Max Beckmann
6. 5. 2009 – 13. 9. 2009
Obrazy, kresby, grafiky
Obrazy a grafické práce Maxe Beckmanna, které nacisti v roce 1937 společně s dalšími významnými díly nastupující moderny označily za zvrhlé umění (entartete Kunst), můžete v těchto dnech spatřit ve výstavních prostorách Musea Kampa.
Přestože Max Beckmann za života patřil mezi vůdčí osobnosti německého výtvarného umění a je dodnes kritiky považován za výraznou postavu německého expresionismu první poloviny 20. století, je současná expozice děl tohoto rodáka z Lipska pohříchu vůbec první samostatnou výstavou, na níž si mohou Pražané jeho slavné práce prohlédnout.
Tvorba Maxe Beckmanna bývá zařazována do expresionismu, ačkoli se autor tomuto označení po celý svůj život bránil. Největšího věhlasu dosáhl Beckmann ve dvacátých letech dvacátého století, kdy získal několik státních cen za umění a jeho díla bylo možné nalézt v galeriích nejen po celém Německu, ale i New Yorku nebo Paříži. V té době je spojován především s uměleckým proudem zvaným Nová věcnost (Neue Sachlichkeit) a až do nástupu Hitlera k moci působí na slavné frankfurtské Städelschule, kde výrazným způsobem ovlivňuje mladou nastupující generaci.
V této době věhlasu a slávy vznikají i jeho první grafické cykly. Asi nejznámějším z nich je série 11 litografií z roku 1919 nazvaná „Die Hölle“ (Peklo), kterou si návštěvníci budou moci v rámci právě probíhající expozice prohlédnout. V tomto emotivním díle se odráží Beckmannova osobní zkušenost s hrůzami války, kterými prošel v letech 1914 – 1915 jako dobrovolný člen vojenské zdravotní posádky, než byl po roce služby po celkovém nervovém zhroucení z armády definitivně propuštěn.
Na témata rozvíjená v těchto pracích autor později navázal v cyklech Noc ve městě (1920), Tržiště (1921), či Berlínská cesta (1922). Grafiky z posledně jmenované série je možné v Museu Kampa také nalézt. Ty doplňuje akvarelová Apokalypsa z přelomu let 1941 – 1942, kdy autor žil a maloval v opuštěném skladišti v holandském Amsterdamu. Po válce se Beckmann přestěhoval do Spojených států, kde také ve svých šestašedesáti letech v roce 1950 zemřel.
Za jakýsi pomyslný vrchol expozice můžeme považovat pětici Beckmannových obrazů rozmístěných v jednotlivých výstavních místnostech, které oproti grafickým listům překvapují svojí nezvyklou barevností a obrazotvorností.
Hodnocení:
Nepříliš rozsáhlou, ale v zásadě ucelenou výstavu, v rámci níž je k vidění pět obrazů a víc než padesát grafických listů Maxe Beckmanna, lze vystihnout jediným výrazem a sice slůvkem výjimečná.
Výstava potrvá od 6. 5. 2009 do 13. 9. 2009
Kde:
Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových
U Sovových mlýnů 503/2,
118 00 Praha 1
Otevřeno:
denně 10.00 – 18.00
Vstupné:
Plné: 110,- Kč
Zlevněné: 60,- Kč
87%
Pavel BestA
Po delší době opět zajímavá výstava v prostorách Musea Kampa. Jenom bych k recenzi doplnil drobnou informaci a sice, že expozice vznikla díky tomu, že Museum Kampa zapůjčilo do Hamburgu několik prací Františka Kupky…
Musím říci, že jméno Maxe Beckmanna mi nic neříkalo, ale výstava se mi vcelku líbila.
Já naopak musím přiznat, že mě Beckmannovy obrazy a grafiky nijak nenadchly.