostrašných a čarodějných pohádek pro kouzelníky i malé strašpytlíčky Jiřího Žáčka.
Hodnocení:
Zatímco na poli dětské knižní ilustrace je nutné před Adolfem Bornem smeknout, jakmile se jeden z nejznámějších českých monarchistů pustí mimo fantazijní svět plný roztodivných potvor a čarodějných postav, začne něco v jeho díle notně skřípat. Zřejmě to souvisí s jeho staromilstvím, které není v pohádkách nijak na škodu, ale které mimo tuto oblast působí takříkajíc jako pěst na oko.
Výstava potrvá od 4. 3. 2014 – 31. 5. 2014
Kde:
Chodovská tvrz
Ledvinova 9, 149 00 Praha 4
Otevřeno:
denně kromě pondělí 13.00 – 19.00
Vstupné:
Plné: 50,- Kč
Zlevněné: 30,- Kč
Výstava pro celou rodinu. Kdo bydlí poblíž, tak by se měl určitě přijít podívat.