Zloději ukradli dvojici vzácných Goyových děl
Olejomalbu a kresbu Francisca Goyi v hodnotě 136 milionů korun odnesli neznámí pachatelé ze soukromé rezidence španělských sběratelů. Ke krádeži došlo už 1. září v městečku Villanueva de la Cañada, 30 kilometrů východně od Madridu. Informovala o tom mezinárodní společnost Art Recovery Group, která pomáhá při hledání ztracených uměleckých děl a vede vlastní databázi, s odkazem na majitele, kteří ji požádali o pomoc.
Do domu v lukrativní lokalitě vnikli zloději nenásilně ve večerních hodinách, kdy majitelé nebyli doma. Odblokovali alarm a dostali se do trezoru, ve kterém rodina cennosti ukrývala. Podle mluvčího Art Recovery Group Guilherme Maximinoho pravděpodobně pachatelé narazili na díla romantického malíře náhodou. Původně totiž podle všeho hledali peníze a šperky. Ztracenými díly jsou dva malé obrazy, jejichž společnou cenu Art Recovery Group odhaduje na 5 milionů eur (tedy 135 milionů korun). Jedná se o olejomalbu Sen svatého Josefa (33,5 x 24 centimetrů) a kresbu Karikatura hlav (21 x 15 centimetrů). „Obě díla jsou nyní evidována jako kradená, jejich prodej na legálním trhu proto bude velmi obtížný. To, že by se zlodějům podařilo díla prodat, je nepravděpodobné,“ sdělil deníku El País Maximino. Bližší informace o pachatelích a krádeži s ohledem na vyšetřování sdělit odmítl. Na pátrání se podílí španělská policie, bezpečnostní služby i Interpol.
Malíř a grafik Francisco José de Goya y Lucientes (1746-1828) byl jeden z největších představitelů španělského romantismu. Královský dvůr zaujal tvorbou kartonů na tapiserie, na kterých vyobrazoval scény lidové zábavy. Stal se mistrem portrétů, díky nimž jej španělský král Karel IV. jmenoval dvorním malířem. Mezi jeho nejznámější dílo patří olejové plátno Nahá Mája, pro jejíž obscénnost se musel hájit před inkvizicí. Na svou obhajobu vytvořil záhy obraz Oblečená Mája. Největší část Goyova díla včetně stálé expozice obrazů z cyklu Černé malby lze zhlédnout v Museo del Prado ve španělské metropoli.
Guilherme Maximino se domnívá, že Sen svatého Josefa mohl být součástí studie vzniklé před realizací série fresek, namalované aragonským umělcem na stěny paláce španělského hraběte jménem Joaquín Cayetano Cavero Ahones y Pueyo de la Sierra v Zaragoze v letech 1771 až 1773. Autorství Goyovi připsal v roce 1915 španělský umělecký historik Ricardo del Arco. Obě díla byla součástí výstavy Goyovy tvorby, organizované Akademií krásných umění v roce 1928 v Museo de Zaragoza. To bylo naposledy, kdy byly oba obrazy spatřeny společně. Tyto dva umělecké skvosty byly později uloženy v Museo Provincial de Zaragoza. Odtud se v roce 1932 Karikatura hlav vrátila do Museo de Zaragoza, zatímco Sen svatého Josefa pro špatný stav v galerii zůstal, než se dostal do rukou nových vlastníků.
Není to poprvé, kdy se Goyovy obrazy staly terčem překupníků s uměním. V roce 2011 španělská policie vypátrala Goyovu malbu Objevení Panny z Pillar. Obraz byl nezvěstný deset let. Policisté jej zajistili v alicantském bytě společně s obrazem Zvěstování Panně Marii od hlavního představitele španělského manýrismu El Greca. O deset let dříve zloději ukradli devatenáct obrazů z madridského bytu španělské podnikatelky Esther Koplowitchové. Součástí odcizené sbírky byla právě dvě Goyova díla: Houpačka a Pád osla. Také v tomto případě policie zloděje nakonec dopadla. Snad se to podaří i nyní.
Překvapuje mě, co nemají lidé doma. Že se ještě někde v malém městečku kousek od madridu nachází dům a v něm dva obrazy od Goyi by mě nenapadlo.