Son Lux
We Are Rising
Při přetlaku inspirace trvá tvorba desky přibližně jeden rok, průměrně ale roky dva a u perfekcionistů i déle. Son Lux svou prvotinu At War with Walls and Mazes hýčkal a dotvářel čtyři léta. S We Are Rising se má ale všechno jinak. Deska vznikla se vším všudy za pouhý měsíc. Ten nejkratší z roku.
Není snadné pochopit, že někdo kývne na výzvu s tak smrtelným deadlinem. Co lze zvládnout za jeden měsíc? Album vzniklo v rámci RPM Challenge, kdy ho vyzvaný umělec musí zkomponovat za měsíc únor s minimem deseti písní nebo třiceti pěti minutami stopáže. Son Lux se toho nebál a výzvu přijal. Lépe řečeno, Son lux se toho ohromně bál, ale výzvu přijal.
Celý kreativní proces si ale nesmírně užil. Popsal ho jako ohromně osvobozující. Konečně se začal plně spoléhat na své instinkty a i práce ve studiu připomínala spíše improvizaci než promyšlenou mravenčí práci architekta krůček po krůčku. Son Lux a.k.a. Ryn Lott vystudoval komponování na Jacobs School of Music. Odkojen byl klasickou hudbou a i přes to že inklinuje k poťáčkům a elektronkám, multi-instrumentalistické schopnosti mu umožňují mistrně proplétat elektro s klasickými nástroji a žánry. Člověk by řekl, že využije v časové tísni možnost všechno pěkně urychlit pomocí bezedných databází instrumentů v počítači a všechno si velice rychle nahraje sám pomocí pár kliků na klávesnici. Omyl. Ryn Lott je perfekcionista. U nástrojů kde to jen šlo, zval své přátele a známé z celé Ameriky, aby je nahrál naživo. V praxi totiž uplatňuje sympatický názor, že živé nástroje nenahradíš, o to míň pak mezilidskou interakci. I přes to, že jejich party dopisoval na koleni, když mu klepali na vchodové dveře, za prvních patnáct dní byla instrumentální složka alba prakticky hotová. Neuvěřitelné.
Na desce samotné ale není v žádném případě spěch znát. Na rozdíl od obrovského talentu tohoto třicátníka. V barvitých kompozicích prolíná feeling moderní klasické hudby využívané ve filmech za velké podpory dechových a žesťových nástrojů, s trip-hopem, indie a ambientními prvky či dubstepem. Jde o opravdu výživný hudební koktejl. Nesmírně zábavný a zároveň křehký. Poslech evokuje pocit letu nad fantaskní zemí na hřbetu bájného draka a dění pod sebou vnímáte ne očima, ale ušima. Spousta dobré nálady místy přetavené v melancholii a temnotu, jakožto nedílnou součást každého, byť sebevýjimečnějšího světa.
Texty jsou minimalistické, jak to jen jde. Málo slov, která hodně znamenají. Původně plánoval přizvat si zpěváky stejně jako v případě nástrojů u instrumentální složky, ale zkusmo, asi z dlouhé chvíle, vyzkoušel nahrát vokály sám a dle jeho vlastních slov mu do kontextu písní ten zvláštně ošklivý hlas zapadal. Nezbývá, než s ním souhlasit.
Přes požadovaných třicet pět minut se Son Lux dostal těsně, ale v tomto případě opravdu nelze stopáž vytýkat. Kolik by pak analogicky měla mít deska vznikající například dva roky. Každá píseň si drží kvalitativní nadstandard, ze kterého vyčnívá snad jen náladou Claws. Nejtemnější a dubstepem protkaná. Už teď přepečlivě vyhlížím novou desku, která by se měla v poměrně blízké době objevit.
Hodnocení:
Son Lux přijal výzvu a za nejkratší měsíc v roce zkomponoval desku, která přetéká zážitky, útočí kakofonií barev a zasytí umění chtivé duše. Nevím, co bych vytknul.
Rok vydání:
2011
Vydavatelství:
Anticon
Seznam písní:
Flickers
All The Right Things
Rising
Leave The Riches
Flowers
Chase
Claws
Let Go
Rebuild
88%
Jaromír Mára