V prologu Dnů Bohuslava Martinů zazněl i těremin
Ačkoli letošní ročník Dnů Bohuslava Martinů oficiálně odstartuje až zítra večer v Lichtenštejnském paláci koncertem Dětského pěveckého sboru Českého rozhlasu, nabídla přehlídka již několik zajímavých hudebních počinů. V uplynulých dnech totiž proběhly tři prology přidružené k festivalu. Na jednom z nich se přitom rozezvučel i těremin.
Předprogram 21. ročníku Dnů Bohuslava Martinů byl letos nebývale bohatý. Otevřelo ho vystoupení Hudby Hradní stráže a Policie České republiky, k němuž došlo o svátku sv. Cecílie, patronky hudby, v neděli 22. listopadu ve Španělském sále Pražského hradu. O dva dny později pak proběhl v Zrcadlové kapli Klementina působivý koncert, jehož hlavní ozdobou se stala německá hudebnice Carolina Eycková. Sedmadvacetiletá berlínská rodačka je totiž považovaná za jednu z nejvýznamnějších hráček na těremin. Málo známý hudební nástroj vynalezl v roce 1919 Lev Sergejevič Těrmen, známý též jako Léon Theremin. Přístroj funguje na principu radiových interferencí, to znamená, že hráč ovládá zvuk tím, že pohybuje rukama v blízkosti dvou antén. „Na tomto nástroji miluji to, že mohu dát dynamickou formu jeho tónu, jako u houslí,“ prohlásila před časem Eycková. Pořadatelé festivalu nepozvali někdejší vítězku Mezinárodní soutěže skladatelů Radia Berlin za rok 2006 do Prahy jen tak.
Slavný český hudebník Bohuslav Martinů totiž v průběhu života složil skladby pro nejrůznější nástroje, mimo jiné i pro těremin. Podvečer 24. listopadu byl proto v Klementinu zasvěcen právě autorově experimentu nazvanému Fantasie pro těremin. Komorní skladba vznikla roku 1944 při skladatelově letním pobytu v Ridgefieldu. „Martinů se o nově vzniklé elektronické nástroje živě zajímal, a tak, když se na něj virtuoska na těremin Lucie Bigelow Rosenová obrátila s prosbou o komorní skladbu pro tento nástroj, rád vyhověl,“ přibližuje nám vznik díla Michaela Petríková. Eycková nezahrála v Čechách na těremin poprvé. Poslechnout si ji mohli zájemci již v roce 2011 během Absolventského koncertu. „Především na něm lze vyjádřit mnoho emocí, neboť každý drobný pohyb má svůj tón: je slyšet sebemenší zachvění,“ ocenila hudebnice na nástroji. O cestě Těrmena i těreminu za moře dokonce vznikla divadelní hra z pera Petra Zelenky, kterou dodnes na svých prknech uvádí Dejvické divadlo. Třetím festivalovým prologem se 29. listopadu stal koncert laureátů letošní soutěže Nadace Bohuslava Martinů v Lichtenštejnském paláci, která byla vypsána pro klavíristy.
Hlavní program festivalu se ale teprve rozběhne. Stane se tak zítra 1. prosince v 19:30 hodin večer v Lichtenštejnském paláci. Posluchači se během vystoupení mohou těšit na Koledu z kantáty Kytice, Špalíčka a Otvírání studánek. Po hudební stránce by měl být letošní ročník nebývale bohatý. Koná se totiž u příležitosti 125. výročí od skladatelova narození. K němu došlo v roce 1890 ve věžní místnosti chrámu svatého Jakuba v Poličce. Martinů později studoval na pražské konzervatoři a tři roky působil jako houslista v České filharmonii. Od roku 1923 však pobýval trvale mimo vlast. „Výročí narození Bohuslava Martinů je velkým svátkem české hudby, proto chceme letošní ročník pojmout opravdu velkoryse. Našli jsme pochopení u řady orchestrů,“ nechal se slyšet dramaturg festivalu Václav Riedlbauch. Přehlídka bude rozeseta po celé Praze. Zatímco první koncert proběhne v Lichtenštejnském paláci, o den později si bude možné hudbu poslechnout v Rudolfinu, kde na cembalo zahraje teheránský rodák Mahan Esfahani.
Další zajímavou vsuvku do festivalu přinese nedělní vystoupení v Divadle Archa. Oproti prologu, který přiblížil lidem netradiční dílo Bohuslava Martinů pro těremin, bude akce věnována autorově koketování s jazzem, což je patrné v Jazzové suitě, či baletu Kuchyňská revue. Z obou těchto děl přitom během večera zazní úryvky. Vrcholem festivalu by se měl stát závěrečný koncert 18. ročníku Mezinárodního festivalu koncertního melodramatu, na němž se představí kupříkladu i Soňa Červená. „V rámci letošního ročníku chceme připomenout i další jubilanty. Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu slaví sedmdesát let, Jiří Teml je osmdesátník, připomínáme si nedožitou osmdesátku Luboše Fišera, devadesátku má Zdeněk Šesták a v květnu uplynulo sto let od narození Jana Hanuše,“ dodal Václav Riedlbauch. Festival by měl skončit krátce před Vánocemi, 20. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina abonentním koncertem Pražské filharmonie nazvaným Emmanuel, Emmanuel!
Těremin znám jen díky seriálu Star Trek. Každopádně bych si ho rád někdy na vlastní uši poslechl. Tentokrát to nevyšlo, tak snad příště.
Hodně se těším i na další program. Klobouk dolů před paní Soňou Červenou, že i v tak vysokém věku je i nadále aktikní. Je to inspirativní.