Saint Vitus
Lillie: F-65
Legenda o svatém Vítu je mezi tábory jeho uctívačů vyprávěna ve dvou verzích. Zatímco ti ortodoxnější uctívají sicilského světce, který se nevzdal své víry a v důsledku toho se dočkal mučení a popravy, pro ty novodobé je Saint Vitus oním mučitelem a oběťmi jsou ti, jenž mu naslouchají.
Přestože je hudba a především textová složka nahrávek Saint Vitus plná pesimismu a neveselých témat, tak s tím mučením to zdaleka není tak horké a právě pro uctívače této kapely je žal, bolest a sžíravé halucinace tím, co od kapely vyžadují již od jejích počátků. Ty jsou datovány na přelom sedmé a osmé dekády minulého století a navzdory originálnímu projevu Saint Vitus je se jménem kapely nerozlučně spjato i jméno jednoho z gigantů světové rockové scény, birminghamských Black Sabbath. Tato legendární čtveřice, která položila základní stavební kámen ke vzniku nejednoho metalového subžánru, ovlivnila obrovské množství svých následovníků a svůj výrazný otisk zanechala i na prvních doom metalových formacích, které se formovaly jak v Evropě (Candlemass, Cathedral, Count Raven, Witchfinder General), tak i za oceánem (Trouble, Pentagram, či právě Saint Vitus). Stejně jako Black Sabbath ani Saint Vitus se během svého působení na hudební scéně nevyhnuli personálním rošádám na pěveckém postu, které rozdělovaly příznivce kapely na několik nesmiřitelných táborů. První zpěvák Scott Reagers je podepsaný pod eponymním debutovým albem, druhou nahrávkou Hallow´s Victim a sedmou studiovou deskou Die Healing, v pořadí třetí zpěvák Christian Linderson, který je znám především ze sestavy spřízněných Count Raven, se podílel na vzniku šesté studiové desky C.O.D., a z trojice dosavadních zpěváků souboru zřejmě nejoblíbenější pěvec Scott ,,Wino“ Weinrich zanechal svůj otisk na nahrávkách Born Too Late, Mournful Cries, V a aktuálním, již osmém albu Lillie: F-65.
Kromě výše zmíněného Wina, kterého si mohou příznivci rocku a metalu pamatovat také ze sestav kapel The Obsessed, Spirit Caravan, ,,superskupiny“ Shrinebuilder, vlastního projektu Wino, či hostování na projektu Davea Grohla Probot, se na aktuální nahrávce sešla ze tří čtvrtin ta nejpopulárnější sestava Saint Vitus, když zmíněného zpěváka a kytaristu Wina doplňují dva zakládající a stabilní členové kapely, konkrétně kytarista Dave Chandler a baskytarista Mark Adams. Pouze na bubenické stoličce došlo k nutné změně, když zesnulého Armanda Acostu nahradil Henry Vasquez. Tato sestava slibovala, že by mohlo dojít k navázání na staré časy. Jaká je tedy deska Lillie: F-65, jejíž záhadný název skrývá označení jednoho z barbiturátů?
Především velmi dobrá. K žádnému stylovému veletoči či výraznému progresu nedošlo a v případě Saint Vitus je možné k tomuto konstatování dodat – díkybohu. Byť mnohým interpretům právě ono ustrnutí ve vývoji vytýkáme, tak konkrétně u tohoto souboru pod patronací svatého Víta je sázka na doom metalové retro tím pravým ořechovým. Nejpřekvapivějším na celé desce je jistě to, že vůbec vznikla a po sedmnácti letech navázala na svého předchůdce Die Healing. Oproti klasickým nahrávkám kapely došlo na novince ke změně ve zvuku, který je oproti nim modernější a čistější, ale na druhou si také stále zachovává určitou zastřenost a je opravdu povedený. Dává totiž nádherně vyniknout povětšinou v pomalém a středním tempu vedeným jednoduchým kytarovým riffům, hypnotické rytmice a Winovu charismatickému vokálu. Ten se spíše přiklání k poloze, jakou známe z jeho sólových nahrávek než k té, kterou se prezentoval na deskách Saint Vitus. Winův projev také místy odkazuje na blues a společně s ním se za tímto žánrem otáčí rozvněž některá kytarová sóla, jenž se vždy zjevují v pravou chvíli a ozvláštňují pomalu se sunoucí temnou hudební masu. To ovšem nepřekvapí fanoušky zmíněných legendárních otců metalu Black Sabbath, kteří ve své hudbě občas rovněž odhalili bluesové kořeny. Skromná stopáž celého alba je pak také jedním z faktorů, které dávají vzpomenout na klasické nahrávky Saint Vitus a stejně jako na nich i na desce aktuální kapela posluchači dopřává krátký, ale nesmírně intenzivní materiál plný chmur a depresí, při jehož poslechu mu téměř nedovoluje se nudit.
Hodnocení:
Aktuální nahrávka Saint Vitus Lillie: F-65 velmi zdařile navazuje na své uznávané předchůdce a tvoří jednu z nejvýraznějších položek v diskografii této ne zcela doceněné skupiny z Los Angeles. Lillie: F-65 je podle mého zajímavá nejen pro fanoušky Saint Vitus, ale své si na ní jistě najdou i příznivci stoner metalových a sludge metalových kapel, které soubor okolo Davea Chnadlera výrazně ovlivnil, nebo posluchači hledající chmurnou a tíživou hudbu postavenou na kytarách.PS: Deska vychází kromě klasického CD i ve vinylové edici a právě pro tento typ nahrávek je formát LP jako stvořený. Proto bych všem potenciálním kupcům Lillie: F-65 vlastnícím gramofon jednoznačně doporučil tento nosič.
Rok vydání:
2012
Vydavatelství:
Season of Mist
Seznam skladeb:
Let Them Fall
The Bleeding Ground
Vertigo
Blessed Night
The Waste of Time
Dependence
Withdrawal
84%
-jt-
Chudák sv. Vít…
Trochu depresivní, ale jinak dobré.