Zaha Hadid chystá stavbu mostu podobného rybí kostře
Před necelým měsícem se studiu patřícímu slavné britské architektce iráckého původu Zahe Hadid podařilo zvítězit v mezinárodní soutěži na výstavbu mostu Danjiang v hlavním městě ostrova Tchaj-wan. Ten by měl mít netradiční organický tvar. Zdálky by měl totiž připomínat obrovskou rybí kostru.
Soutěž na vybudování nového mostu byla vyhlášena v únoru letošního roku a zapojila se do ní řada prestižních architektonických kanceláří. Na vypracování projektu přitom neměli účastníci příliš mnoho času, neboť návrhy bylo třeba odevzdat do konce měsíce dubna. Z nich pak mezinárodní porota uprostřed srpna vybrala ten vítězný. Jím se stal projekt navržený Zahou Hadid respektive jejím studiem. „Soutěž byla vyhlášena s cílem propojit dvě sousedské čtvrti v hlavním městě Tchaj-peji, modernizovat infrastrukturu severu města a ulehčit místní dopravě,“ přiblížil záměr stavby český designer Ondřej Krynek. Most by po svém dostavení měl propojit tchajwanské dálnice číslo 2 a 15, snížit dopravu na nedalekém mostě Guandu a hlavně zlepšit přístup do zdejšího přístavu. Jak je u britské architektky obvyklé, dala celé konstrukci velmi netradiční tvar. Předpokládané náklady na výstavbu mostu by neměly přesáhnout 253 milionů dolarů, tedy necelých 6 miliard korun.
Zdaleka přitom nepůjde o premiérovou lávku spojující dva břehy, kterou bude dnes již čtyřiašedesátiletá bagdádská rodačka projektovat. První most začala Zaha Hadid budovat v roce 2007 v Abú Dhabí. Zakázku za 300 milionů dolarů tehdy dostala od prezidenta Spojených arabských emirátů Zajd bin Sultán Ál Nahjána, pro něhož vytvořila jednu z nových dominant města. Most překlenující kanál Maqtah totiž zaujme už na první pohled díky svým třem nestejně vysokým stožárům, které společně vytvářejí ladnou křivku třpytící se nad vodou. Druhou mostní konstrukci od Zahy Hadid si bylo možné prohlédnout už o rok později. V roce 2008 totiž architektka dlouhodobě žijící v Londýně dokončila pro španělskou Zaragozu netradiční výstavní pavilon pro Expo, který byl natažený přes řeku Ebro. Inspirací pro vznik 280 metrů dlouhého mostu z betonu a sklolaminátu se staly květy gladiol. Ačkoli dnes britská architektka staví jednu budovu za druhou, v minulosti tomu tak nebylo. Její výrazný styl potenciální investory odrazoval. Zaha Hadid tak svoji první stavbu dokončila až ve svých třiačtyřiceti letech. Stala se jí hasičská stanice firmy Vitra v německém Weilu nad Rýnem.
Nový most v Tchaj-peji by měl být výjimečný nejen svým vzhledem, ale i konstrukcí. „Danjiang bude největším zavěšeným mostem s jediným stožárem na světě,“ nechali se slyšet členové studia Zahy Hadid. Při vymýšlení vzhledu stavby se údajně britská architektka snažila, aby co nejvíce splynula s okolím a nenarušila panorama města. Pobřeží, kde se most bude nacházet, je totiž oblíbeným místem setkávání zdejších lidí a prohlížení si tchajwanské metropole. „Stožár byl navržen tak štíhlý, jak jen je to konstrukčně možné, aby nabídl nejlepší statický výkon a zároveň nebyla narušena splavnost řeky,“ vysvětlila Zaha Hadid. Při projektování mostu musela architektka ověnčená jak Pritzkerovou cenou přirovnávanou svým významem k Nobelově ceně, tak tou Stirlingovou dbát na to, aby nedošlo k narušení křehkého ekosystému ve zdejším zálivu. I proto má stavba jen jeden stožár zanořující se do vody a osm menších pilířů nacházejících se u samotného břehu.
Most samozřejmě nebude sloužit jen pro automobilovou dopravu, ale budou po něm jezdit vlaky i cyklisti. Také pro pěší zde bude vybudován chodník. Na délku by měl měřit bezmála kilometr, konkrétně 920 metrů. Kromě zavěšení na něm bude možné obdivovat i bílé sloupy veřejného osvětlení. „Ty jsou od kraje organicky zahnuté a ke středu mostu se postupně vzpřimují, díky čemuž působí jako obrovská kostra,“ myslí si Krynek. Vzhledem k tomu, že se vozovka uprostřed u 175 metrů vysokého sloupu lehce rozbíhá od sebe, vypadá most ze vzduchu jako lehce pootevřené oko. Termín jeho dokončení zatím není znám. Kromě Danjiangu má Zaha Hadid rozdělanou řadu dalších budov. Od sklonku minulého roku roste v Miami k nebi obytná věž nazvaná 1000 Museum, v italském Cagliari je dokončováno muzeum současného umění a v Brisbane trojice mrakodrapů vypadajících jako květy. Krom toho britská architektka iráckého původu pracuje na přestavbě japonského olympijského stadionu a před nedávnem představila svůj návrh druhého pekingského letiště a megalomanského bytový projektu pro Mexiko.
Takový trochu lepší Trojský most. Ne, dělám si legraci. Obě konstrukce se bohužel nedají srovnávat. I když Trojský most patří určitě k těm vizuálně atraktivnějším českým stavbám.
To my si radši postavíme v Praze Tunel Blanka za neslýchaných 48 miliard. Vidíte ten rozdíl. Slavná Zaha Hadid je schopná za 6 miliard postavit kilometr dlouhý most, který navíc splňuje náročné ekologické požadavky. Za kolik by asi postavila Blanku ona? Možná za těch předpokládaných 17 miliard.
Stavby Zahy Hadid mi přijdou příliš výrazné, strhávající veškerou pozornost jen na sebe a architektka vůbec nehledí na okolní zástavbu. Tak je tomu v případě římského Maxxi, které není samo o sobě špatné, ale do Věčného města se ůbec, ale vůbec nehodí a působí zde jako pěst na oko.
Rybí kostru mi tedy ten most příliš nepřipomíná, ale je nápaditý a myslím, že do podobně moderního města jako je Tchaj-pej se hodí.