Ve Vídni jsou k vidění Raffaelovy skici ke slavným freskám
Vídeňská Albertina zahájila rozsáhlou výstavu věnovanou jednomu z největších renesančních malířů, Raffaelu Santimu. Vlastní sbírku doplnili kurátoři o další artefakty zapůjčené z významných světových muzeí a galerií. Mezi 150 díly dominují skici, kterými se Raffael pečlivě připravoval na zhotovení fresek a olejomaleb.
Nově zahájená expozice provází návštěvníky chronologicky. Představuje Raffaelovu tvorbu od pokusů v rodném městě, přes první úspěšné projekty, které realizoval v italské Florencii, až po vrcholná díla v Římě a Vatikánu. Rodák z italského Urbina, kterému se v pouhých sedmatřiceti letech stal zřejmě osudným zápal plic, byl všeobecně znám svou pečlivostí. Prvotnímu tahu štětcem předcházela vždy dlouhodobá pilná práce, kdy ve skicách detailně vykresloval i sebemenší detaily. „Úplně na začátku byl rychlý náčrt, který ho napadl. Myšlenku zachytil na papír. V druhé fázi si předkresloval jednotlivé figury a pak dával dohromady výsledky práce do prvního celkového projektu,“ přibližuje Raffaelův tvůrčí proces kurátor expozice Achim Gnann. Jeho slova doplňuje ředitel galerie Klaus Albrecht Schröder. „Výstava přivádí dohromady první myšlenky a konečný výsledek Raffaelovy umělecké práce,“ dodává.
I přes velmi krátký život, stihnul Santi vytvořit velkou řádku uměleckých děl. Stejně jako většina renesančních umělců i Raffael byl umělecky velmi široce rozkročen. Zajímal se o nejrůznější odvětví – svou pozornost věnoval nejen malbě, ale i architektuře. Málokdo navíc ví, že slavný rodák z Urbina složil také pět sonetů, respektive právě tolik se nám jich do dnešních dní dochovalo. Ve své umělecké tvorbě napříč odvětvím se Rafael pokoušel nalézt dokonalou harmonii. I proto je dnes společně s Michelangelem a Leonardem da Vincim považován za nejvýznamnějšího představitele vrcholné renesance. Vedle 130 skic visí od minulého pátku na stěnách vídeňské galerie i dvacítka pláten, především výjevům s Madonou, které jsou pro Santiho typická. Raffael maloval Pannu Marii ve všech fázích svého života. Po jejích obrazech byla totiž tehdy velká poptávka „Vztah mezi matkou a dítětem je velmi pevné pouto. Raffael našel nekonečné množství způsobů, jak ho ztvárnit, nikdy nejsou stejné,“ komentuje vystavené malby kurátor Achim Gnann. Za Santiho životní díla jsou považovány fresky v síních vatikánského papežského paláce.
V Albertině se lidé mohou dopodrobna seznámit s tím, jakým způsobem vlastně vznikaly a kolik práce se za nimi skrývá. Jedna z vystavených kreseb má vedle vysoké umělecké hodnoty také velký význam dokumentární. Jedná se o skicu, kterou Raffael zaslal Albrechtu Dürerovi do Norimberku, aby mu ukázal svou malířskou zručnost. Německý malíř si to poznamenal vlastní rukou přímo na Santiho kresbu. „Raffaelovy výstavy jsou velmi vzácné. Ale byl čas ukázat ho jako jednu z vedoucích postav dějin umění,“ dodává k přehlídce ředitel galerie Klaus Albrecht Schröder, který může být na právě zahájenou expozici právem hrdý. Takto velké množství Raffaelových skic totiž ještě nebylo nikdy vystaveno. Výstava v centru Vídně potrvá až ledna příštího roku.
Výstava potrvá od 29. 9. 2017 do 7. 1. 2018
Kde:
Albertina Museum
Albertinaplatz 1
Viena 1010
Otevřeno:
denně krom středy od 10:00 do 18:00
středa 10:00 do 21:00
Vstupné:
plné: 12.90 EUR
snížené: 8.50 EUR
Není toho ve Vídni opět málo k vidění. Kromě Raffaela nabízí Albertina také výstavu Brueghela, v Leopold Museu jsou k vidění kresby Victora Huga, v Belvederu Klimtův Polibek a v Uměleckoprůmyslovém muzeu chystají výstavu Rubensových obrazů.