Vypsaná Fixa
Fenomén
Pamatuji, jak se kdysi v jednom nejmenovaném periodiku (dnes již zaniklém) rozebírali šance mladých kapel na získání smlouvy s vydavatelem a také ambice těchto souborů proniknout mezi stálice české scény.
Mezi jmenovanými soubory byla i Vypsaná Fixa. Moc chvály na kapelu nezaznělo a tuším, že hudebník a producent Roman Holý tehdy prohlásil, že by se kapela měla ještě tak na tři roky zavřít ve zkušebně.
To bylo v roce 2001. Jak je na tom kapela dnes?
Zhruba sedm let od uvedení článku je kapela jedním z nejpopulárnějších rockových interpretů u nás, odborníky je vyzdvihována za strhující koncertní atmosféru a na kontě má již čtyři řadová alba. První album Brutální Všechno bylo plus/minus punk. Sympatický, neučesaný gejzír hitů, jejichž refrény se rychle zadíraly pod kůži. Druhé album Bestiálně Šťastní považuji za nejlepší album první etapy kapely, protože spojuje prvotní neurvalost s pozdější typickou melancholií, která na tomto albu rezonovala v písních Odvážný Mladý Muž, Otužilci, Objev nebo Ledňáčci. Třetí album Krása Nesmírná pro mě bylo zpočátku až moc utahané, přesto jsem k němu později našel cestu. Na toto album totiž musíte mít správnou náladu a správné duševní rozpoložení. Přesto kvalit prvních dvou nosičů zdaleka nedosahuje. A jaký je Fenomén?
Abych řekl pravdu, tak hned po vyslechnutí prvních dvou písní jsem byl celkem dost zaskočen. Když hrála Ruzyně, tak jsem si při refrénu říkal, že to veselé juchání mi připadá jako z písně Jaro od Tata Bojs a při písni Černej Les jsem zase slyšel zemitější Tata Bojs z období Futuretra nebo Biorytmů. Později tento můj subjektivní dojem trochu opadl, přesto tam určitou podobnost stále slyším. Příčinou toho všeho je i to, že kapela na tomto albu nespolupracovala s osvědčeným producententským týmem Petr Fiala- Petr Slezák ( všechny tři řadová alba), ale s Dušanem Neuwerthem, který produkoval alba Tata Bojs a je jejich ,,šedou hráčskou eminencí“. A právě Dušan Neuwerth je spoluautorem skladby Černej Les, která je nejvíc podobná výše jmenované kapele. Co se Dušanovo přínosu týče, tak udělal z Fixy dospělejší kapelu. Ale vy, kteří se chcete u jejich alb bavit, nesmutněte. Pořád je co poslouchat a pořád se i vy dočkáte momentů, které vás spolehlivě rozesmějí. No a nebyl by to Dušan Neuwerth, kdyby do písní neimplantoval nějaké samply a podobné kořeníčko, které dělá nové skladby pestřejší. Dramaturgie alba je vyrovnanější než u předcházejícího alba a písně rychlejší jsou doplňovány písněmi pomalejšími bez sebemenších zakolísání. A hity? ty se neprojevují hned na první poslech, ale s postupem času. Nejvíc hitových ambicí májí asi Dezolát, Darling a Ruzyně.
Jedna z věcí, která kapelu dělá vyjimečnou je textařské umění Márdiho. Jeho pohled na realitu všedních dnů je značně nevšední. Jako vždy tu najdeme odkazy na literaturu, na umělce nebo na historické postavy. Takže se dozvíme jak to je s Remedios a Ursulou Buendiovou (čtenář si jistě hravě dosadí literární dílo), Attilou, Arabelou nebo Xenií.
Hodnocení:
Příjemná deska, která se dobře poslouchá a nenudí. Sice kvalit druhého alba nedosahuje, přesto se jedná o kvalitní desku. Pochválit musím i kvalitně zpracovaný booklet. Příjemný poslech.
Rok vydání:
2007
Vydavatelství:
Sony BMG
Seznam skladeb:
Ruzyně
Černej Les
Trampolína
Papírová Hyena
Žeň Koně
Dezolát
Druhá Půlka Žárovky
Darling
Řasenka Paní Londýnkové
33 Cigaret
Barová Turistika
Antidepresivní Rybička
Emigrant
Sestava:
Márdi- kytara, zpěv
Mejla- kytara
Pítrs- bicí
Mejn- baskytara
70 %
-jt-