V Londýně vztyčili repliku Vítězného oblouku z Palmýry
Zřejmě nejslavnější vítězný oblouk je dnes možné spatřit v Paříži. V Londýně se ovšem v těchto dnech mohou pochlubit neméně působivou triumfální branou. Ústav pro digitální archeologii totiž nechal v centru metropole nad Temží na několik dní postavit repliku Vítězného oblouku z Palmýry.
Jméno starověkého syrského města Palmýra bylo v uplynulých měsících hodně skloňované. Nebývale dobře zachovalou antickou památku totiž loni na jaře dobyli bojovníci Islámského státu. Ti zde nejen popravili okolo 280 lidí, ale zničili zde řadu mimořádně umělecky hodnotných staveb a děl. Kromě slavného Belova chrámu zpustošili také svatostánek zasvěcený Baal-Shaminovi a k zemi strhli Vítězný oblouk. Vedle toho stihli zdemolovat ještě několik pohřebních věží a sochu lva, která vznikla na počest bohyně Al-Lát. Už tehdy se spekulovalo, zda, případně jak bude možné zničené památky zrekonstruovat. Před několika málo týdny se syrské armádě podařilo džihádisty z města vyhnat a Palmýru získat zpět do svého držení. Jak se následně ukázalo, jsou trosky starověké metropole v lepším stavu, než archeologové původně předpokládali. „Počítali jsme s nejhorším, ale to místo je víceméně v dobrém stavu. S pomocí OSN můžeme Palmýru znovu postavit, aby vypadala jako dřív,“ prohlásil krátce poté šéf syrských památkářů Maamún Abdal Karím.
Jednu z těch nejponičenějších památek z Palmýry tedy onen Vítězný oblouk si v těchto dnech mohou prohlédnout také v srdci britského impéria. Samozřejmě nejde o originál, ale o zmenšenou kopii vytvořenou za pomoci 3D technologie. Realizátorem projektu je Ústav pro digitální archeologii, jenž bránu nechal vztyčit na Trafalgarském náměstí. Cílem toho netradičního projektu je upozornit na špatný stav některých památek nejen v Sýrii, ale po celém světě. „Je to poselství, jehož smyslem je zvýšit povědomí o Palmýře ve světě,“ uvedl Maamún Abdal Karím. „Máme společné dědictví. Naše dědictví je univerzální – nepatří jen syrskému lidu,“ nechal se dále slyšet. K sestavení a vztyčení Vítězného oblouku došlo během dnešního dopoledne. K vidění bude 15 metrů vysoká napodobenina v Londýně jen pouhé tři dny. Pak bude brána opět rozebrána a vypraví se do další světové metropole. V nadcházejících měsících by měl oblouk zavítat do New Yorku (září) a do Dubaje. O dalších zastávkách se nicméně ještě vyjednává. Příští rok by ale každopádně zmenšená replika měla odcestovat do Palmýry, kde ji archeologové plánují vystavit nedaleko původního díla.
Originální Vítězný oblouk sice bojovníci Islámského státu před bezmála rokem zničili. Podle nejnovějších zkoumání však půjde obnovit. „Je jasné, že budeme nejspíš schopní zcela opravit hlavní Vítězný oblouk, který Islámský stát zboural buldozerem. Všechny bloky totiž zůstaly na místě,“ prohlásil na konci minulého měsíce francouzský historik Maurice Sartre. Jedinečný architektonický div pochází z konce 2 století n. l., tedy z období vlády císaře Septima Severa. Svou největší slávu zažila Palmýra nicméně až o století později, když mu začala vládnout královna Zenobia. Tehdy bylo město se svými více než 100 000 obyvateli největší metropolí východní části Římské říše. „Palmýře dominoval impozantní Belův chrám s 35 metrů širokou vstupní branou, devítiřadé divadlo s velkým jevištěm a přes kilometr dlouhá kolonáda, kterou nechala dostavět Zanobia,“ přibližuje nám krásy onoho města izraelský badatel Bejmanim Isaac. Vědci si přitom dlouho lámali hlavu nad tím, kde město bralo životadárnou vodu. Palmýra totiž už ve starověku ležela ve vyprahlé stepi. Jak následně archeologové zjistili, vybudovali obyvatelé metropole po jejím obvodu vesnice s obřími nádržemi a zásobníky dešťové vody.
Obnovy by se podle Maamúna Abdal Karíma neměl dočkat jen Vítězný oblouk, ale projde jí celé město. Ačkoli bude rekonstrukce velmi drahá, Syřané ji podle jeho slov stihnout dokončit v horizontu pěti až šesti let. Nejsložitější práce je čekají podle všeho na Belově chrámu, jehož střed vyhodili džihádisté do povětří. Naopak jen drobné úpravy bude třeba udělat na hlavní městské kolonádě, která jako zázrakem zůstala během bojů bez zásahu. Ve velmi dobrém stavu je podle odborníků také římské divadlo, které bojovníci Islámského státu používali jako popraviště. Horší osud než město samotné potkal sbírky palmýrských muzeí. Zdejší exponáty totiž džihádisté buď ukradli a rozprodali na černém trhu, nebo poničili. Stovky soch se ale památkářům podařilo z metropole odvést ještě před započetím bojů o Palmýru, takže jsou v bezpečí a měly by se do města a do muzeí vrátit v nadcházejících týdnech a měsících.
Je to takový paradox. Evropa tam bojuje a vraždí lidi a na druhé straně se snaží ze sebe dělat nějakou kulturní výspu a upozorňovat na ničení památek. Směšné.
O 3D tisku se všude píše, jak je úžasný. Nicméně co jsem měla možnost zatím vidět, tak výsledky se málokdy podobají svému předobrazu. Oblouk je toho dalším důkazem. Vypadá neuvěřitelně uměle.